'طرح ملی گفتگو و ارتباط موثر در مدارس'، بر اساس توصیه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل کرسی های آزاداندیشی و ایجاد فضای گفتمان در آموزش و پرورش و همچنین درخواست رییس جمهوری در تاکید بر زنگ گفت و گو در مراسم آغازین سال تحصیلی و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مبنی بر ترویج فرهنگ گفتگو در خانواده اجرا می شود.
مهرالسادات هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، هدف از اجرای این طرح را تقویت مهارت های ارتباطی، همدلی، مفاهمه و گفت و گو، تحکیم و تقریب نگرش با نسل قبل، ترویج گفتمان های تحول آفرین برای رشد و اجتماعی کردن دانش آموزان عنوان کرد.
وی اضافه کرد: این طرح در راستای تقویت شیوه های مهارت گفت و گو در میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول و با توجه به تسهیل و دستیابی نوجوانان به نیازها، ایده ها و اهداف آنها اجرا می شود.
هاشمی با تاکید بر اجرایی شدن این طرح در تمام مدارس یادآور شد: در مرحله اول این طرح در بین ۲۰۰ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول نواحی و مناطق استان به منظور اهداف متعالی آموزش و پرورش در زمینه توسعه و تقویت مهارت گفت وگو با کمک کارشناسان و رابطان بانوان نواحی و مناطق اجرا می شود.
مشاور مدیرکل آموزش و پرورش در امور بانوان اضافه کرد : این طرح چهار گروه هدف دانش آموزان با همسالان، دانش آموزان با اولیا مدرسه، دانش آموزان با والدین، دانش آموزان با مسوولان و گروههای اجتماعی را در بر می گیرد.
وی ضرورت پرداختن به این طرح را کاهش زمان گفتگو میان اعضا خانواده در جامعه امروزی برشمرد و گفت : در بررسی های صورت گرفته روزانه بین افراد خانواده ۵۰۰ کلمه در قالب صحبت های محاوره ای رد و بدل می شود، در حالی که دست کم باید این محاوره ها یکهزار و 500 بطور حداقل هزار و 500 کلمه در جهان طبیعی قلمداد می شود.
هاشمی با تاکید بر این که گفت و گو راهی برای ایجاد تفاهم و یک نیاز ویژه در روابط عمومی است، تصریح کرد : این مهارت افراد را وادار می سازد که در ارتباط با سایر انسان ها و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کرده و سلامت روانی خود را تامین کنند.
وی این راهبرد را عاملی برای افزایش اعتماد به نفس افراد دانست و گفت: امیدوارم اجرای این طرح بستری برای افزایش مهارت ارتباطی در راستای تقویت گفت و گو و تحکیم ارتباط میان دانش آموزان دختر و جامعه فعلی شود.
وی کاهش گفت و گو در خانواده ها، مهارت نه گفتن، مهربانی اجتماعی، احترام به کرامت انسان ها، شهروند خوب، اوقات فراغت و نحوه استفاده صحیح از آن، محیط زیست آلوده و پیامدهای آن، شادی و نشاط در جوانان، تبعیض، جایگاه کتاب و مطالعه در زندگی و مسوولیت اجتماعی جوانان از موضوعات پیشنهادی برای این طرح برشمرد.
کارشناس مسوول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: در مدارس باید علاوه بر برنامه درسی مهارت های لازم به دانش آموزان در قالب این طرح برای آینده شغلی و تربیت شهروند پاسخگو، پژوهشگر و خلاق آموزش داده شود.
مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش پیش از این گفت: برای کاهش خشونت در جامعه اجرای طرح ملی تقویت مهارت های گفت و گو و ارتباط مؤثر در شناخت مدل ذهنی دانش آموزان اثرگذار بوده و می تواند به عنوان راهکاری در کاهش خشونت و افزایش تاب آوری اجتماعی مؤثر باشد.
فرحناز مینایی‌پور افزود: امروزه در جامعه شاهد رشد خشونت نزد دانش ‌آموزان به خصوص دوره متوسطه هستیم که این موضوع آسیب‌های اجتماعی فراوانی را برای آنان به همراه داشته است که در همین راستا دفتر امور زنان خود را مکلف دانسته تا در این خصوص برنامه‌های اجرایی ویژه‌ای را در کاهش این آسیب‌ ها و افزایش تاب‌آوری دانش‌ آموزان تهیه و تدوین کند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این برنامه عملیاتی که به مدت 2 ساعت در برنامه هفتگی مدارس دیده شده است مدارس علاقه‌مند می‌توانند زمینه ‌های گفت و گوی دانش‌ آموزان را در محورهای گفت و گوی دانش‌ آموزان با همسالان، مسوولان و مربیان مدارس و مسوولان شهری فراهم کنند.
وی تاکید کرد: البته موضوعات گفت‌ و گو محدودیت نداشته و مربیان تسهیل‌گر می‌توانند براساس خلاقیت و نوآوری خود موضوعات جدیدی را براساس اهداف تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین طراحی و اجرا کنند.
جمعیت دانش آموزی کشور حدود 14 میلیون نفر در بالغ بر 91 هزار باب مدرسه است.
همچنین اکنون 850 هزار دانش‌ آموز در بیش از پنج هزار باب مدرسه در استان اصفهان به تحصیل مشغول هستند.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.