مجید نوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرز پخت قهوه انوشه برای نخستین بار در کشور به نام شهر نوش آباد ثبت شده که آیینی است و بیشتر در مجلس ختم برای خیرات و یادبود درگذشتگان یا عزاداری ها استفاده می شود.
قهوه ویژه موسوم به انوشه در این شهر کویری از گذشته های دور در آیین‌های شادی و سرور یا سوگ و عزا آماده مورد استفاده قرار می گرفته و نحوه آماده سازی‌ آن با سایر نقاط کشور متفاوت می باشد، بدین صورت که در نوش آباد قهوه را با ادویه‌های شرقی و شکر به ‌مدت پنج ساعت ‌جوشانده و دم می‌کنند که این امر موجب تفاوت در این نوشیدنی است.
سختی کار و زمان بر بودن تهیه قهوه انوشه این روزها موجب کمرنگ شدن استفاده از آن بین مردم شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل همچنین از ثبت جریده شویی نوش آباد در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد و بیان کرد: در این سنت ویژه ماه محرم، پارچه های جریده از سوی بانوان شسته می شود.
بانوان نوش آبادی صبح روز ششم محرم با خواندن قرآن کریم، زیارت عاشورا و دعای عرفه پارچه های جریده را می شویند و در پایان آیین نیز پارچه های تمیز شده را همراه سایر تزیینات به علم آویزان می کنند.
نوری در ادامه نیز به ثبت آیین پی سوز گردانی شهر آران و بیدگل اشاره کرد و یادآور شد: شماره ثبت این سه اثر در 2 ماه آینده از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.
شهر نوش آباد در سه کیلومتری آران و بیدگل افزون بر 100 اثر با ارزش دارد که تا کنون بیش از 20 مورد در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.
500 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی تا کنون در شهرستان آران و بیدگل شناسایی شده که 135مورد آنها در فهرست اثرهای ملی ثبت شدند.
آران و بیدگل در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.