کسب و کار مجازی شامل واحد صنفی است که توسط هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای ارائه محصول (کالا و یا خدمات) به طور مستقیم و یا غیر مستقیم و به صورت کلی یا جزئی از طریق ابزارهای ارتباط از راه دور از قبیل وب سایت و نرم‌افزارهای تجاری ( اپلیکیشن) دایر شده باشد.
اسماعیل نادری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون گزارش ها و شکایت های بسیاری درباره فعالیت کسب و کارهای مجازی بدون مجوز در کشور و اصفهان در بخش های مختلف مانند گردشگری داشتیم که به کلاهبرداری از مردم منجر شده است.
وی با تاکید بر اینکه مردم نباید از خدمات کسب و کارهای مجازی بدون مجوز، استفاده کنند، تصریح کرد: فروشگاه های خرید و فروش اینترنتی، واحدهای خدماتی و شرکت های بازاریابی شبکه ای باید دارای ' نماد اعتماد الکترونیکی' (enamad) باشند.
بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) نوعی شیوهٔ فروش است که در آن شرکت ‌ها، محصول ها و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می ‌رسانند و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌ توانند محصول های شرکت را بازاریابی کنند و سود بگیرند.
نادری با اشاره به اینکه فهرست شرکت های بازاریابی شبکه ای و واحدهای کسب و کار مجازی در پایگاه اینترنتی دبیرخانه کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کارهای مجازی (easnaf.ir) و نماد اعتماد الکترونیکی (enamad.ir) در دسترس عموم است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مردم می توانند اسم این شرکت ها را به سامانه پیامکی 30006082 ارسال کنند تا از وضعیت آن مطلع شوند.
نادری با اشاره به فعالیت کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کارهای مجازی در کشور و استان ها تصریح کرد: این کمیته بر افراد صنفی، شبکه ها و شرکت های فعال در فضای مجازی که به صورت فروشگاه (مانند وب سایت های خرید و فروش اینترنتی) یا ارائه دهنده خدمات ( مانند وب سایت های آگهی دهنده یا تاکسی اینترنتی) هستند، نظارت می کند.
وی اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی و اتاق اصناف اصفهان و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، ذکر و اضافه کرد: در این کمیته بدنبال ایجاد فضای مناسبی برای حمایت و توسعه از کسب و کارهای مجازی که طبق قانون و آیین نامه ها فعالیت می کنند، هستیم.
نادری با بیان اینکه بیشتر افراد فعال در این بخش، جوانان نوآور و ایده پرداز هستند، افزود: ممکن است آنها آشنایی چندانی با برخی چالش های پیش روی حرفه خود نداشته باشند بهمین دلیل ما باید آنها را در این بخش حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر این افراد دچار چالش با کسب و کارهای سنتی می شوند، تاکید کرد: اگر این افراد بر اساس قوانین و آیین نامه های موجود به درستی فعالیت کنند، دچار معضلات جدی نخواهند شد زیرا اگر دارای مجوز قانونی باشند در همه بخش ها مورد حمایت قرار می گیرند.
رییس کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کارهای مجازی استان اصفهان، ادامه داد: برخورد با شرکت های فاقد مجوز در حوزه بازاریابی شبکه ای و بررسی راهکارهای صیانت از حقوق شهروندان در فضای مجازی از دیگر وظایف این کمیته است.
نادری اظهارداشت: در این کمیته، گزارش ها و شکایت های رسیده به سامانه 124 این سازمان و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان بررسی و پیگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شده است در جلسه های آینده این کمیته از نمایندگان بخش خصوصی دعوت بعمل آید.
نادری از مردم خواست تا در صورت مشاهده شرکت های بازاریابی شبکه ای یا کسب و کار مجازی فاقد مجوز، آن را به شماره تلفن 124 اطلاع دهند.
در زمان حاضر حدود 30 شرکت دارای پروانه کسب بازاریابی شبکه در کشور هستند؛ برای آگاهی از آخرین وضعیت ( فعال، غیر فعال، اخطار، تعلیق یا لغو مجوز)، شعبه های دارای مجوز و محصولات قابل عرضه توسط شرکت ها و نمایندگی های مجاز آنها در استان ها و شهرستان ها می توان به پایگاه اینترنتی دبیرخانه کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و کسب و کارهای مجازی به نشانی easnaf.ir مراجعه کرد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.