رضا اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نباید نسبت به زنگ خطرهای بسیاری که در حوزه نهادهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش به صدا درآمده است بی تفاوت گذر کرد.
وی خطرات افول اخلاقی را بیشتر از تهدیدهای نظامی و اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: اتفاقاتی شامل خودکشی دو دختر دانش آموز، خشونت و یا تعرض و سوء رفتار جنسی به دانش آموزان، مسائلی است که اگر به راحتی از کنار آنها بگذریم در آینده با مشکلات بسیار بزرگتری مواجه خواهیم شد.
وی با بیان این که متاسفانه این نهاد نتوانسته نیروهای انسانی متناسب با اهداف انقلاب اسلامی تربیت کند، اظهارداشت: باید در برنامه ها، روش ها و تعاملات این دستگاه عظیم آموزشی کشور تجدید نظر شود تا شاهد کاهش آمار آسیب های اجتماعی در این حوزه باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان با بیان این که در این میان رسیدگی به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، گفت: باید بررسی شود که این نهاد به عنوان بخشی از بدنه جامعه تحت تاثیر چه آسیب هایی قرار دارد و راهکارهای آن در چیست.
اسماعیلی ادامه داد : از سویی دیگر همه مسائل این نهاد آموزشی از جمله ناکافی بودن سهم اقتصاد آموزش و پروش، نوع نگاه منفی و مصرفی به آن نیازمند تغییر جدی نگرش مسوولان در حوزه دولت و قوه مقننه است.
وی تصریح کرد: جامعه ایران در معرض افول و فروپاشی اخلاقی قرار گرفته و شواهد و قرائن آن شامل افزایش میزان مجرمان، پرونده های قضایی، چک های برگشتی و بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتاری در جامعه است.
به گفته این محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی، اگر برای بررسی و پیشگیری و مقابله با این آسیب ها هیچگونه برنامه ریزی نداشته باشیم در آینده شاهد مدارس آسیب زا خواهیم بود.
وی با بیان اینکه باید بررسی شود که سیستم آموزشی کشور به ویژه آموزش و پرورش تا چه حد توانسته در مدارس مسوولیت پذیری اجتماعی را آموزش بدهد، گفت: این در حالی است که آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس جدی گرفته نشده است.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اضافه کرد : وظیفه آموزش و پرورش شناسایی و کشف دانش آموزانی است که در خانه دارای مشکل و نیازمند خدمات آموزشی و مشاوره خاص در مدرسه هستند و باید تحت کنترل و مراقب خاص قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: در صورتی که در شناسایی و ارائه خدمات مشاوره و مراقب به این دسته از دانش آموزان کوتاهی صورت بگیرد آثار آن در رفتارهای پرخطر ظاهر می شود.
این استاد جامعه شناسی با تاکید بر هوشمند سازی آموزش و پرورش به عنوان تنها نهادی که بخش بزرگی از جمعیت کشور (یک، پنجم) زیرپوشش آن قرار دارد، گفت: این شیوه تنها راهبرد جدی در برابر آسیب های اجتماعی در مدارس است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا اولیای دولت، نمایندگان مجلس و سیاستگذاران کشور باید حوزه آموزش و پرورش را در اولویت های یک تا پنج نظام اقتصادی و اجتماعی قرار بدهند.
اسماعیلی، پذیرش مسوولیت در حیطه آموزش و پرورش را بسیار مهم برشمرد و گفت: با توجه به حساسیت، اگر افراد توان ذهنی، مدیریتی و هماهنگی ندارند باید از پذیرش چنین مسوولیت هایی خودداری کنند.
این محقق و پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه براساس پیش بینی های صورت گرفته، دهه 90 به عنوان انفجار آسیب های اجتماعی عنوان شده است گفت: هم اکنون آموزش و پرورش بیش از هر چیز دیگری از کاهش سرمایه های اجتماعی رنج می برد.
به گزارش ایرنا، هدف سند تحول بنیادین تغییر نظام آموزشی به یک نظام فرهنگی و تربیتی و جایگزینی مهارت محوری و تربیت محوری به جای حافظه محوری است.
در زمان حاضر 850 هزار دانش آموز در پنج هزار و 300 واحد در 41 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش استان اصفهان تحصیل می کنند که 55 هزار فرهنگی در 2 هزار و 900 واحد ابتدایی، یک هزار و 300 واحد متوسطه اول و یک هزار و 80 واحد متوسطه دوم به این دانش آموزان خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می کنند.
/6026/6994
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.