پدر علم کویرشناسی ایران از وجود ۱۵۰ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در کشور خبرداد.

به گزارش ایلنا، پرویز کردوانی در همایش گرامیداشت روز هوای پاک در فرهنگسرای مهر شهر کاشان گفت: هم اکنون نزدیک به 700هزار حلقه چاه آب در کشور وجود دارد که باید 150 هزار حلقه از آنها بسته و از مدار خارج شود.

وی با اشاره به استحصال آب‌های غیرمتعارف افزود: حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق که از دهه 40 در ایران آغاز شد، با تلاش برای خودکفایی در محصولات کشاورزی شدت یافت که در عمل به نابودی منابع آبی کشور منجر شد.

پدر علم کویرشناسی ایران گفت: ساخت کارخانه‌های فولاد و خودروسازی و ایجاد بندرخشک در کویر به توسعه یافتگی منجر نمی‌شود، بلکه عین عقب ماندگی است زیرا تولید فولاد به آب فراوان نیاز دارد که در کویر نیست.

کردوانی افزود: بدتر از همه این است که استان‌های کویری کشور از روی چشم و هم‌چشمی، هنوز هم به دنبال ساخت این نوع کارخانه‌ها هستند.

بحران آب

وی در ادامه با نادرست خواندن طرح باروری ابرها نیز گفت: کسانی که این طرح را اختراع کردند، خودشان اجرا نمی‌کنند و می‌گویند صرفه اقتصادی ندارد، چنان که مرکز باروری ابرها در یزد، مشکل کم آبی این شهر را حل نکرده است.

علی اکبر مرتضایی فرماندار کاشان نیز در این همایش، آلودگی محیط زیست را ناشی از عامل انسانی بیان کرد و گفت: از زمانی که روستاییان با رها کردن فضای سبز و تغذیه مناسب خود، مهاجرت کرده و به بلند مرتبه سازی در شهرها پرداختند، شرایط ناگواری که هم اکنون گرفتارش هستیم، فراهم شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.