به گزارش ایرنا، سمیرم در فاصله 164 کیلومتری شمال یاسوج قرار دارد و هم اکنون جاده ارتباطی بین این شهرستان در جنوبی ترین نقطه استان اصفهان به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد ، یکی از راه های حادثه خیز و پرتصادف به وِیژه در فصول سرد و پربارش سال است.
تعدُد جان باختگان جاده سمیرم به یاسوج بویژه در روزهای عید نوروز و پایان سال به اندازه ای زیاد است که سبب شده است در سال های اخیر طرح چهارخطه کردن این جاده در دستور کار قراربگیرد اما پس از 9 سال این طرح هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و پیشرفت چندانی نکرده است.
پیمانکار این طرح ملی که همین چند ماه پیش در مناقصه برنده شده است در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: 25 تیرماه امسال طی قراردادی که با شرکت زیرساخت بسته شد، عملیات چهارخطه کردن محور سمیرم به یاسوج در محدوده استان اصفهان به این شرکت واگذار شد.
محمدرضا نامور افزود: اواسط مرداد ماه امسال نیز صورت مجلس طرح نیز امضا و ابلاغ و زمین اجرای طرح به ما تحویل شده است.
به گفته وی، گردنه پشته به عنوان مکان کارگاهی و ساختمان پیمانکار در 2 هزار متر زمین انتخاب شد که تجهیز و تکمیل امکانات و ماشین آلات نیز ادامه دارد.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با تجهیز و توسعه کارگاه، عملیات اجرا در مسیر را از کیلومتر 27 آغاز کرده ایم و به شرط مساعد بودن شرایط آب و هوایی، عملیات خاکبرداری را تا کیلومتر 31 ادامه می دهیم.
نامور در توضیح چرایی اینکه طرح را از ابتدا یا انتهایی حوزه اصفهان آغاز نکرده اند اظهار داشت: وجود برخی معارضان اجتماعی و از جمله مراتع و زمین های متعلق به عشایر علت این اقدام است.
این پیمانکار تصریح کرد: دو تونل در این محور احداث خواهد شد که طول هر دو سرجمع به 700 متر می رسد.
وی افزود : حدود 85 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین در این طرح کار می کنند که پیش بینی ما خاکبرداری 2 میلیون و 800 هزار متر مکعب خاک و خاکریزی به میزان یک میلیون و 250هزار متر مکعب است.
وی ادامه داد: 55 نیرو تا این مرحله به کارگیری شده که با پیشرفت کار تا حدود 190 نیرو برای اتمام کار در بخش های مختلف
در این طرح فعالیت خواهند کرد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح 2 سال قبل در محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اما در حوزه راه استان اصفهان هیچ کاری تا مهرماه امسال صورت نگرفته است.
اصغر سلیمی به دیدار خود با وزیر راه دولت یازدهم در سال 95 اشاره کرد و افزود: چرایی اجرا نشدن این طرح را همان زمان از وزیر سوال کردیم که اعلام شد اجرای طرح ارتباطی به سمیرم ندارد و قرار است از بابا میدان به سمت لردگان در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شود.
به گفته نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی، بعد از پیگیری های مداوم مقرر شد این مسیر از سمیرم عبور کند که مدتی است شاهدیم فاز یک اجرای آن در این شهرستان آغاز شده است.
وی به سفر پیش روی معاون وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان به منظور بازدید از این طرح ملی اشاره کرد و گفت: گویا قرار است جاده ای که امروز در حال استفاده است و از گردنه پُشته عبور می کند به عنوان خط رفت تا اتمام فاز یک باقی بماند.
سلیمی تاکید کرد: بخش هایی از مسیر که این گردنه خطرناک و برفگیر در آن وجود دارد باید در همین مرحله حذف شود و بنابراین به احتمال زیاد به جای دو تونل باید تونل یا تونل های دیگری نیز در مسیر چهارخطه شدن طرح، تعبیه و احداث شود.
رییس اداره راه و شهرسازی سمیرم نیز با بیان اینکه محدوده طرح در استان اصفهان 33 کیلومتر است، گفت: قرارداد اجرا با پیمانکار 104 میلیارد تومان در فاز اول است.
علیرضا طایی تصریح کرد: بزرگترین پل سواره رو شهرستان سمیرم در محدوده اجرای این طرح(رودخانه خرکش) احداث می شود که با این کار بخش زیادی از پیچ و خم های مسیر نیز حذف می شود.
غلام ‌محمد زارعی نماینده مردم دنا و کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، اواخر شهریور ماه امسال به یکی از رسانه ها گفته بود: 42 کیلومتر از چهارخطه کردن جاده 150 کیلومتری بابامیدان - یاسوج - سمیرم انجام شده و 30 کیلومتر دیگر با قرارداد 75 میلیارد تومان با شرکت‌های مختلف نیز در دست اجراست.
شهرستان کوهستانی و سردسیر سمیرم دارای 40 کیلومتر بزرگراه، 73 کیلومتر راه اصلی، 125 کیلومتر راه فرعی و 403 کیلومتر راه روستایی است.
این شهرستان رتبه دوم راه های همسنگ و رتبه سوم راه های روستایی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.
7147/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.