مهشید گرجی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فرآیندهای درون سیستم مدیریت جامع پسماند (جمع آوری، انتقال، دفع، پردازش و بازیافت) افزود: باید نسبت به کل سیستم مدیریت پسماند نگاهی جامع داشته باشیم و از سوی دیگر در این رویکرد سه مزیت از جمله برنامه ریزی استراتژیک، محیط زیست و اقتصادی را مدنظر قرار دهیم.
وی گفت: براساس شناخت منابع تولید کننده پسماند های شهری و تجزیه و تحلیل فیزیکی و شیمیایی آن در کلانشهر اصفهان مشخص شد که بیشترین سهم تولید پسماند را اماکن مسکونی به خود اختصاص دادند.
گرجی بیان کرد: مدیریت پسماند جامد شهری با توجه به سطح فرهنگی و اقتصادی هر منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت است و نیاز به راهبرد خاص خود دارد.
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت انسانی میزان تولید زباله هم افزایش یافته و سرانه تولید پسماند در کلانشهر اصفهان 570 گرم به ازای هر فرد برآورد شد که نسبت به میانگین جهانی آن کمتر است.
وی با بیان اینکه روزانه یکهزار تن پسماند در کلانشهر اصفهان تولید می شود، ادامه داد: از این میزان 30 درصد آن قابلیت بازیافت دارد اما با توجه به ضعف در طرح تفکیک از مبدا پسماند، تنها 12 درصد آن بازیافت می شود.
گرجی به راهکارها و سیاست های تشویقی برای مشارکت شهروندان در طرح تفکیک از مبدا اشاره و بیان کرد: به منظور درک بهتر از کمیت تولید پسماند در مناطق شهر اصفهان لازم است که سرانه تولید آن برای هر نفر و سرانه تولید برای هر خانوار در یک روز محاسبه شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حال سرانه تولید پسماند در اصفهان از متوسط سرانه کشور650 گرم کمتر و 500 گرم به ازای هر فرد است که با توجه به مهاجرت، توسعه شهرها و تغییر رفتار مصرفی، انواع پسماندها در شهر تولید می شود.
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز استان اصفهان اظهارداشت: اگر سرانه پسماند در اصفهان مدیریت نشود با چالش هایی برای مدیریت شهر روبه رو خواهیم بود.
به گفته وی برای دفن یک تن پسماند به یک متر مربع فضای زمین نیاز داریم، همچنین به ازای یک تن پسماند 100 تا 130 لیتر شیرابه تولید می شود و یک لیتر شیرابه قادر به آلوده کردن یک هزار مترمکعب آب است.
گرجی افزود: اگر بخواهیم روزانه یکهزار تن پسماند تولیدی اصفهان را دفن کنیم ، در شعاع 70 کیلومتری این شهر باید یکهزار متر مکعب زمین را از بین ببریم.
وی مدیریت زباله های شهری در هر جامعه ای را از دغدغه های اصلی دولت ها دانست و اظهارداشت: کاهش زباله در مبدا، تفکیک از مبدا، استفاده مجدد و بازیافت از جمله سیاست دولت ها برای کاهش زباله است.
دبیر علمی انجمن صنایع بازیافت فلز استان اصفهان گفت: به علت نبود آموزش و فرهنگ سازی مناسب و کافی در ایران، اغلب خانواده ها زباله هایشان را تفکیک نمی کنند که باید فرهنگ سازی مناسبی در این راستا صورت بگیرد.
وی ادامه داد: همچنین مدیریت صحیح و اصولی پسماندها براساس الگوی هرم پسماند و جلوگیری از تولید، کاهش دورریز و استفاده مجدد، براساس وظایف ذاتی و قانونی شهرداری ها، باید به نحوی جدی و موثر در دستور کار قرار بگیرد که واقع بینانه راهکارهای مدیریتی عملی و طرح های اجرایی مناسبی انجام داد.
به گفته گرجی اصولی ترین اقدام در راستای مدیریت پسماند اجتناب از تولید و یا کاهش حجم پسماند به حداقل ممکن است ولی در این راستا نباید از استفاده مجدد و بازیافت پسماند تولیدی غافل شد.
وی از جمله ضروریات بازیافت پسماند را با کمترین هزینه و بیشترین کارآیی دانست و اضافه کرد: لازمه این امر تفکیک از مبدا پسماندها و اجرای طرح هایی در این راستاست.
به گزارش ایرنا، شهر اصفهان با وسعت 15 هزار و 263 کیلومترمربع و دارای 14 منطقه شهری است، سرانه تولید پسماند برای هر نفر در این شهر 650 گرم در روز برآورد شده و بنابر آمار معاونت سازمان خدمات شهری میزان پسماند ورودی به کارخانه کود آلی روزانه به طور میانگین 950 تن بوده است.
تولید سالانه زباله های شهری در ایران بیش از 20 میلیون تن است، متوسط سرانه تولید زباله های شهری در ایران 240 کیلوگرم در هر سال است همچنین بیشترین تولید سرانه زباله مربوط به پایتخت کشور تهران است.
از جمع آوری روزانه یکهزار تن پسماند در اصفهان حدود 600 تن به کمپوست تبدیل می شود، همچنین روزانه 400 تن ضایعات و مواد دورریز و پلاستیکی در اصفهان تولید و به طور نامناسب در دشت سجزی(شرق اصفهان) دفن می شود.
پسماندها به پنج گروه اصلی شامل پسماندهای عادی، بیمارستانی (ویژه)، کشاورزی و صنعتی تقسیم می شوند و مسوولیت و هزینه مدیریت پسماند به عهده تولید کنندگان پسماند است.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.