به گزارش ایرنا، برآیند آمار موجود آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می شود که به تاکید این کارشناسان در بعضی از کشورهای جهان هفت درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آلودگی هوا اتلاف می ‌شود و این رقم در کشور ما 2.48 درصد است.
به استناد آمار رسمی، سالانه 340 هزار میلیارد ریال اعتبار به دلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می‌ شود، همچنین براساس گزارش بانک جهانی خسارت آلودگی هوای پایتخت سالانه بیش از 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار به اقتصاد کشور است و آلودگی هوای تهران 2.6 میلیارد دلار خسارت می زند.
به گزارش بانک جهانی وضعیت ایران از نظر ذرات معلق فقط از کشورهای هند ،چین و قاهره بدتر است و کشورهای مدرن توانستند آلودگی هوای خود را رفع کرده و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند.
این در حالی است که طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور به وسیله سازمان محیط زیست به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که نسبت به رعایت احکام این طرح و برنامه از جمله معاینه فنی خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی، استانداردسازی سوخت و اطلاع رسانی همگانی تاکید شده است.
نکته این جاست که اکنون زندگی در کلانشهرهای کشور با توجه به افزایش روز افزون آلودگی هوا نقس گیر و نگران کننده شده است که در همین ارتباط محققان هشدار دادند افراد با این گروه ‌های خونی حساس بهتر است در مجاورت آلودگی هوا قرار نگیرند، نتایج یک تحقیق جهانی نشان داد خطر حمله قلبی و درد قفسه سینه در افراد با گروه‌ های خونی A ، B و AB در مجاورت میزان بالای آلاینده‌ها افزایش می‌ یابد.
این تحقیق نشان داد که هر 10 میکروگرم اضافی در بیش از 20 سال خطر ابتلای افراد به بیماری‌ های قلبی با گروه‌ های خونی A ، B یا AB را 25 درصد و گروه خونی O را 10 درصد افزایش می‌دهد، حدود 55 درصد افراد با گروه ‌های خونی A ، B یا AB هستند و بیشتر در معرض مشکلات قلبی قرار دارند.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
از مجموع افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان دست کم 2 میلیون نفر کلانشهر اصفهان سکونت دارند که بنا به اظهارات برخی از مدیران مراکز درمانی زمانی که آلودگی هوا شدت دارد تعداد مراجعه بیماران به این مراکز تا 70 درصد افزایش می یابد و تاکید دارند که در این ارتباط فوتی داریم ولی آمار نداریم.
با این توصیف باید گفت در صورت رسیدگی نکردن به حل این معضل فراگیر ، باید شاهد انعکاس اخبار فوتی های مربوط به آلودگی هوا هم در سانه های کشور باشیم.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در این همین ارتباط میزگردی با عنوان 'راهکار رفع چالش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور' را با حضور کوروش محمدی استاد دانشگاه و عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، محسن سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و محمود مزارع کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار کرد.
صلواتی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان و غفار پسند استاد دانشگاه اصفهان دیگر مدعو این میزگرد بودند که نیامدند.

** اصفهان نباید کلانشهر صنعتی می شد
عضو شورای شهر اصفهان در این میزگرد ایرنا با تاکید بر حفظ محیط زیست در همه شرایط افزود : ما در شورای شهر و در کمیسیون محیط زیست در سه حوزه محیط زیست شهری اصفهان را رصد کردیم و پیگیر آن هستیم.
کوروش محمدی گفت : موضوع آب که با چالش جدی روبه روست و همه را درگیر خود کرده است یکی از بحران هایی که سوء مدیریت در چهار دهه گذشته زاینده رود را به این روز انداخته است و تبعات آن برای مردم و همه بهره برداران زاینده رود و دو استان اصفهان و چهارمحال بوده و چالش هایی هم برای یزد و خوزستان ایجاد کرده است.
وی گفت : اصفهان نباید شهر صنعتی می شد، شهری که همه ظرفیت های یک شهر فرهنگی ، تاریخی و باستانی را دارد و می توانست برای گردشگران خارجی برای همه شهروندانش تولید ثروت کند.
محمدی با بیان اینکه سوء مدیریت ها باعث شد صنایعی که امروز از صنایع آلاینده نام برده می شود در اصفهان مستقر شود و امروز ماهیت اصفهان تغییر کند.

** آلاینده ها سلامت مردم کلانشهر اصفهان را به خطر انداخته است
وی اظهارداشت: امروز شهر صنعتی و گردشگری خوبی نیستیم چون صنعتی شدن تبعاتی برای مردم اصفهان داشت و آلاینده ها سلامت مردم را به شدت به خطر انداخته است که باید مسئولان در این زمینه بکوشند.
وی گفت: از سال 95 دو مطالعه در زمینه آلاینده شکل گرفته که تا قبل از پایان نتایج آن در مورد آلاینده ها و ریزگردها نمی شود به قطعی صحبت کرد و بیشتر مبنی بر حدسیات است زیرا باید بیشترین سهم عوامل آلاینده های زیست محیطی مشخص شود و براساس آن برنامه ریزی کرد.
محمدی با اشاره به عوامل آلوده شدن هوا به صورت ثابت و متحرک ، تصریح کرد: یک اختلاف نظری بین شهرداری و محیط زیست اصفهان در اختلاف میانگین سنجش آلودگی هواست که باید این اطلاعات نزدیک به هم و به روز رسانی شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر حفظ سلامت مردم و همراهی دستگاههای مرتبط یادآور شد : در بحث آلاینده ها منتظر نتیجه دو مطالعه ریزگردها و سیاهه انتشار آلاینده ها که توسط دانشگاه های صنعتی و اصفهان با نظارت محیط زیست و هزینه شهرداری هستیم تا اولویت ها در این دو بخش مشخص شود که چه اقدام هایی صورت گیرد.

** آلودگی هوا در تعداد مرگ و و میر در اصفهان نقش دارد
محمدی با تاکید بر انتشار آمار شاخص های درست به مردم از سوی دستگاه های مرتبط اظهارداشت: بیشتر مرگ و و میرها در اصفهان بیماری ریوی و قلبی و عروقی است که به نوعی با آلودگی هوا می تواند ارتباط داشته باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کلانشهرهای کشور با آلودگی هوا رو به رو هستند، گفت: برای پیشگیری از این آلودگی ها
اطلاعات و دیتاهای لازم باید وجود داشته باشد که بعد از نتایج مطالعات مشخص می شود.
وی با بیان اینکه مسئول حفظ محیط زیست فقط نهادهای محیط زیست و شهرداری و دستگاهها نیستند و بیشترین سهم حفظ محیط زیست پیشگیری به خود شهروندان هم بر می گردد که چگونه رفتار کردن و تغییر رفتار در این زمینه می تواند مهم باشد.
وی با بیان اینکه در کلانشهر اصفهان روزانه 400 تن زباله دفن می شود، ادامه داد: این مقدار از هزار تن زباله ای است که در اصفهان تولید می شود و ضربه سنگینی به محیط زیست است.
به گفته وی اولویت اول این شورا در کمیسیون اجتماعی و محیط زیست برنامه ریزی برای 15 منطقه شهرداری برای تغییر سبک زندگی و استفاده از کارشناسان و تشکل های مردمی برای کمک به این موضوع است.
محمدی اضافه کرد : مسوولان باید نسبت به ضمانت اجرایی قانون در ارتقا و تاثیرگذاری قوانین در سطح خرد، میانه و کلان ورود پیدا کنند زیرا باید فرهنگ شهروندی مان را منطبق بر رفتاهایی کنیم که به جامعه با محیط زیست پاک کمک کنند.
این عضو شورای شهر اصفهان کمک و مشارکت شهروندان برای انجام هر گونه طرحی برای کاهش آلاینده ها را مهم دانست و گفت: در این زمینه نیاز به تغییر رفتار است و اشتباه مان این است بر اساس تئوری وحشت عمل می کنیم.
به تاکید محمدی وقتی می خواهیم موضوعی را بیان کنیم با منفی گرایی و ایجاد التهاب برای مردم ارتباط ناسالم ایجاد می کنیم که کارساز نیست.
وی با بیان اینکه آموزش و پروش خیلی دغدغه محیط زیست ندارد، اظهارداشت: این در حالی است که آموزشهای محیط زیستی باید از پایه شروع شود تا ماندگار باشد، رویکرد نظام تعلیم و تربیت باید به این سمت برود تا نسلها در این در زمینه مسئولیت پذیر پرورش دهد.
این استاد دانشگاه توسعه فضای سبز، مدیریت بحران آب، توسعه صنایع پاک همانند گردشگری ، صنایع دستی و هنرهای تجسمی توجه به اقتصاد هنر، توجه به تعلیم و تربیت در مبحث زیست محیطی، آشتی حوزه رسانه با مردم، توجه به تشکل های زیست محیطی، تغییر سبک زندگی و ایحاد وحدت اجتماعی بین اقوام و استان ها به واسطه موضوع آب را از مهمترین راهکارها در زمینه آلودگی هوا برشمرد.
وی بیان کرد: در موضوع محیط زیست در همه حوزه های آب و خاک و هوا باید نگاه سیستمی باشد و باید شبکه انسانی در حوزه محیط زیست دیده شود اگر انسان محور نباشیم به طور قطع شکست خواهیم خورد.
محمدی با اشاره به اینکه ساماندهی و انتقال صنوف آلاینده در دستور کار سازمان میادین است و تا نیمه سال آینده انجام می شود، توسعه ناوگان حمل و نقل، توسعه حمل و نقل پاک ، افزایش ایستگاههای دوچرخه سواری ، ترویج پیاده روی ، موضوع موتورسیلکت های برقی را از دیگر اقدام های شورای شهر و شهرداری برشمرد.

** برای تغییر رفتار باید الگوهای عملی پیاده کنیم
وی گفت: برای تغییر رفتار باید الگوهای عملی پیاده کنیم و نهادهای اجتماعی موثر مانند خانواده و آموزش و پروش، تشکل ها در این زمینه گام بر دارند.
محمدی تصریح کرد: چند کلید واژه مانند صنعت، تراکم ، تردد، وسلیه نقلیه و مهاجرت در کلانشهرها جذابیت ایجاد می کنند یا فرایندها را سرعت می بخشند که عامل آلودگی و ناهنجاری ها اجتماعی هستند.
این عضو شورای شهر اصفهان تصریح کرد: با مدیریت یکپارچه و همکاری و هم افزایی مشکلات زیست محیطی با همراهی و تغییر رفتار مردم حل شود.

** رسانه ایجاد حساسیت کنند، وضعیت هوای کلانشهرها خوب نیست
محسن سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در میزگرد ایرنا با بیان اینکه یکی از وظایف رسانه ایجاد حساسیت های بیشتر برای رفع مشکلات است، اظهارداشت: رسانه ها کمک می کنند دستگاهها و مسئولان به فکر باشند.
وی تصریح کرد: چیزی که ملموس است این است که وضعیت هوای ما خوب نیست و باید به فکر و چاره بود و اگر بخواهیم یک پرسه را مدیریت کنیم اولین گام این است که از کجا این موضوع شروع شده و منابع و مواردی که باعث شده به این نقطه برسیم چه بوده است.
وی بیان کرد : نکته کلیدی توسعه پایدار و غلط در کشور ما به بهانه های مختلف از جمله اشتغال، توسعه ناهمگون ایجاد کرد و بخش های مختلف، صنعت و تولید یک بخش آن بوده است.

** آلودگی هوای اصفهان از بحران گذشته است
سلیمانی اظهارداشت: توسعه ناهمگون از مشکلات کلیدی بوده است که باعث شده چنین مشکلاتی برای وضعیت هوای اصفهان ایجاد شود.
به گفت بنابراین نباید محیط زیست را به صورت اجزاء جدا از هم دانست بلکه باید نگاه سیستمی به آن داشته باشیم.
این استاد دانشگاه گفت: آب را نمی توانیم از خاک و هوا جدا کنیم و همه به هم وابسته است، خشکی و خشکسالی و ذرات معلق همه به هم گره می خورد.
سلیمانی ادامه داد: یک مشکلی که وجود دارد این است که نه تنها در اصفهان ، بلکه در کشور ما مدیریت یکپارچه در موضوع آب و هوا نداشتیم و مدیریت سیستمی نبود که مشکلات به حداقل برسد.

**باید درست چاره اندیشی کرد
سلیمانی گفت: وضعیت این قدر بد است که آمارهایی که مطرح می شود مشکلی را حل نمی کند و معضل از بحران گذشته است و باید این موضوع را درست چاره اندیشی کرد.
وی با اشاره تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور اظهارداشت: دراین برهه از زمان باید جوری عمل شود که اولویت بندی صورت گیرد و به ترتیب جلو برویم.
وی تصریح کرد: اول باید بدانیم با توجه به محدودیت ها کجا مشکل است و و بیشترین آسیب را وارد می کند و بعد با مدیریت راهکارهای حل مشکلات ارائه شود.

** سالانه سه میلیون نفر مستقیم براساس آلودگی هوا فوت می کنند
سلیمانی با بیان اینکه طبق آمار بهداشت جهانی در دنیا سالانه سه میلیون نفر مستقیم براساس آلودگی هوا فوت می کنند، تصریح کرد : این آمارها نگران کننده است و اگر ذرات معلق 10 میکرون بیشتر شود طبق آمار بهداشت جهانی یک تا سه درصد مرگ و میر افزایش می یابد.
وی گفت: چیزی که مهم است در اصفهان یکی از منابع مهم آلودگی هوا در ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون است و اگر کم و زیاد شود خود را به خوبی نشان می دهد سال گذشته در دو درب جنوبی و شمالی دانشگاه صنعتی از وضعیت هوا سنجش شد که اختلاف یک نقطه 170 و نقطه ای دیگر 190 بود.
وی با بیان اینکه واقعیت این است وضعیت هوای شهر ما مناسب نیست، گفت: باید با مدیریت یکپارچه این موضوع را حل کرد همان طور که در حوزه آب هم همین صدق می کند و مهم این که در حوزه قانونگذاری و سیاستگذاری باید قوانینی را در مجلس مصوب کنیم که راهگشا باشد.
به گفته وی متاسفانه سیستم کشور ما هیچگونه هزینه های محیط زیستی دیده نشده است و تخطی از قانون به دریافت جریمه منتهی می شود.
سلیمانی تاکید کرد: در بخش های مصوبات مجلس هزینه های محیط زیستی دیده شود، بحث قانونگذاری و سیاستگذاری یک بخش نظارت و پایش است و ما باید دستگاههایمان به روز شود.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: در دنیا دیگر نوع ترکیبات ذرات از خود ذرات مهم تر است که چه ترکیبی است و می شود به سمت استاندارد جدید به روز پیش رفت.
به گفته وی یکی از مشکلات ما در صنایع این است که جانمایی صحیحی برای آن صورت نگرفته است و سند آمایش سرزمین برای استان تهیه شد و باید طبق آن پیش رفت تا صنایع جدید جانمایی صحیح داشته باشد.
وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در این زمینه باید برنامه زمانی 10 ساله و 20 ساله داشته باشیم که این مشکل حل شود و صرف اینکه مسکن زده شود کفایت نمی کند.
وی بیان کرد : همچنین در حوزه مدیریت شهری جانمایی اصناف را داریم که در شهر اصفهان صنایع کوچک و بزرگ می توانند آلاینده ایجاد کنند و برای جانمایی آنان چاره اندیشی شود.
سلیمانی گفت: در بحث حمل و نقل عمومی باید خیلی با سرعت بیشتری عمل شود و در این بخش مشکلات مردم حل شود و در زمینه فرهنگ سازی رسانه ها ورود پیدا کنند و حساسیت ها را بالا ببرند.

** باید به سمت پیشگیری حرکت کرد
وی با بیان اینکه در آلودگی هوا باید به سمت پیشگیری حرکت کرد، افزود: در مجموع مدیریت، یکپارچه و پایدار و با توان قانونی و اجرایی راهکارهای اصلی است که می شود برای بحث آلودگی هوا عنوان کرد.
سلیمانی ادامه داد : بحث آلودگی هوا در کلانشهرها تا حدودی یکی است و به منابع مشترک در این شهرها اختصاص دارد به طور مثال موضوع حمل و نقل اصفهان و تهران و تبریز مشترک است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : اکنون نگرش سیاسی در تصمیم گیری ها بر نگرش علمی فائق شده است اگر نگرش ادامه یابد مشکلات نه تنها کم نمی شود بیشتر خواهد شد.
وی با بیان این که باید کاری کرد تا مسائل زیست محیطی برای همه دغدغه شود، گفت : مسائل اقتصادی در انتخاب های محیط زیستی تاثیرگذار است و افراد توجه داشته باشند هر فرد می تواند موثر باشد و وقتی اعتقاد پیدا شد مسائل بهتر حل می شود.
وی بر مدیریت یکپارچه با نگاه درست و سیستمی در حل معضل آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: در این راستا مسائل اقتصادی تاثیرگذار است و می تواند کارگشا باشد.

** در اصفهان عوامل طبیعی و انسانی در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند
کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این میزگرد ایرنا افزود : در ارتباط با آلودگی در کلانشهرها، موقعیت جغرافیایی هر شهر و به تبع آن آلایندگی هایی که این ایجاد می شود متفاوت است.
محمود مزارع با بیان اینکه در کلانشهر اصفهان هم تمام عوامل طبیعی و انسانی می تواند در آلودگی شهر تاثیرگذار باشد، افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی که اصفهان در کویر دارد پتانسل های منابع گرد و غبار را داراست.
وی اضافه کرد: همچنین ازدحام وسایل نقلیه و استقرار واحدهای صنعتی در مجاور شهر اصفهان همه عوامل باعث شد چنین وضعیت بدی در زمینه آلایندگی در شهر اصفهان به وجود بیاید.
مزارع با اشاره به اقدام ها و قعالیت های این اداره کل با همکاری استانداری و سایر دستگاهها در کاهش آلودگی هوا گفت: از سال 92طرح جامع کاهش آلودگی هوا تدوین شد در ابتدای دولت یازدهم هم با هماهنگی شورای هماهنگی برنامه ریزی اصفهان این طرح تهیه و دبیرخانه آن سال 93 در اصفهان تشکیل شد.
وی بیان کرد: این طرح در هشت محور تدوین شد و وظایف دستگاه های مختلف در قبال آلودگی هوا در آن مشخص شد و به غیر از این طرح سه مصوبه هیات دولت را در رابطه با هوای پاک داشتیم، که با توجه به مصوبات استانی به روز رسانی شد.

** وضعیت هوای کلانشهر اصفهان در سال 92 شرایط بسیار بدی داشت
این کارشناس حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهارداشت: وضعیت هوای کلانشهر اصفهان در سال 92 شرایط بسیار بدی داشت ولی با توجه به اقدام های که طی چهار ساله گذشته با توجه به این طرح و مصوبات استانی و کشوری انجام شد آمارها نشان از افزایش روزهای سالم و کاهش روزهای ناسام بوده است.
وی تصریح کرد: این عوامل باعث شد که در بخش کاهش آلودگی هوا و افزایش روزهای سالم نسبت به 92 هر چه به جلو پیش آمدیم سال به سال وضعیت بهتری پیدا کنیم.
مزارع تصریح کرد : سال 92 و 93 تا به امروز روند به بهبود بوده است البته شرایطی خوبی نیست ولی با توجه به شرایط قبل قابل قبول تر بوده است.
کارشناس اداره امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان ادامه داد: در این زمینه محیط زیست تجربه 20 ساله از نظر حفظ و نگهداری ایستگاه های سنجش کیفیت هوا را دارد و اعدادی که ثبت می شود و مطرح می شود براساس استاندارد جهانی مکان یابی شده و ایستگاه های سنجش کیفیت هوا استقرار یافته است.
وی تصریح کرد: این در صورتی است که شهرداری اصفهان تجربه یک ساله دارند اختلافی که در اعداد وجود دارد همه به نداشتن تجربه بر می گردد.
وی با اشاره به اینکه ایستگاههای شهرداری همه خاموش هستند و از نظر فنی ایراد دارند، اظهارداشت: هوای که تنفس می شود می تواند در دو نقطه متفاوت باشد پس آمار ایستگاه ها این چنین است.
به گفته وی مکان یابی ایستگاههای حفاظت محیط زیست استان براساس استاندار جهانی است.
وی با اشاره علل تفاوت شاخص های دو دستگاه مختلف در شهر اصفهان گفت: دستگاههای سنجش کیفت هوا از برندهای مختلف هستند و سال 2002 طی وام بانک جهانی 44 ایستگاه برای کشور خریداری شد که سهم اصفهان 11 ایستاه سنجش کیفیت هوا بود.
مزارع تصریح کرد: متاسفانه این دستگاه ها از یک برند فرانسوی گرفته شد که برند خوبی نبود و شهرداری هم پنج برند از این نمونه دستگاهها را خریداری کرد که نواقص بسیاری دارد.
وی گفت: در مجموع 21 ایستگاه در استان وجود دارد که 12 مورد آن فعال است که هفت ایستگاه آن در شهر اصفهان فعال است و سایرایستگاه ها نیز در شهرستان ها قرار دارند.
وی تصریح کرد: دستگاهای فرانسوی متاسفانه مشکلات ساختاری دارند و هم استهلاک بالایی دارند و شهرداری طبق مشورتی که خواستند تمام ایرادهای آن را گوشزد کردیم ولی متاسفانه همان برند را خریداری کردند.
این مسوول اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: با این حال از تمام ایستگاههای شهرداری بازدید داشتیم و همه اشکلات را به آنها گفته شد و برای حفظ و نگهداری این دستگاه ها نیاز رسیدگی روزانه، هفتگی، ماهانه ، سه ماهه و سالانه دارد و مساله ای نیست که شرکت ها به آن رسیدگی کنند.
مزارع با اشاره به اینکه دوست دارم شهرداری از تجربیات محیط زیست استفاده کند، گفت: تفاوتی بین محیط زیست و شهرداری نیست ولی استقرار هر کدام از دستگاه های سنجش می تواند مهم باشد.
مزارع با بیان اینکه هر نقطه از شهر یک آمار در زمینه آلاینده ها دارد، اظهارداشت: هر چه استقرار ایستگاههای ترافیکی بیشتر باشد باید برآیند آلایندگی بالا تر می رود.
وی تصریح کرد: اگر در هر 17 ایستگاه محیط زیست و شهرداری را در ایستگاه ترافیکی بگذاریم چقدر میزان آلایندگی بالا می رود این استقرار جهانی نیست.
وی همچنین با بیان اینکه ایستگاه نجف آباد و شاهین شهر ایستگاه ترافیکی است و در یک نقطه مرکز شهر استقراریافته است، افزود: یک نقطه نمی تواند نشان دهنده میزان آلایندگی در کل شهر باشد و این نطقه ترافیکی میزان آن بالاست.
مزارع با اشاره به اینکه روند سیستم اعلام صنایع آلاینده ربطی به شاخص های هوای هیچ شهری ندارد، اظهارداشت: روند اعلام صنایع به عنون صنایع آلاینده براساس اندازی گیری از خروجی ها و سیستم های آنلاین روی خروجی های نصب شده است و براساس نمونه برداری های که محیط زیست انجام می دهد و بدون اطلاع قبلی است این اقدام صورت می گیرد.
مزاع با بیان اینکه دو عامل می تواند در آلودگی هوا تاثیرگذار باشد، گفت: یکی از این عوامل طبیعی است و دیگری انسان ساخت است ، عوامل طبیعی دست ما نیست و عوامل انسان ساخت را می توانیم برنامه ریزی کنیم.

** توسعه ناپایدار در آلودگی هوا در کلانشهرها تاثیرگذار است
مزارع اظهارداشت: انچه در سطح شهر اصفهان مسلم است سیاست های نادرستی است که از 50 سال پیش شروع شد و توسعه ناپایدار شکل گرفت و تا زمان حال این سیاست های توسعه صنعتی غلط ادامه داشته است.
وی گفت: اقلیم تغییر کرده و بارش ها کم شده است ، اگر صددرصد هم مدیریت ها صحیح بود با توجه به تغییر اقلیم کاهش بارندگی بالاخره روی تالاب ها و خشکی تاثیرگذار بوده است.
کارشناس اداره امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهارداشت: رودخانه ای که میلیون ها سال جاری بوده متاسفانه خشکاندیم و بحران ایجاد کردیم.
وی تصریح کرد : با توجه صنایع آلاینده که در اصفهان است و 55 درصد صنایع استان در شش درصد مساحت استان است ، آیا می توانیم پتروشیمی و پالایشگاهها را جابه جا کنیم خیر، هیچ کاری نمی شود با توجه به شرایط اقتصادی کرد.
وی با بیان اینکه استقرار اشتباه صنایع اصفهان را درگیر مشکلات زیادی کرد، گفت : سیاست های غلط در گذشته در سطح کلان ملی گرفته می شود و ذره ای نمی توانیم در آن تاثیرگذار باشیم.
مزارع با اشاره به مشکل تاثیر خودروها در آلودگی در کلانشهر ها و بالا رفتن تعرفه های گمرکی خودروهای برقی، بنزینی ، گفت: در تصمیمات کلان نمی توانیم اثر گذار بود و در این زمینه راه را به اشتباه می رویم.
مزارع گفت: چهار فرآورده نفتی بنزین، نفت سفید، نفت کوره و گازوئیل 37 درصد آن در مرکز کلانهشر اصفهان مصرف می شود و اصفهان رتبه اول کشور در مصرف گازوئیل و رتبه 14 سرانه مصرف بنزین در کشور دارد.
وی اظهارامیداوری کرد برای حفاظت از محیط زیست و داشتن هوای پاک همه باید دست به دست هم بدهند تا با کمک و مشارکت مردم و مسئولان مشکلات این بخش برطرف شود.
8114/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.