واکسن تزریقی فلج اطفال (پولیو) از شهریور 94 با هدف ریشه کنی سریع تر فلج اطفال در جهان به برنامه واکسیناسیون ملی کشورمان اضافه شد؛ این واکسن در چهار ماهگی به کودکان تزریق می‌ شود و پدر و مادرها، آن را در کنار واکسن خوراکی فلج اطفال و واکسن‌های پنجگانه دریافت می‌کنند.
اسماعیل اختر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این واکسن بر اساس برنامه جدید واکسیناسیون از شهریور 94 تا بهار 95 به اطفال چهار ماهه تزریق اما پس از آن بدلیل کمبود جهانی این نوع واکسن، عرضه آن در کشورمان محدود شد.
وی ادامه داد: بدلیل کمبود این واکسن، تزریق آن در کشورمان به چند استان از جمله قم، کرمان، خراسان شمالی و جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان محدود شد.
اختر با بیان اینکه تزریق این واکسن در اصفهان از تاریخ مذکور به بعد انجام نگرفت و اطفال، قطره خوراکی واکسن فلج اطفال را دریافت کردند، گفت: تزریق این واکسن از مهر امسال در اصفهان از سر گرفته شد و همه اطفال متولد اول فروردین به بعد در این استان که موفق به تزریق واکسن فلج اطفال نشدند می توانند آن را دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه اطفالی که واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت نکرده اما قطره خوراکی به آنها خورانده شده است، دچار مشکل نخواهند شد، تصریح کرد: با اینحال به والدین توصیه می شود که برای افزایش سطح ایمنی کوکان خود و در راستای تحقق اهداف جهانی ریشه کنی فلج اطفال برای دریافت واکسن تزریقی به مراکز بهداشت مراجعه کنند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: والدین اطفال متولد اول فروردین 95 تا 30مهر امسال که موفق به دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال نشده اند می توانند از اول تا پایان بهمن امسال برای دریافت آن به خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت مراجعه کنند.
فلج اطفال ( Poliomyelitis)، نوعی بیماری حاد ناشی از عفونت با ویروسِ پولیو است که این ویروس فقط از انسان به انسان منتقل می شود، دو نوع واکسن جهت پیشگیری از این بیماری وجود دارد که شامل واکسن تزریقی (Inactivated polio vaccine) و واکسن خوراکی (live oral polio vaccine) است.
واکسیناسیون بر ضد فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی بر اساس برنامه ایمن سازی همگانی کودکان مصوب کمیته کشوری ایمن سازی وزارت بهداشت از سال ۱۳۷۳ در ایران آغاز شد.
واکسن تزریقی فلج اطفال با توجه به ضرورت های موجود، تقویت ایمنی کودکان و نگرانی موجود از ویروس بیماری فلج اطفال در کشورهای همسایه بویژه افغانستان و پاکستان به برنامه واکسیناسیون نوزادان اضافه شد.
این واکسن، باعث تقویت ایمنی مخاطی ناشی از واکسن خوراکی و تسهیل کنترل طغیان های آتی فلج اطفال می شود.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.