به گزارش ایرنا، بررسی آمار مصرف گاز در استان اصفهان نشان می دهد که مصرف این نوع انرژی در پاییز و دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل به میزان یک درصد افزایش یافته است.
به گزارش اداره کل هواشناسی اصفهان، سرمای هوا در زمستان امسال در این استان در مقایسه با 2 سال گذشته بی سابقه است و در روزهای آینده دمای هوا باز هم کاهش می یابد.
شرکت گاز اصفهان نیز اعلام کرد که مصرف گاز در این استان با افزایش برودت هوا در روز دوشنبه هفته جاری (24 دی) از مرز 68 میلیون متر مکعب گذشت.
بر این اساس، روز دوشنبه 24 دی بیش از 68 میلیون و 598 هزار متر مکعب گاز طبیعی در استان اصفهان مصرف شد که از این میزان 44 میلیون و 499 هزار متر مکعب در بخش خانگی و عمومی و 24 میلیون و 99 هزار متر مکعب در صنایع و نیروگاه ها بوده است.
سید مصطفی علوی مدیر عامل شرکت گاز اصفهان در گفت و گو با ایرنا، مصرف گاز در هفته گذشته در این استان را بیش از 475 میلیون و 840 هزار متر مکعب اعلام کرد که متوسط مصرف روزانه آن 67 میلیون متر مکعب بوده است.
شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که با توجه به سرمای سراسری هوا روز دوشنبه هفته جاری مصرف گاز در بخش خانگی رکورد تازه‌ای به جا گذاشت و از مرز 540 میلیون مترمکعب گذشت.
با توجه به اینکه بیش از 20 استان کشور تا پایان هفته، بارش برف و برودت هوا را تجربه می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود تا جمعه (28 دی‌) مقدار مصرف گاز به بیش از 560 میلیون متر مکعب برسد.

** افزایش مصرف گاز در صنایع اصفهان
مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان گفت که افزایش مصرف گاز با توجه به برودت هوا و حمایت از صنایع در جهت تولیدات داخلی صورت گرفته است.
سید مصطفی علوی، افزود: حجم گاز مصرفی در پاییز امسال بیش از چهار میلیارد و 853 میلیون متر مکعب بود که یک درصد نسبت به پاییز پارسال افزایش دارد.
وی، حجم گاز مصرفی در بخش صنعت در پاییز سال گذشته را چهار میلیارد و 107 میلیون و 611 هزار متر مکعب اعلام و تصریح کرد: پاییز امسال مصرف گاز در بخش صنعت به چهار میلیارد و 260 میلیون و 290 هزار متر مکعب رسید.
علوی دلیل افزایش گاز رسانی به واحدهای صنعتی استان را انجام مسوولیت اجتماعی در جهت کاهش آلاینده های زیست محیطی ذکر و خاطرنشان کرد که بیش از 6 هزار و 800 واحد صنعتی از گاز طبیعی برخوردارند.
اصفهان با بیش از 9 هزار واحد تولیدی، صنعتی ترین استان کشور بشمار می آید.
وی تاکید کرد که در تمام نیروگاه های استان اصفهان از گاز طبیعی به جای سوخت های مایع و فسیلی استفاده می شود.
به گزارش ایرنا، در سال های دور از نفت کوره یا مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه های اصفهان استفاده می شد که به گفته کارشناسان و مسوولان نقش بسزایی در آلودگی هوا داشت اما از حدود چهار سال گذشته بمنظور کاهش آلودگی هوا، مصرف این سوخت در نیروگاه های اصفهان ممنوع شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، میزان مصرف گاز در بخش خانگی در پاییز امسال را 524 میلیون و 271هزارمتر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان در پاییز سال گذشته 616 میلیون و719 متر مکعب بود.
وی، همچنین مصرف گاز در بخش عمومی را در پاییز سال گذشته 79 میلیون و 380 هزار متر مکعب برشمرد و ادامه داد: این میزان در پاییز امسال به 69 میلیون و 319هزار متر مکعب کاهش یافته است.
در حالی که آمار پاییز امسال گویای مصرف بیشتر گاز در بخش صنایع است اما با سرد شدن هوا در نخستین ماه زمستان بنظر می آید که منحنی مصرف این انرژی به سمت خانگی سوق یافت.
مدیر عامل شرکت گاز استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: هفته گذشته، 298 میلیون و 767 هزار متر مکعب گاز در بخش خانگی و عمومی و بیش از 177 میلیون و 74 هزار متر مکعب گاز طبیعی در صنایع و نیروگاه ها به مصرف رسیده است.
علوی با تاکید بر اینکه شبکه های گاز رسانی سراسر کشور به هم پیوسته است از مشترکان گاز طبیعی بویژه بخش خانگی، خواست تا توجه ویژه ای به مصرف بهینه و منطقی گاز داشته باشند.
بیش از یک میلیون و 800 هزار مشترک در استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی بهره مندند؛ سالانه حدود 21 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی توسط شرکت گاز استان اصفهان توزیع می شود که بعد از تهران، رتبه دوم کشوری را دارد.
** چند نکته برای استفاده بهینه از گاز طبیعی
پوشیدن لباس مناسب زمستانی در منزل و کم کردن درجه بخاری و وسایل گرمایشی، رعایت کردن دمای رفاه بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد و خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌هایی که در طول روز از آنها استفاده نمی‌شود از راه های بهینه سازی مصرف گاز در فصل سرماست.
برای گرم کردن خانه و محل کار باید از بخاری‌های استاندارد استفاده کرد. همچنین برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی دقت کافی داشته باشند و به‌صورت دوره‌ای، سیستم‌های خروجی و تبادل هوا و اکسیژن و دودکش را کنترل کنند.
روشن کردن وسایل گرمایشی یک‌ ساعت پیش از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک‌ ساعت پیش از پایان وقت اداری از دیگر موارد مهم است.
به گزارش ایرنا، 93.6 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردارند که شامل 97 درصد جمعیت شهری و 82 درصد جمعیت روستایی است.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.