حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته در این روزها بالغ بر 145 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره شده بود و امسال با توجه به بارش های اخیر این میزان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با این وجود باز هم در مقایسه با متوسط بلند مدت آب کمتری در مخزن سد وجود دارد، زیرا مقدار ذخیره سد در متوسط بلند مدت 640 میلیون متر مکعب بود و این نشان می دهد که استان از حیث منابع آبی در یک شرایط نامطلوب قرار دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: مقدار آب ورودی به سد هم اکنون 47 و میزان خروجی از آن 10 متر مکعب بر ثانیه است.
وی با اشاره به بارش 864 میلی متری از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر 97) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود، یادآور شد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 125 و برای متوسط بلند مدت 575 میلی متر بوده است.
ساسانی با اشاره به بارش 70 سانتی متر برف در منطقه کوهرنگ به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین آب این رودخانه، تصریح کرد: این مقدار برف به دلیل سرمای هوا قابلییت تبدیل شدن به روان آب را ندارد، بنابراین در زمان حاضر تاثیری بر مقدار ذخیره سد نخواهد گذاشت.
معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه جلسه با موضوع بازگشایی زاینده رود شنبه هفته آینده در وزارت نیرو برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در آن جلسه روز دقیق افزایش خروجی سد و بازگشایی رودخانه و مدت زمان جاری شدن آن مشخص خواهد شد.
به گفته او ساماندهی بستر زاینده رود در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به طور جدی با همکاری کشاورزان در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، رودخانه زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته که به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه می شود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
/6026/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.