به گزارش ایرنا، با توجه به داده های آماری سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص آلایندگی هوای کلانشهر اصفهان تا ساعت 11 ظهر روز یکشنبه 152 (AQI) اعلام شده است که در محدوده قرمز و ناسالم برای عموم مردم قرار دارد.
بر اساس همین داده ها، شاخص آلایندگی شهر قم نیز با رقم 226 (AQI) در محدوده بنفش و بسیار ناسالم قرار دارد.
در حالی که اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور آخرین اطلاعات را ( در لحظه مخابره خبر) تا ساعت 11 امروز نشان می دهد ، سامانه اینترنتی محیط زیست اصفهان آخرین وضعیت کیفیت هوای کلانشهر اصفهان را تا ساعت هفت صبح اعلام کرده است که عدد 139 (AQI) است.
اداره کل هواشناسی اصفهان روز شنبه اعلام کرد که ' بدلیل پایداری جو در امروز و فردا، شرایط برای افزایش غلظت آلاینده های جوی انتظار می رود' و کیفیت هوا را برای این 2 روز ناسالم برای گروه های حساس پیش بینی کرد.
وضعیت نامناسب کیفیت هوای اصفهان از امروز صبح بطور کامل مشهود است و غبار و آلودگی، فضای آسمان این کلانشهر را فرا گرفته است.
خبرنگار ایرنا با مسوولان ستاد مدیریت بحران استانداری، بهداشت محیط مرکز بهداشت و اداره کل حفاظت محیط زیست برای پیگیری این موضوع تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرده است.
کارشناسان، دلایل مختلفی را برای آلودگی هوای کلانشهر اصفهان عنوان کرده اند که از جمله آنها می توان به استقرار و فعالیت صنایع آلاینده در محدوده این شهر، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده زیاد از وسایل گرمایشی گازسوز و خشکی بستر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی اشاره کرد.
با وجود تعریف و اجرای طرح های تحقیقاتی مختلف برای شناسایی عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و پیاده سازی طرح های جامع مقابله با آلودگی هوا، هر سال این خطه در روزهای سرد با معضل و مشکل بزرگ آلودگی هوا مواجه می شود.
بنظر می آید با توجه به شرایط موجود و اینکه هنوز مقصر یا مقصران اصلی این آلودگی به خوبی شناسایی نشده یا با آنها به درستی برخورد نشده است، تنها امید مردم این خطه باید به امدادهای الهی از جمله بارش باران باشد.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از 10 میکرو متر و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.
/6026/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.