به گزارش ایرنا، سید تقی معین الدینی جمعه شب در جمع اهالی روستای عادگان فریدن افزود: برنامه ریزی اصولی و پیاده سازی مجدانه این موضوع در نهایت جلوگیری از کاهش منابع آب و تخریب مراتع را به دنبال خواهد داشت.
وی توسعه روستاها را در گرو حرکت به سوی سایر زمینه های دارای بازده اقتصادی دانست و افزود : کشاورزی در روستاها ضمن تطابق با فناوری روز و حرکت به سوی تغییرالگوی کشت، باید با اشتغالزایی در سایر بخش ها مانند گردشگری جایگزین شود که این ظرفیت سود آور در فریدن وجود دارد.
فرماندار فریدن با بیان اینکه روستاها باید همچنان کانون تولید و بهره وری باقی بمانند، اضافه کرد: در زمان حاضر شرایط ارائه تسهیلات اشتغال روستایی در مقایسه با سال های گذشته بسیار آسانتر شده و زمینه برای ورود جوانان به کسب و کارهای کوچک و بزرگ فراهم است.
به گفته وی پس از انقلاب در همه دولت ها اتفاقات و برکات بیشماری در روستاها شکل گرفت که تا به امروز ادامه دارد.
معین الدینی به اهتمام جدی دولت تدبیر و امید به روستاها اشاره و اضافه کرد: برنامه ها و اقداماتی که در دولت فعلی برای روستاها به اجرا در آمد به طور تقریبی با خدمات دولت های پیشین در این بخش برابری می کند، با این وجود همچنان نیازها و کمبودهای بسیاری در روستاها وجود دارد.
فرماندار فریدن تصریح کرد: گنج های فریدن مردمان پرتلاش آن است که همواره به وجودشان افتخار می کنیم.
بخشدار بخش مرکزی فریدن با بیان اینکه سفر به روستاهای شهرستان و دیدار چهره به چهره مدیران اجرایی با اهالی در دستور کار قرار گرفت، افزود: رویکرد این بازدیدها مطالبه محوری است که با هدف شناسایی و طبقه بندی نیازهای مردم روستا و تسهیل پیگیری های آتی اجرا می شود.
ایزد ابوالحسنی افزود: همه دهیاران موظف به ثبت و پیگیری مطالبات مردم روستا در این دیدارها تا اجرای کامل مصوبات هستند.
مدیر آب و فاضلاب روستایی فریدن اظهارداشت: همه 28 روستای فریدن در قالب یک مجتمع آبرسانی تعریف و مطالعات آن انجام شده است که استقرار خطوط انتقال آب از روستای عادگان به روستای سینگرد در راستای تکمیل این طرح است.
عباس رحیمی افزود: طرح تامین آب آشامیدنی مجتمع سینگرد - عادگان در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
رحیمی به مشکلات کمی و کیفی آب آشامیدنی روستای عادگان اشاره و اضافه کرد: سه راهکار کوتاه مدت (آب رسانی سیار)، میان مدت (احداث مجتمع روستایی) و بلند مدت (طرح کلان تامین آب از منابع پایدار) در راستای حل این مشکل در دستور کار قرار گرفته است.
ریس شبکه بهداشت و درمان فریدن در پاسخ به گلایه اهالی عادگان مبنی بر آلودگی آب آشامیدنی گفت: کیفیت آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای منطقه به طور دقیق و منظم کنترل می شود و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.
به گفته وی سنجش آلودگی شیمیایی آب آشامیدنی نیز هر 6 ماه یکبار در منطقه اجرا می شود.
محمد رضا شیخی با بیان اینکه مراجعه مردم روستای عادگان برای دریافت مراقبت های بهداشتی مطلوب نیست، افزود: اکنون امکان مراقبت های بهداشتی مانند اندازه گیری فشارخون، دیابت و سنجش وضعیت مادران باردار در عادگان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: سرانه سلامت هر روستا با توجه به مراجعه مردم آن روستا و میزان دریافت مراقبت های بهداشتی تعیین و اختصاص می یابد.
رییس شبکه بهداشت و درمان فریدن با بیان اینکه پزشک عمومی یک روز در هفته در مراکز بهداشتی روستاها مستقر است، افزود: هم اکنون چهار روز در هفته متخصص رادیولوژی ویژه زنان در بیمارستان شهید رجایی داران (مرکز شهرستان) مستقر است.
رییس آموزش و پرورش فریدن تک پایه شدن کلاس های عادگان را منوط به موافقت اهالی این روستا با ایجاد سه پایه آموزشی در این روستا و سه پایه دیگر در روستای مجاور(سینگرد) دانست.
نیازعلی علایی افزود: امکان اختصاص حیاط مدرسه بلا استفاده روستا برای تفریح ، انجام فعالیت های ورزشی و بازی دانش آموزان و جوانان وجود دارد.
به گفته وی 40 دانش آموز در روستای عادگان فریدن به تحصیل مشغول هستند.
رییس بنیاد مسکن فریدن بیان کرد : چنانچه روستاییان برای احداث واحد مسکونی از وام ویژه بهسازی مسکن روستایی به مبلغ 250 میلیون ریال با سود پنج درصد استفاده کنند و نسبت به احداث واحد مقاوم زیر نظر ناظر نظام فنی روستایی اقدام نمایند مبلغ 80 میلیون ریال کمک بلاعوض جهت تکمیل واحد از طرف بنیاد مسکن به آنان پرداخت می شود.
علی اصغری افزود: تاکنون 73 میلیارد ریال برای اجرای آسفالت و جدول گذاری معابر روستای عادگان هزینه شده است.
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن بیان کرد: خانه های کاه گلی و چوبی روستای عادگان از قابلیت تبدیل به اقامتگاه های بوم گردی برخوردار است.
به گفته وی مالکان این خانه ها با اخذ موافقت اصولی و پروانه بهره برداری می توانند از تسهیلات کم بهره استفاده کنند.
محمود سلیمی با بیان اینکه در عادگان 2 اثر تاریخی به ثبت ملی رسید، افزود: عملیات مرمت کوشک تاریخی این روستا با هزینه ای افزون بر 17 میلیارد ریال رو به اتمام است.
سلیمی وجود سنگ آسیاب ها و وسایل قدیمی در این روستا را ظرفیت بالقوه تاریخی در بخش میراث ناملموس دانست.
ریس منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن گفت: بر اساس قانون این آمادگی وجود دارد که اراضی ملی به طور رایگان در راستای منافع عمومی در اختیار نهادهای متقاضی قرار بگیرد.
حسین کرکوندی با بیان اینکه روستای عادگان فاقد مجوز بهره برداری کتیراست، افزود: با ارائه طرح بهره برداری مجاز کتیرا و موافقت با آن، بستر مطلوبی برای اشتغالزایی و کسب درآمد روستاییان فراهم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، کیفیت پایین آب آشامیدنی و تاخیر در بهره برداری از چاه حفر شده روستا، ضرورت تامین روشنایی و اصلاح نقاط حادثه خیز محورها، اجرای آسفالت ورودی خانه بهداشت، نوبت دهی بیمارستان، کمبود پزشک متخصص در بخش رادیولوژی، کمبود اعتبار پارک کودک، قطعی برق چاه های کشاورزی هم مرز با شهرستان مجاور، سخت گیری در اعطای وام های کم بهره اشتغال، ضرورت توزیع سهمیه های خوراک دام، سبوس، برنج، گوشت و سوخت روستاها در بین مردم روستا، واگذاری منابع طبیعی در راستای اشتغالزایی جوانان و حصارکشی محدوده گلستان شهدا از مهم ترین مطالبات مردم روستای عادگان فریدن بود که مدیران اجرایی به آنها پاسخ دادند.
در این دیدار با اهدا هدایایی از دانش آموزان، دهیار و فعالان فرهنگی روستای عادگان تجلیل شد.
به گفته مسوولان، بر خلاف تصورعموم، فریدن با کاهش شدید منابع آبی مواجه؛ و شهرت آبخیز بودن این منطقه رنگ باخته است.
امسال از 30 هزار هکتار زمین های کشاورزی این شهرستان تنها حدود 15 هزار هکتار زیر کشت رفته است.
کارشناسان می گویند فرصت اشتغالزایی که در بخش کشاورزی این شهرستان در گذشته بود اکنون از بین رفته و از آنجا که 90 درصد معیشت مردم این منطقه به کشاورزی و دامداری وابسته است، ضرورت حرکت به سوی مشاغل جایگزین و روش های نوین کشاورزی و دامداری بیش از پیش احساس می شود.
جمعیت روستای عادگان بیش از پانصد نفر است.این روستا در دهستان زاینده‌رود شمالی در بخش مرکزی فریدن قرار دارد.
عاگان در 24 هزار گزی جنوب داران و متصل به راه کوهرنگ واقع شده است، مکان ابتدای این روستا به خاطر ظلمی که به روستائیان روا داشته می شد به دست یکی از خوانین به طور کلی نابود و مکان فعلی برای زندگی مردم در نظر گرفته می شود.
وجه تسمیه عادگان ریشه در پر آبی آن دارد. تاریخ شناسان معتقدند نام این خطه آبگان است که بعدها به عادگان تبدیل شده است،این در حالی است که در زمان حاضر آب آشامیدنی این روستا با تانکر تامین می شود.
فریدن با 2 شهر داران و دامنه و 28 روستا و با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.