مهرداد مرادمند روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: با جاری شدن آب در اوایل ماه بهمن امسال در زاینده رود بنا به وسعت هر زمین زراعی، بذر گندم و گلرنگ بین کشاورزان توزیع می شود و برآورد اولیه ما 200 کیلوگرم بذر برای هر هکتار است.
وی ادامه داد: کشاورزان شهرستان و شرق اصفهان باید برای دریافت بذر مورد نیاز از شرکت تعاونی های مناطق خود اقدام کنند.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان درباره مدت جاری شدن رودخانه برای کشت کشاورزان تصریح کرد: این موضوع هفته آینده از سوی وزات نیرو اعلام می شود، اما بطور تخمینی حدود 22 روز آب در بستر زاینده رود خواهد بود و بالغ بر 18 روز آن بطور مفید برای کشت در نظر گرفته خواهد شد.
وی با تاکید بر اصلاح بندهای آبخیزداری در استان همجوار برای کمک به جریان زاینده رود، خاطرنشان کرد: این موضوع به وزارتخانه جهاد کشاورزی گزارش شده است تا از این طریق اصلاح بندها انجام شود.
مرادمند با بیان اینکه ساماندهی بستر رودخانه ضروری است، تصریح کرد: کارشناسان این سازمان با بررسی های خود و با همکاری صنف کشاوزان موانع جریان آب را بر می دارند تا از هدررفت این مایه حیات بطور حداکثری جلوگیری شود.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان حمایت همه جانبه نهادها و دستگاه ها از صنف کشاورزی را مهم برشمرد و گفت: پیگیر برگرداندن حقابه این قشر تلاشگر از زاینده رود امری حیاتی است و مشارکت همه جانبه مجموعه های مرتبط را می طلبد.
به گزارش ایرنا، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان چهارشنبه گذشته در جمع کشاورزان شرق و غرب اصفهان در مسجد گلزار خوراسگان گفت: با افزایش خروجی سد زاینده رود در هفته اول بهمن ماه امسال آب در شرق و کلانشهر اصفهان بمنظور تامین نیاز بخش کشاورزی جریان می یابد.
حسن ساسانی خاطرنشان کرد: کشاورزان و اختصاص حقابه آنها از زاینده رود ضروری است و شرکت آب منطقه ای اصفهان و سازمان جهاد کشاورزی همواره در کنار کشاورزان بوده اند.
حدود 100 هزار هکتار زمین زراعی در محدوده شرق اصفهان وجود دارد.
کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با اجتماع در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه از زاینده رود و حل مشکلات معیشتی خود را خواستار شدند.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.
/6026/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.