محمود سلیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم وسیع، متنوع و اصیل صنایع دستی در مرکز استان نیز تا حد زیادی بازار صنایع دستی تولیدی فریدن را زیر پوشش قرار داد، از این رو ترغیب و تشویق هنرمندان برای باز تولید و احیا هنرهای سنتی و بومی منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
وی اقتصادی کردن هنر را در رونق کارآفرینی موثر دانست و گفت: نزدیک به 20 درصد اشتغالزایی این شهرستان مربوط به بخش صنایع دستی است.
به گفته وی در زمان حاضر هفت کارگاه صنایع دستی در شهرستان پروانه کارگاهی دارند و 6 کارگاه دیگر در حال فعالیت هستند و تاکنون 180 مجوز کارت شناسایی، کارگاه انفرادی، مشاغل خانگی برای متقاضیان بخش صنایع دستی صادر شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فریدن خاتم کاری، رودوزی های سنتی ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، طراحی سنتی، قلمزنی، مشبک چوب، منبت چوب، مینیاتور، تذهیب، آینه کاری، میناکاری، زیور آلات سنتی، قلاب بافی، چرم دوزی و نقاشی روی چوب را از جمله رشته های فعال صنایع دستی این شهرستان برشمرد.
سلیمی در خصوص سیاست های حمایتی از هنرمندان فعال بخش صنایع دستی یادآور شد: به همه هنرمندان صنایع دستی کارگاهی و مشاغل خانگی تسهیلات چهار درصد پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی از قانون حق بیمه کارفرما معاف شدند، اضافه کرد: بستری فراهم شد که محصولات هنرمندان در نمایشگاه ها و فروشگاه های استان و خارج از استان شرکت داده شود.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی بخشی از محیط اداره میراث فرهنگی جهت احداث بازارچه دائمی در اختیار هنرمندان قرار گرفت.

**احیای هنرهای بومی، رمز رونق صنایع دستی فریدن
سلیمی عدم رونق بازار داخلی صنایع دستی شهرستان را مهم ترین مشکل این بخش ذکر کرد و افزود: ورود کالای قاچاق و تقلبی به بازار صنایع دستی، قیمت بالای مواد اولیه و نبود توانمندی لازم در تولید کننده داخلی در رقابت با کالاهای بی کیفیت و تقلبی از مشکلات دیگر هنرفعالان صنایع دستی در فریدن است.
سلیمی به پیشینه هنری مردمان فریدن اشاره کرد و افزود: احیای هنرهای بومی قدیمی منطقه مانند جاجیم و گلیم در اولویت نخست آموزشگاه های صنایع دستی قرار دارد و اکنون توسط تعدادی از هنرمندان در حال بازتولید است.

**ثبت ملی 27 اثر تاریخی فریدن
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فریدن به تاریخ کهن این منطقه اشاره کرد و افزود: تاکنون 27 اثر تاریخی شهرستان شامل 9 بنا و 18 تپه و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسید و 11 اثر تاریخی در حال پیگیری برای ثبت ملی است.
به گفته وی مدرسه سنگی داران، حمام های تاریخی شهر دامنه و روستای سفتجان و دره بید، کلیسای روستاهای سواران، غرغن و سینگرد، زیارتگاه خویگان، کوشک عادگان و گل امیر، مسجد جامع چهلخانه و خلج، خانه تاریخی ملکی داران و خانه های تاریخی روستاهای موغان وسواران و دستکن های دامنه ، موغان و قوهک از مهم ترین بناهای تاریخی فریدن است.

**نبود اعتبار برای کاوش آثار باستانی
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی فریدن با بیان اینکه همه بناهایی که نیاز به مرمت اضطراری داشتند شناسایی و مرمت شدند، بیان کرد: سایر بناها در صورت داشتن شرایط لازم، یا ثبت ملی شدند و یا در حال سیر مراحل ثبت برای آنها هستیم.
سلیمی خاطرنشان کرد: مرمت همه بناهای تاریخی شهرستان در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد که در صورت تامین اعتبار به تدریج انجام خواهد شد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی فریدن اضافه کرد : بیشتر آثار تاریخی شهرستان را تپه ها و محوطه های تاریخی تشکیل می دهند که معرف تاریخ هفت هزار ساله فریدن است این میراث کهن به ترتیب اولویت در حال ثبت در فهرست آثار ملی است.
به گفته وی مطالعات 2 تپه باستانی فریدن برای تبدیل به سایت موزه در دستور کار قرار دارد.
سلیمی از اتمام مطالعات اولیه حریم و برداشت های اولیه باستان شناسی تپه پاش قلعه شهر داران خبر داد و افزود: با توجه به اینکه کاوش های باستانی باید در یک مرحله انجام شود نیازمند تامین همه اعتبار لازم برای این کار هستیم.
به گفته وی بر اساس قانون، اعتبار کاوش های باستانی باید از طریق اعتبارات تملک دارایی های شهرستان ها تامین شود و اعتبارات ملی به کاوش های باستان شناسی تعلق نمی گیرد.
سلیمی به هزینه بالای کاوش های باستانی اشاره کرد و افزود: با توجه به اعتبارات محدود شهرستان تا کنون اولویت نخست ما بازسازی بناهایی بوده است که نیاز به مرمت داشته اند.

**رایزنی برای حل اختلاف مالکان دستکن های موغان
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن در خصوص آخرین وضعیت اختلاف مالکان دستکن های روستای موغان فریدن گفت: این دستکن ها در زمان حاضر 9 مالک خصوصی دارد که به طور طبیعی برای اداره آن با اختلاف مواجه هستند اما بر اساس مصوبه جلسه اخیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان مقرر شد با حضور مسوولان جلسه ای در این خصوص برگزار شود.
وی گفت : تلاش می شود اختلاف مالکان دستکن ها که مزیت گردشگری روستا را تحت شعاع قرار داده است در این جلسه حل و به سازش منجر شود در غیر اینصورت، میراث فرهنگی دستکن ها را از مالکان تحویل گرفته و به سرمایه گذاران دیگر تحویل خواهد داد.
روستای موغان، از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد .دستکن های روستای موغان به عنوان جاذبه کمتر شناخته شده استان اصفهان معرفی شده است.
این شهر زیر زمینی در گذشته برای مقابله با حوادث طبیعی، همچنین هجوم دشمنان و حفظ دام از حمله حیوانات درنده ساخته شده است و با توجه به وضعیت اقلیمی شهرستان فریدن که در فصل زمستان بسیار سرد می شود، وجود این دستکن ها برای حفظ جان مالکان آن و احشام آن‌ها ضروری بوده است. هوای بسیار خنک در تابستان و نیز هوای بسیار گرم در فصل زمستان از دیگرویژگی های این دستکن ها است.قدمت این آثار به حدود 500 سال می رسد، هر چند برخی قدمت طبقات یک و 2 را به دوره های هخامنشی نسبت می دهند.

**ظرفیت بالقوه فریدن در بوم گردی
سلیمی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برای 15 بنای تاریخی با هدف تبدیل به اقامتگاه های بوم گردی مجوز موافقت اصولی صادر شد، اظهارداشت: از این تعداد، پروانه بهره برداری یک اقامتگاه بوم گردی در پلاسجان فریدن صادر شده است.
اقامتگاه بوم گردی پلاسجان فریدن واقع در روستای موغان ازقدمتی 80 ساله برخوردار است و سبک زندگی روستایی از در و دیوار آن می تراود. معماری این بنا به صورت سنتی و قدیمی با درها وسقف های چوبی و دیوار های خشت و کاه گلی است. اقامتگاه بومی و محلی به خانه های قدیمی بازسازی شده اطلاق می شود که در آن سعی بر این است تا مهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شوند و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برسانند.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن به ظرفیت عظیم فریدن برای توسعه بوم گردی اشاره کرد و افزود: با وجود آنکه خانه های متعددی در شهر و روستاهای فریدن موفق به اخذ موافقت اصولی شدند و تسهیلات مناسبی به مالکان آنها پرداخت می شود اما استقبال و پیگیری مطلوبی برای تکمیل فرایند این خانه ها به اقامتگاه بوم گردی یا سفره خانه سنتی ازسوی مالکان صورت نگرفته است.
وی توسعه بوم گردی در فریدن را سودآور و دارای بازده اقتصادی توصیف کرد و افزود: در سال گذشته 125هزار نفر و در 9 ماه نخست امسال، 120 هزار نفر از آثار تاریخی شهرستان بازدید کرده اند.

**پیشینه کشاورزی فریدن فرصتی برای راه اندازی موزه مزرعه
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فریدن با بیان اینکه بسیاری از وسایل قدیمی موجود در ساختمان موزه مردم شناسی قابلیت استقرار در شهر را دارد، افزود: باتوجه به حضور اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در فریدن، برپایی موزه خیابانی در مرکز شهرستان و ارائه نمادها و وسایل اقوام مختلف در خیابان ها و معابر در قالب ویترین های جذاب علاوه بر معرفی فرهنگ و رسوم شهر در جذب گردشگر موثر واقع خواهد شد.
به گفته وی وجود ادوات قدیمی کشاورزی در هنرستان کشاورزی فریدن زمینه بسیار مساعدی را برای راه اندازی نخستین موزه مزرعه کشور فراهم کرده است.
موزه مزرعه همان زندگی فراموش شده روستاییان قدیم است که با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و محیط زیستی فریدن می توان در آن بیش از 50 گونه جانوری و انواع محصولات و ادوات کشاورزی همراه باسبک زندگی پیشینیان را به نمایش گذاشت تا گردشگران و مسافران بتوانند چند روزی را در آن سپری کنند.
فریدن با قدمت هفت هزار ساله یکی از شهرستان های غرب استان اصفهان است که با دارا بودن روستاهای تاریخی و غنی از فرهنگ و تمدن مکان مناسبی برای ایجاد خانه های بوم گردی است.
این خطه به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، شاهرگ حیاتی اتصال استان اصفهان به غرب کشور به شمار می رود و به همین دلیل جمعیتی زیاد از مسافران و گردشگران در ایام نوروز و در فصل تابستان؛ پارک ها و اقامتگاه های این شهرستان را برای اسکان انتخاب می کنند. این منطقه همچین به دلیل آب و هوای کوهستانی مکان مناسبی برای گردشگری زمستانه به شمار می رود.
فریدن با 2 شهر و 28 روستا و جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.