به گزارش ایرنا، حجت الله عبدالملکی روز پنجشنبه در همایش اساتید بسیجی دانشگاه های اصفهان با عنوان واقعیت جنگ اقتصادی و راهکارها در چارچوب نظریه اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: طبق تحقیقاتی که موسسه نایاک انجام داده است از محل تحریم های ایران، کشورهای غربی به شدت ضرر کرده اند و با از سرگیری این تحریم ها در حال ضرر هستند.
وی اظهارداشت: طبق محاسبات این موسسه بین المللی که با تفکیک ایالت های 50 گانه آمریکا انجام شده است، در پی تحریم ها علیه ملت ایران از سال 1995 تا 2014 آمریکایی ها بین 203 تا 271 میلیارد دلار خسارت دیده اند که رقم بسیار بزرگی است.
این اقتصاد دان با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و اروپا بسیار بیشتر از آمریکاست افزود: این عدد برای اروپایی ها و اتحادیه اروپا بسیار سنگین تر است و طبق اعلام موسسه یاد شده، خسارتی که اتحادیه اروپا از سال 2010 تا 2014 در پی تحریم های ایران متحمل شده 220 درصد از خسارتی که آمریکا متحمل شده، بیشتر است.
وی ادامه داد: خسارتی که اروپایی ها و آمریکایی ها متحمل می شوند بخاطر مقابله با انقلاب اسلامی ایران و مهار تمدن اسلامی می باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حال گسترش است.
عبدالملکی با بیان اینکه جریانی که بخواهد تمدن جدیدی ایجاد کند باید در سه رکن ' فرهنگ'،' علم' و ' اقتصاد ' پیشرفت‌ زیادی داشته باشد، افزود: ایران پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در بخش فرهنگی و علمی به دستاوردهای بزرگی دست یافت اما واقعیت آن است که در بخش اقتصاد، انقلابی صورت نگرفت و در این زمینه آنگونه که باید تقویت نشد.
وی با اشاره به اینکه آمریکا پس از شکست در جنگ نظامی و فرهنگی با ایران به جنگ اقتصادی روی آورده است، گفت: آمریکا پاشنه آشینل جمهوری اسلامی ایران را اقتصاد می داند و بر این اساس بر جنگ اقتصادی علیه ملت ایران متمرکز شده است.
این استاد بسیجی دانشگاه افزود: تنها راهکار مقابله با این جنگ، اجرای اقتصاد مقاومتی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش های کشورمان برای قطع وابستگی به فروش نفت خام، مبارزه با فقر و بهبود معیشت مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وابستگی جمعیتی ایران به فروش نفت خام با پیش از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و به یک‌ نهم کاهش یافته است .
وی اظهارداشت: همچنین در زمینه خودکفایی غذایی، 90 درصد مواد غذایی مورد نیاز در داخل کشور تولید می ‌شود و سرانه شاخص رفاه عمومی مردم ایران نسبت به پیش از انقلاب به عدد 6 رسیده است.
عبدالملکی ادامه داد: شاخص دیگر رفاه عمومی، شکاف طبقاتی است که در این بخش ضریب جینی از حدود پنج دهم به زیر چهار دهم کاهش یافته که این کاهش در اقتصاد فوق العاده مهم است.
وی بیان کرد: براساس گزارش بانک جهانی فقر مطلق از 46 درصد در سال 56 به کمتر از یک درصد در سال 96 و 97 کاهش پیدا کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: به رغم پیشرفت های چشمگیری که به دست آورده ایم اما عقب ماندگی های زیادی داریم.
وی تصریح کرد: در بحث رفاه عمومی همچنان با پدیده بیکاری مواجه هستیم و بیش از 6 میلیون نفر جمعیت کشور بیکار واقعی هستند که این یک معضل بزرگ است.
عبدالملکی ادامه داد: در زمینه تورم نیز بخصوص در سال 97 با افزایش تورم مواجه شده ایم و بیش از 70 درصد مردم زیر فشار جدی قرار دارند.
وی با بیان اینکه جواب مسئولان برای عقب ماندگی ها وجود برخی موانع از جمله تحریم هاست که 100 درصد درست است، تصریح کرد: اما واقعیت تحریم ها آنگونه که باید درک و تبیین نشده است.
این اقتصاد دان بیان کرد: به اعتقاد من 20 درصد تحریم ها خارجی می باشد و 80 درصد آن مربوط به تحریم های داخلی است که کمتر درباره آن سخن به میان آمده است.
وی اجرای اقتصاد مقاومتی را برای مقابله با این تحریم ها چاره ساز دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی می تواند ما را به اهداف خود نزدیک کند و تحریم های داخلی و خارجی را از بین ببرد.
عبدالملکی اظهارداشت: روشی که برای از بین بردن تحریم های خارجی بیان می شود 180 درجه با روش هایی که در اقتصاد مقاومتی بیان می شود، تفاوت دارد.
وی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی گفته می شود ابتدا باید تحریم های داخلی که 100 درصد در اختیار خودمان است را از بین ببریم.
این نظریه پرداز اقتصادی افزود: چنانچه تحریم های داخلی از بین برود بطور خودکار تحریم های خارجی نیز برداشته خواهد شد.
همایش اساتید بسیجی دانشگاه های اصفهان با عنوان واقعیت جنگ اقتصادی و راهکارها در چارچوب نظریه اقتصاد مقاومتی روز پنجشنبه به میزبانی دانشگاه اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان ) در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.
2093/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.