به گزارش ایرنا، غلامحسین عسکری روز پنجشنبه در همایش از سلسله همایش های 'دانشجوی امروز، کار آفرین فردا' در سالن همایش های دانشگاه علمی کاربردی شهرداری های استان اصفهان، افزود: ایران بعد از آمریکا دارای بیشترین مهندس و فارغ التحصیل دانشگاهی است که از سویی امتیاز ولی از سوی دیگر به واسطه مناسب نبودن ظرفیت های به کارگیری و اشتغال آنها، به یکی از چالش های پیش روی جامعه تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در سال 83 در استان اصفهان تنها سه هزار مهندس تربیت شده بود، اظهار کرد: امروز تنها در اصفهان 32 هزار مهندس تربیت شده اند که تا چند سال دیگر به یکصد هزار تن خواهد رسید و در کل کشور نیز در حال حاضر 500 هزار مهندس وجود دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان تصریح کرد: آمار نشان می دهد تنها 20 درصد این افراد شاغل به کار هستند و سایر افراد در رسته های غیر از رشته تحصیلی خود یا در مشاغل دیگری در جامعه به کارگیری شده اند.
عسکری اظهار کرد: از سوی دیگر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی تنها به صورت تئوریک و نظری آموزش دیده اند و آموزش های کاربردی و مهارتی نداشته اند.
وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی یکی از مراکزی است که این مشکل را برطرف کرده است و توانسته است در کنار آموزش تئوریک، مهارتها و فنون را نیز به صورت کاربردی به دانش آموختگان خود آموزش دهد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان نیز در این همایش با تاکید بر ضرورت توجه به نیازهای جامعه در تربیت نیروی انسانی در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به این نیاز، توانسته است با بهره گیری از ظرفیت های صنوف و صنایع، اقدام به تربیت نیروی انسانی کند.
علی قیصری اظهار کرد: این مساله موجب اشتغال بالای دانشجویان این مراکز پس از فارغ التحصیلی شده است ولی در عین حال نیازمند ارتباط بیشتر بخش های صنعتی و خدماتی با دانشگاه است.
وی با بیان اینکه در سال 1400 باید 30 درصد آموزش ها به سمت آموزش های مهارتی سوق پیدا کند، افزود: پیش بینی می شود تا سال 1400 قریب یک میلیون و 200 هزار نفر در رشته های مهارتی آموزش ببینند که تا کنون تنها 600 هزار نفر توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاههای فنی و حرفه ای آموزش دیده اند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان افزود: باید تلاش کنیم تا سه سال دیگر بیش از 600 هزار نفر در رشته های مهارتی و فنی حرفه ای آموزش های لازم را طی کنند و دانشگاه علمی کاربردی، ظرفیت ها و زیرساخت های لازم برای نیل به این اهداف را تدارک دیده است ولی لازم است مجلس و دولت نیز حمایت های لازم را داشته باشند.
در ادامه این مراسم شش دانش آموخته موفق دانشگاه جامع علمی کاربردی به بیان علل و عوامل موفقیت خود پرداختند.
همچنین از فارغ التحصیلان برتر شش مرکز علمی کاربردی اصفهان، تجلیل شد.
اولین همایش از سلسله همایش های 'دانشجوی امروز، کار آفرین فردا' با هدف بررسی راهکارهای تعمیق ارتباط صنعت و دانشگاه علمی کاربردی با مشارکت شش واحد دانشگاهی علمی کاربردی برگزار شد.
در این همایش تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با هدف استفاده از ظرفیت های طرفین و همکاری های آموزشی، مهارتی، کاربردی، پژوهشی و همچنین استفاده از ظرفیت های آزمایشگاهی، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان، در اولین همایش از سلسله همایش های 'دانشجوی امروز، کار آفرین فردا' امضا شد.
/7134 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.