به گزارش ایرنا، حسن ساسانی روز سه شنبه در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره داستانی آب با بیان اینکه ذخیره کنونی سد زاینده رود 150 میلیون متر مکعب است، افزود: این سد سال گذشته 139 میلیون مترمکعب آب داشت در حالی که متوسط بلند مدت این ذخبره آن 640 میلیون متر مکعب بوده است.
وی بیان کرد: میزان ورودی آب به سد زاینده رود کمتر از 20 مترمکعب بر ثانیه است همچنین خروجی سد زاینده رود 11 مترمکعب بر ثانیه است که برای مصارف آب شرب اصفهان و یزد استفاده می شود.
ساسانی افزود: علاوه بر این ظرفیت سد گلپایگان 35 میلیون مترمکعب است که در زمان حال 6 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، سد خمیران تیران و کرون نیز با حجم 6.4 میلیون مترمکعب 1.4 میلیون مترمکعب آب دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: سد حنا در شهرستان سمیرم با حجم 50 میلیون مترمعکب اکنون 3.2 میلیون مترمعکب ظرفیت دارد همچنین سد قره قاچ با ظرفیت 21 میلیون مترمکعب در زمان حال 4.9 میلیون مترمکعب آب دارد.
به گفته ساسانی، سد باغکل در شهرستان خوانسار با ظرفیت 5 میلیون مترمکعب در زمان حال 0.9 میلیون مترمکعب آب به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به میزان بارش ها در ایستگاه ها شاخص حوضه زاینده رود افزود: در منطقه چلگرد تاکنون 591 میلی متر بارش را شاهد بودیم این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته 119 میلی متر و در بلند مدت 512 میلی متر بوده که افزایش قابل توجه بارش را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.
دبیر نخستین جشنواره داستانی آب افزود: در این جشنواره از داستان نویسان استان های مختلف دعوت کردیم تا داستان های در خصوص آب نوشته و تا روز آخر سال جاری برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
باهنر گفت: در تلاش هستیم تا فراخوانی برای علاقه مندان و داستان نویسان خارج از کشور ارسال و از آن ها برای شرکت در داستان نویسی آب دعوت کنیم.
به گفته وی آثار مخاطبان پس از اتمام وقت داستان نویسی مورد بررسی قرار می گیرد و اختتامیه این جشنواره در اردیبهشت سال 98 به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار می شود.
نخستین جشنواره داستانی آب با محوریت ارسال آثار با موضوع 'آب' در بخش های داستان و نزدیک داستان(روایت و زندگی نگاره) با تفکیک جوایز به افراد حرفه ای، آماتور و کودک و نوجوان برگزار می شود، دریافت فراخوان ثبت نام و ارسال آثار از طریق سایت www.esrw.ir صورت می گیرد.
در پایان این نشست از پوستر نخستین جشنواره داستانی آب رونمایی شد.
زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه میانی کشور در یک دهه اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
ظرفیت نهایی سد زاینده رود 1.4 میلیارد متر مکعب است.
9913/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.