- برخی شبکه های اجتماعی در بستر اینترنت را واقعیتی اجتناب ناپذیر و در عین حال ضروری در دنیای کنونی تلقی می کنند، فضایی که جهان را هر روز بیشتر در بر می گیرد و جوامع را خواسته یا ناخواسته با خود همراه می کند.
گسترش فناوری های نو در عرصه الکترونیک و رایانه در چند دهه گذشته، موجب دستیابی بشر به ارتباطات سریع و آنی از جمله اینترنت، تلفن همراه و ماهواره شده است.
انکارناپذیر است که این تحولات و پیشرفت ها زندگی بشر را چندین برابر آسان تر کرده و مزایای فراوانی به همراه داشته است، اما در آن سوی سکه نمی توان از آسیب های ناشی از این فناوری ها نیز غافل بود.
کودکان و نوجوانان عصر حاضر مانند نسل های گذشته نیستند که تنها با بازی کردن با همسالانشان و تماشای تلویزیون سرگرم شوند، تقریبا تمامی آنان از جریان فناوری به گونه ای متاثر هستند.
صرف نظر از کاربرد وسیع این ابزارها، آنچه امروزه کاربرد وسیعی یافته و بخش مهمی از فعالیت های روزمره افراد را پوشش می دهد، اینترنت و فضای مجازی است.
اینترنت مجموعه پایان ناپذیری از پایگاه های داده است که اطلاعات مختلف و متنوع فردی و جمعی را در خود جمع آورده است و هر روز نیز گسترش می یابد.
یکی از ره آوردهای عصر ارتباطات در بستر اینترنت ' شبکه های اجتماعی است ' ، امکانی که سهولت گفت و گو و تبادل اطلاعات با دیگران از طریق چت و سایر تبادلات الکترونیکی را در پی داشته است.
شبکه های اجتماعی قلمروی وسیع، بدیع و جذاب است به گونه ای که از آن به عنوان 'جادوی جهان نمای هزاره سوم' یاد می شود و بسیاری از افراد جامعه در محیط های خانه و کار، غرق در این فضا شده اند.
اهمیت این مقوله باعث شد که میزگردی تخصصی در این خصوص با حضور جعفر مطلب زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) فرماندهی انتظامی استان اصفهان، نرگس عطریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر و متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه و معصومه رشیدی مدرس علوم ارتباطات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان اصفهان در باب بررسی ابعاد مختلف شبکه های اجتماعی در فضای مجازی برگزار و آسیب ها و فرصت های این مقوله مهم مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

** شبکه های اجتماعی سهل الوصول ترین امکان ارتباطی در فضای مجازی است
استاد دانشگاه آزاد شاهین شهر گفت: فضای مجازی ( سایبر) به فضایی گفته می شود که افراد در حوزه اینترنت و شبکه های مختلف اینترنتی در کنار یکدیگر جمع می شوند و با هم ارتباط غیر حضوری برقرار می کنند.
دکتر نرگس عطریان افزود : شبکه های اجتماعی رایج ترین و سهل الوصول ترین فضای مجازی در اختیار مردم است که در زمان حاضر از هر گروه سنی و در هر برهه زمانی و هر ملیت و محلی می توانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به این که فضای مجازی و تکنولوژی ابزار جهانی شدن است اظهار داشت: شبکه های اجتماعی به راحتی تسری پیدا کرده و منتشر می شوند و در اختیار همه اقشار جامعه با هر سطح طبقاتی قرار می گیرند.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه آزاد شاهین شهر با بیان این که فضای مجازی تفاوت زیادی نسبت به فضای حقیقی دارد افزود: در فضای حقیقی هیچ چیز قابل پاک کردن نیست اما در فضای مجازی بلافاصله با فشردن یک کلید همه مطالب پاک می شود.
وی با اشاره به این که اعتماد اجتماعی برای شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تصریح کرد: شاخص اعتماد اجتماعی مهمترین تفاوت در استفاده از شبکه های اجتماعی ملی و غیر ملی توسط کاربران محسوب می شود.
عطریان گفت: هنگامیکه یک شهروند به پزشک مراجعه می کند هیچ دغدغه ای ندارد اما اگر احساس کند پزشک در تجویز دارو برای وی رویکرد اقصادی را بر شاخص های سلامتی ترجیح داده، اعتماد وی کاهش پیدا می کند.
وی اضافه کرد: در صورتیکه دیدگاه انسان گرایانه بر جامعه حاکم شود، شهروندان هیچ دغدغه ای ندارند و در این جامعه شاخص اعتماد اجتماعی بوجود می آید و اعتماد اجتماعی ، نشاط اجتماعی و رضایت مندی از زندگی را به دنبال خواهد داشت.
استاد دانشگاه آزاد شاهین شهر اظهار داشت: یکی از پیامدهای شبکه های اجتماعی پر شدن حفره های فرهنگی است و همه شهروندان به مرکز کشیده شده اند.
وی گفت: سه راهکار یا استراتژی مقاومت، ذوب شدن و مصالحه ( برد- برد) در برقراری ارتباط با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در جهان وجود دارد .
عطریان اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی به اضافه حفظ غرور ملی بهترین راه و نوعی استراتژی برد- برد محسوب می شود.
وی تاکید کرد: این استراتژی سازکاری مبتنی بر تفکر انتقادی است که نقاط قوت و ضعف در آن شناسایی و واکاوی شده و نقاط قوت استفاده و تقویت، و نقاط ضعف، کنار گذاشته می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شاهین شهر با بیان این که جامعه دموکراتیک با رشد عقلانیت و تفکر در تک تک شهروندان رشد پیدا می کند گفت: آموزش و رشد تفکر تنها راه نجات انسانها در دنیای مجازی امروز است.
وی افزود: حرکت های علمی و رسانه ای اصلی ترین دلیل سواد رسانه ای به روز است و به روز بودن سواد رسانه ای نشانه هوشیاری و بیداری مدیران شهری و فرهنگی جامعه است.
این استاد دانشگاه با بیان این که دانش کافی رسانه ای در کشور ما وجود ندارد اظهار داشت: امروز سواد رسانه ای والدین و پدران و مادران کم است و تفکر و تشخیص دادن در کشور ما آموزش داده نشده است.
دکتر عطریان با بیان این که توجه به تفکر و آموزش به کودکان تا بزرگسالی آنها در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: آموزش و تفکر به معنی آن است که ما در هر فضایی با استفاده از زیربنای عقلانیت بتوانیم تشخیص دهیم که چه چیزی به نفع ما و چه چیزی به ضرر ماست.
وی با اشاره به این که آزادی را زمانی می توانیم به شهروندان ارائه دهیم که بستر و شرایط آن فراهم شده باشد افزود: جامعه ای که عقلانیت در تک تک افراد آن وجود داشته باشد از آزادی بیان و آزادی ابراز وجود برخوردار است .
عطریان اظهار داشت: تاخر فرهنگی هنگامی رخ می دهد که وسیله و ابزاری بصورت فیزیکی در جامعه وارد شود اما بستر سازی فرهنگی، اعتقادی، باوری و اندیشه ای برای آن اتفاق نیفتاده باشد.
استاد دانشگاه آزاد شاهین شهر گفت: امروز مدارس هوشمند و مجهز شده اند و دانش آموزان با اینترنت آشنایی دارند اما خانواده های آنها هنوز از فرزندان عقب تر هستند.
وی افزود: زمانی که اینترنت وارد خانه ای می شود و پدر و مادر اطلاع و آشنایی کمتری نسبت به فرزندان دارند و با تاخیر یاد می گیرند، آسیب ها و مضرات زیادی به دنبال دارد.
عطریان با اشاره به این که خود کنترلی بهترین راه برای رشد انسانهاست تصریح کرد: در صورتیکه انسانها شاخص های اخلاق مداری، انصاف، مروت، وفاداری، صداقت، ایمان را رعایت کنند در هر شرایطی خود کنترلی انجام خواهد شد.

** شبکه های اجتماعی جایگزین مطبوعات آزاد شده اند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان نیز در این میزگرد گفت: یکی از دلایلی که مردم استقبال خوبی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی نداشتند این بود که حاشیه امنیت برای خود قائل نبودند.
جعفر مطلب زاده با بیان این که مردم از شبکه هایی استفاده می کنند که در آنها احساس آرامش کنند، افزود: ارائه شبکه اجتماعی داخلی و توصیه مقام های امنیتی به مردم برای استفاده از آنها، نوعی تبلیغ منفی محسوب می شود.
وی اظهارداشت: همه شهروندان در فضای بسته امنیتی نمی توانند عقاید و حرف هایشان را پشت تریبون بیان کنند و هنگامی که ابزاری بوجود می آید که بتوانند حرفشان را بزنند بطرف آن هجوم می آورند.
به گفته مطلب زاده، باید بپذیریم که در آینده به سمت جایگزینی فناوری هایی پیش می رویم که دیگر به آسانی قابل کنترل و رصد نیستند.
وی گفت: در وزارت ارتباطات سعی می کنیم که از نظر فنی و فناوری از دنیا عقب نباشیم و فناوری های روز دنیا را در اختیار داشته باشیم اما باید به موازات این امر، فرهنگ سازی و طریقه استفاده از این فناوری به شهروندان آموزش داده شود.
مطلب زاده با بیان این که باید آموزش را ریشه ای و از دوران و سنین کودکی به کودکان ارائه دهیم، افزود: تاکنون در زمینه آموزش و فرهنگ استفاده از تکنولوژی در کشور کار مناسبی انجام نشده است.
به گفته وی، فضای رسانه ای و مجازی باید باز باشد و همه ما بتوانیم از آن استفاده کنیم و مردم سایر کشورها فرهنگ غنی کشور ما را بیاموزند.
وی افزود: قسمت هایی از فناوری اطلاعات از جمله شبکه ملی ارتباطات به حاکمیت مربوط می شود که در این زمینه بطور هماهنگ موازی با دنیا کار می کنیم و این فناوری و شبکه ملی برای حفظ امنیت در کشور ما بومی سازی شده است.
مطلب زاده تصریح کرد : عقلانیت به انسان حکم می کند که باید شبکه های زیرساختی را در داخل کشور در اختیار داشته باشیم و آنها را تقویت کنیم تا در صورت هجمه دشمنان بتوانیم روی پای خودمان بایستیم.
وی گفت: شبکه ملی اطلاعات کشور کامل است و حتی اگر تمام گیت های ( ورودی ها) اینترنت و اطلاعات کشور را ببندند کوچکترین خللی در فضای مجازی داخلی ایجاد نخواهد شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان ادامه داد : برای ارائه پیام رسان ها، کارهای زیادی انجام شده اما بنا به دلایلی در این زمینه موفق نبودیم و نمونه داخلی همه شبکه های اجتماعی را در اختیار داریم اما به همان دلایل مورد استقبال قرار نگرفته اند.
وی اضافه کرد: زیرساخت های شبکه های اجتماعی را در کشور در اختیار داریم اما محتوای لازم در آنها وجود ندارد.
مطلب زاده اضافه کرد: هر وقت که حرف از اینترنت، فناوری اطلاعات و سایبر زده می شود همه به شبکه های اجتماعی توجه می کنند و دغدغه همه در این مورد است.
وی با بیان اینکه سایر دستگاه ها و ارگان ها هم باید در زمینه فضای مجازی و سایبری اقدام کنند تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی حوزه محتوا و فرهنگ نیست اما جشنواره کودک آنلاین را راه اندازی کرده و سایر دستگاهها هم باید در زمینه تولید محتوا، فیلم و سریال در شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان اقدام کنند.
مطلب زاده افزود: امروز کشور ما در تکنولوژی و علم همگام با سایر کشورهای دنیاست و امکاناتی که در اختیار مردم قرار دارد مطابق با امکانات روز دنیاست.
وی به عنوان مثال گفت: دستگاه های سی تی اسکن، ام آر ای، آندوسکوپی از مظاهر تکنولوژی در علوم پزشکی محسوب می شوند و اگر این تکنولوژی ها را از پزشکی بگیریم چیزی از آن باقی نمی ماند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان با بیان این که ماهیت فناوری اطلاعات و آی تی در هر جا و مکانی که وارد می شود، تحول آفرین و پیشران توسعه است گفت: نباید این ابزارهای تکنولوژی را از جامعه بگیریم .
وی گفت: فناوری اطلاعات و فضای سایبر در علوم اجتماعی هم وارد شده اما به دلیل اینکه بستر خوبی برای ارائه آن فراهم نشده ابهاماتی بوجود آورده و گمان می کنیم که برای ما ضرر دارد.
مطلب زاده افزود: اینکه ما تحت کنترل باشیم و رفتارهایمان را شفاف کنیم برای جامعه خطری ندارد و فقط به گمان خودمان خطر است .
وی اضافه کرد:باید طرز فکرمان را عوض کنیم و مردم هم باید یاد بگیرند که چطور خطرات و آسیب های فضای مجازی و سایبر را بشناسند و با آن مواجه شوند.

** سواد رسانه ای باید به مهارت و رفتار شهروندان تبدیل شود
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات( فتا) فرماندهی انتظامی فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: امروزه در عصر اطلاعات و گسترش لحظه به لحظه شبکه های اجتماعی در زندگی، سواد رسانه ای باید به مهارت و رفتار شهروندان تبدیل شود.
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی افزود: سواد رسانه ای نوعی مهارت است که امروز در جامعه به شعار تبدیل شده است.
وی اظهارداشت: باید مهارت سواد رسانه ای را در جامعه بازتعریف کنیم و از دوران نوجوانی و جوانی به دانش آموزان آموزش داده شود زیرا از صرف هزینه های کلان در آینده جلوگیری می کند.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به ارائه نشدن آموزش های لازم، سواد رسانه ای در جاهایی هم که تبدیل به رفتار شده، معکوس عمل می کند.
وی با اشاره به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات تهران تصریح کرد: این مساله به دلیل نداشتن مهارت رسانه ای شهروندان به یک موضوع سیاسی و امنیتی تبدیل شده است.
مرتضوی ادامه داد: در صورتی که شهروندان با دیدگاه سواد و مهارت رسانه ای با این پیام ها برخورد داشتند این نگاه سیاسی و امنیتی در کشور ایجاد نشده بود بنابراین کاربران باید توانایی درک پیام های دریافتی از سوی رسانه و مهمتر از آن توانایی درک پیامی که در پس پیام اصلی ارائه می شود را داشته باشند.
وی بیان کرد: کاربران باید رسالت پیام ها را بشناسند و پیام ها را تحلیل و بررسی و با واقعیت تطبیق دهند و واکنش مناسب را نسبت به آن نشان دهند.
به گفته وی امروز جهان به سمت ارتباطات نا محدود سایبری در حال حرکت است و در این نوع ارتباطات دیگر نمی توانیم کاربران را محدود کنیم.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان این که در زمان حاضر هیچ آموزشی حول محور رسانه به شهروندان ارائه نمی شود، افزود: باید در راستای مهارت سازی در جامعه حرکت کنیم و اکنون هیچ نهادی در جامعه ما به آموزش مهارت های رسانه ای نمی پردازد و دانش و آموزش کافی در این زمینه وجود ندارد.
مرتضوی اضافه کرد: استادان دانشگاه ها و مربیان آموزشی با مسائل میدانی حوزه فضای مجازی نا آشنا هستند و فاصله زیادی بین مسائل و مشکلات روز جامعه با مباحث تئوری وجود دارد.
وی با بیان این که خلاء صد در صدی در حوزه آموزش شبکه های اجتماعی در جامعه وجود دارد، اظهارداشت : آسیب های امروز در این بخش به دلیل نبود آموزش های درست و ضعف اخلاق مداری است.
وی خاطرنشان کرد : اصل و اساس استفاده از فناوری های جامعه مدرن ، توجه به فرهنگ استفاده از آن است که هنوز نسبت به آن غافل هستیم.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: مسوولان جامعه باید عملگرا باشند و بیش از این که پشت تریبون ها و در جلسه های مختلف شعار دهند در رفتار و اجرا در راستای تحقق سواد رسانه ای عمل کنند.
وی آموزش خانواده ها، ترویج فرهنگ مداری و اخلاق مداری را از مهمترین راه حل های مشکلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جامعه ایران اسلامی عنوان کرد.
مرتضوی گفت: امروز جوامع در معرض ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته اند و هیچ راه و گریزی از استفاده آن، ندارند، اما این فضا باید مدیریت شود.
به گفته وی امروزه انقلابی حول محور فناوری اطلاعات در حال شکل گیری است که هیچ راه عقب گردی در این راه وجود ندارد .
رئیس پلیس فتای استان اصفهان با اشاره به این که عقب گرد در این حوزه به معنای توقف و شکست است گفت: وارد نشدن ما در این حوزه به دلیل احتمال آسیب به فرهنگ، رفتار و تربیت، یک خطای راهبردی محسوب می شود.
وی با تاکید بر این که هیچ راهی غیر از مدیریت فضای مجازی برای موفقیت در این زمینه وجود ندارد اظهار داشت: امکان بستن، فیلترینگ و محدود کردن وجود ندارد اما امکان مدیریت کردن در این حوزه فراهم است.
مرتضوی تصریح کرد: برای استفاده مناسب از فضای مجازی باید بر فرهنگ و هویت تمرکز داشته باشیم تا با چالش و آسیبی مواجه نشویم.
وی گفت: امروز اینترنت به عنوان یکی از حقوق شهروندی تبدیل شده و تا سال 2024 به عنوان حقوق اولیه انسانها محسوب می شود.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: ضرورت استفاده از فضای سایبر و مجازی همانند چاقوی آشپزخانه اثبات شده است اما اگر به حواشی آن توجه نشود آسیب هایی را برای ما ه بدنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: چشم پوشی و استفاده نکردن از این واقعیت و نعمت بزرگ به دلیل وجود یک سری حواشی در عصر کنونی جایز نیست .
مرتضوی خاطرنشان کرد: با فرهنگ سازی و مدیریت مبتنی بر حقوق شهروندی و رویکرد پیشگیرانه می توان از عرصه های مختلف فضای مجازی بهترین استفاده را برد.
وی با تاکید بر این که امروز بیشتر شهروندان، سیاست گذاران و مدیران از این فضا استفاده می کنند گفت: استفاده از فضای مجازی آسیب هایی را در جایگاه شهروندان حقیقی و آسیب هایی هم در جایگاه اشخاص حقوقی و ارکان ملی به همراه دارد .
رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: آسیب های استفاده از فضای مجازی توسط افراد حقیقی و شهروندان با آموزش، فرهنگ سازی و افزایش مهارت ها کاهش پیدا می کند اما در موضوع ارکان ملی و حاکمیت می توان با بومی سازی، برجسته کردن فرهنگ و هویت و صیانت از داشته های معنوی و تکنولوژی داخلی، آسیب های این حوزه را به حداقل رساند.

** مخاطب سواد رسانه ای باید قدرت انتقاد و تفسیر داشته باشد
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان نیز اظهار داشت: امروز سواد رسانه ای بیشتر به عنوان کلاس و پرستیژی برای افراد جامعه تبدیل شده است.
دکتر معصومه رشیدی در این میزگرد افزود: مخاطب در سواد رسانه ای باید قدرت تفکر، قدرت انتقاد و قدرت تفسیر داشته باشد و توانایی و قدرت انتخاب رسانه ها را داشته باشد.
رشیدی با اشاره به این که مخاطب باید برای استفاده یا استفاده نکردن از رسانه ها قدرت تصمیم گیری داشته باشد گفت: هنگامی که فقط موضع، نگرش و نگاه خودمان را در سواد رسانه ای به مخاطبان منتقل می کنیم به دغدغه برای آنها تبدیل می شود.
وی با بیان این که سرمایه اجتماعی از سه عنصر شبکه ها، هنجارها و اعتماد تشکیل شده است اظهار داشت: رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی و فضای سایبر از جمله فضاهایی هستند که در آن سرمایه های فردی به سرمایه های اجتماعی تبدیل می شود.
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان گفت: عناصر شبکه ها و هنجارها، شکل دهنده اعتماد هستند.
وی افزود: امروزه تکنولوژی، شبکه های اجتماعی و فضای سایبر به حدی فراگیر شده که از حالت اختیاری و انتخابی خارج شده و به حالت کاملا اجباری تغییر پیدا کرده است.
رشیدی با بیان این که بطور اجباری باید در این فضا زندگی کنیم تصریح کرد: چگونگی وفق پیدا کردن با این فضا بدون این که تهدیدهای آن به ما آسیب بزند و استفاده ها از فرصت ها و مزایای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی گفت: در عصر کنونی و با پیشرفت فناوری های مدرن، شهروند (citizen) که در دنیای واقعی زندگی می کرد امروزه شبکه وند(netizen) یا به مثابه شهروندی است که وارد دنیای مجازی شده است.
رشیدی با بیان این که در این فضا هویت ها تغییر کرده و ماهیت تعاملات عوض شده است خاطرنشان کرد: باید مطالعات دقیق تر و گسترده تری در این زمینه برای مدیریت و استفاده بهتر از این فضا انجام شود.
مدرس علوم ارتباطات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: مجاز به حالت غیر واقعی، غیر حقیقی و غیر جدی اطلاق می شود در حالیکه این فضا از حالت غیر حقیقی خارج شده است.
رشیدی افزود: فضای سایبر بهترین واژه برای نامگذاری این فضا ست و در صورتی که از ابتدا این فضا بنام فضای سایبر نامگذاری شده بود بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت.
وی اظهار داشت: شبکه های اجتماعی از ابتدای زندگی بشر وجود داشته و تنها اتفاقی که افتاده این است که از زمان بوجود آمدن اینترنت، شبکه های اجتماعی در فضای دیگری گسترش پیدا کرده است.
وی افزود: شبکه های اجتماعی در دنیای امروز ما را محاصره کرده و بطور ناگزیر باید در این فضا زندگی کنیم و نمی توانیم درها را به روی تکنولوژی و فضای سایبر ببندیم.
رشیدی با اشاره به این که تکنولوژی و فضای سایبر همانند شمشیر 2 لبه است است که ابعاد مثبت و منفی دارد تصریح کرد:هویت انسانها بزرگترین مساله ایست که در جهانی شدن تحت تاثیر قرار گرفته و با جهانی شدن از بین رفته است.
وی اضافه کرد: جهانی شدن و هویت با هم در ستیز هستند و جهانی شدن، هویت ستیزی و هویت گریزی را به دنبال دارد .
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان گفت:در ایران هم با این مساله مواجهیم و باید برای تطبیق با این جریان از واژه جهانی شدن در حیطه محلی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سه موضع در مقابل جهانی شدن گرفته می شود خاطرنشان کرد: یا ما هم باید جهانی شویم تا شکست نخوریم ، یا محلی باشیم و از فرصت های جهانی استفاده کنیم و یا در مقابل جهانی شدن مقابله و ستیزه کنیم .
رشیدی افزود: موضع و دیدگاه سوم بیشتر در کشور ما اتفاق افتاده و گمان می کنیم که جهانی شدن فرهنگ و زندگی ما را از بین می برد.
وی گفت: بهترین و موفقترین دیدگاه ، دیدگاه دوم است که محلی باشیم اما از فرصت های جهانی شدن استفاده کنیم.
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان گفت: هنگامی که فضای استفاده از برخی فضاهای سایبری و مجازی در اختیار شهروندان وجود ندارد و با محدودیت مواجه هستند، فعالیت مدیران و مسوولان در فضاهای و شبکه های سایبری نوعی تضاد و تناقض گفتاری و رفتاری به همراه دارد .
وی با بیان این که هیچ شکی در مورد حق آزادی بیان وجود ندارد گفت: انسانها در فضای بسته و محدود جامعه می توانند از طریق اپلیکیشن ها و پیام رسانها، عقاید، نگرش ها و ایده های خود را مطرح کنند ،به طرف آنها هجوم می آورند.
رشیدی با اشاره به این که اپلیکیشن های پیام رسان داخلی ما به دلیل این که کپی برداری از پیام رسان های خارجی بود مورد استقبال قرار نگرفت و برای ساخت آنها ، ستر و نیاز جامعه شناسایی و مورد توجه قرار نگرفت.
وی با بیان این که برای ارائه اپلیکیشن های پیام رسان باید بستر و نیاز جامعه را شناسایی کنیم افزود:با ارائه اپلیکیشن های پیام رسان داخلی به دنبال این نبودیم که نیازهای مخاطبان را برآورده کنیم و بر اساس خواسته آنها محصول را تولید کنیم .
7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.