محمد تقی فیاضی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای نخستین بار در لایحه بودجه سال 98 در تبصره 14 مبلغ یارانه نقدی بطور واقعی در نظر گرفته شده و کسری در آن مشاهده نمی شود.
وی با بیان اینکه این میزان در سال 97 حدود 320 هزار میلیارد ریال بود، تصریح کرد: این رقم در بودجه 98 بیش از 420 هزار میلیارد ریال است.
این کارشناس با تاکید بر اینکه در تبصره 14 و هدفمندی یارانه ها، محل منابع و مصارف تا حد ممکن شفاف سازی شده است، گفت: همه منابعی که باید به حساب هدفمندی یارانه ها واریز شود و محل مصارف در بخش های مختلف از جمله تولید و سلامت و اعتبارات آنها در این تبصره دیده شده است.
فیاضی اضافه کرد: همچنین بطور مشخص 70 هزار میلیارد ریال اعتبار برای کاهش فقر مطلق در این لایحه دیده شده است.
وی با بیان اینکه توجه ویژه ای به بحث معیشت مردم در لایحه بودجه 98 شده است، خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به شرایط پیش آمده و سیاست های اجرایی، همه منابع مورد نیاز برای توزیع سبد کالایی (بسته حمایتی) دیده نشده بود اما در بودجه 98 بصورت قانونی این موضوع در نظر گرفته شده که از نکات مثبت لایحه است.
این کارشناس اضافه کرد: همچنین دولت می خواهد 14 میلیارد دلار با ارز 42 هزار ریالی برای یارانه کالاهای اساسی در نظر بگیرد که در اصل، گام مثبتی در بودجه بشمار می آید.
وی با بیان اینکه این کار، معایبی نیز دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است این یارانه ها در اختیار واردکنندگان و در واقع تولیدکنندگان خارجی قرار گیرد، این ماده باید اصلاح شود.
فیاضی به تخصیص 30 هزار میلیارد ریال اعتبار در بودجه 98 برای همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اشاره و تصریح کرد: 20 هزار میلیارد ریال نیز برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده که از نکات مثبت بودجه هستند.
این کارشناس درباره بودجه بخش محیط زیست نیز توضیح داد: پایه بودجه های در نظر گرفته شده برای این بخش با توجه به چالش های زیست محیطی، چندان زیاد نیست و با وجودیکه بودجه این بخش در سال آینده افزایش یافته اما لازم است که دولت و مجلس توجه بیشتری به آن داشته باشند.
وی درباره پایداری بودجه 98 در برابر تحریم های ناعادلانه نیز تصریح کرد: آنچه که در این بودجه بسته شده پیام خوبی به خارجی ها می دهد و این است که آسیب پذیری ما در برابر تحریم ها، پایین است.
وی اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه 98 با در نظر گرفتن فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت، نشان داد که این توانایی را در خود می بیند که با وجود تحریم ها و محدودیت های جدید بتواند این میزان صادرات را داشته باشد.
لایحه بودجه سال ١٣٩٨ کل کشور روز سه شنبه چهارم دی جاری با حضور رییس جمهوری در نشست مجلس شورای اسلامی تقدیم نمایندگان مردم شد.
در لایحه بودجه سال 1398 منابع و مصارف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به‌میزان 44 درصد رشد یافته و از 980 هزار میلیارد ریال در قانون بودجه سال 1397 به 1420 هزار میلیارد ریال رسیده است.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.