به گزارش ایرنا، در این میزگرد، ناصر حاجیان عضو هیات علمی دانشگاه و مؤلف کتاب های مرتبط با زاینده رود، رضا اسماعیلی مدرس دانشگاه و مدیر پروژه شورای علمی آب در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، محمد صادقی عضو شورای مرکزی و دبیرخانه خانه کشاورز و رییس کمیته بازرگانی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و علی رضایی ورزنه عضو هیات مدیره انجمن خبرگان کشاورزی و رییس هیات مدیره گندم کاران اصفهان حضور داشتند.
حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مدیران شرکت آب منطقه ای اصفهان دیگر مدعوین این میزگرد بودند که نیامدند.
ضعف مدیریت، برداشت های بی رویه و غیرمجاز، نبود نگرش جامع به موضوع آب ، نبود قیمت واقعی آب ، نداشتن راهبرد جامع و فراگیر را از جمله چالشهای فرارو برشمردند.
تشکیل میز آب در استانداری های کشور، ایجاد نگرش چند وجهی در موضوع آب، پایبندی به قانون، تغییر نگرش و روش در مدیریت، گفت و گوی ملی، جلوگیری جدی از برداشت های غیرقانونی، مدیریت واحد تصمیم گیری، مصرف بهینه و اجرای قوانین از جمله راهکار ارایه شده از سوی حاضران در این نشست بود.
حوضه آبریز زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول بیش از 380 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در بیشتر ایام سال و به ویژه در فصول گرم با خشکی مواجه می شود، همین امر باعث شده که در سال های اخیر وضعیت کشت و کار در این خطه شرایط نامطلوبی داشته باشد و صنف کشاورزان را با مشکلات معیشتی روبه رو کند.
شماری از کشاورزان شرق و غرب اصفهان در ماه های اخیر با حضور در برخی مکان های از قبل اعلام شده خواهان تخصیص حقابه خود از زاینده رود برای کشت و جبران خسارت های ناشی از خشکسالی شدند و از مسئولان خواستند تا برای حل مشکلاتشان تدبیر کنند.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
/6026/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.