به گزارش ایرنا، سعید قدوسی پور روز چهارشنبه در همایش طرح دانش آموزی نجات آب ( داناب ) در تالار آب منطقه ای اصفهان افزود: عامل اول حفاظت محیط زیست که اولویت بسیاری از کشورهاست آب است بنابراین باید توجه بیشتری نسبت به حفظ منابع آب داشته باشیم.
وی افزود: حفظ محیط زیست در سال های اخیر به دلیل کمبود شدید منابع آبی مورد توجه قرار گرفته است در حالیکه پیش از این به دلیل فراهم بودن منابع آبی کمتر به محیط زیست توجه می شد.
معاون اداره آب منطقه ای اصفهان اظهارداشت: سه دهه قبل سد زاینده رود در زمستان مملو آب بود و برخی از سال ها نگران جاری شدن سیل به دلیل سر ریز این سد بودیم.
قدوسی پور ادامه داد: اما اکنون با منابع آبی خالی مواجه هستیم و حدود 10 درصد از ظرفیت سد زاینده رود آب دارد که بسیار نگران کننده است.
وی بیان کرد: برای جبران کمبود منابع آبی باید به فکر انتقال آب از خلیج فارس یا دریای خزر باشیم که هزینه های مالی و محیط زیستی را در پی دارد.
قدوسی پور با اشاره به اینکه برای حفظ منابع آبی در استان اصفهان اقدام های خوبی انجام شده است گفت: به دلیل وسعت مشکلاتی که در استان و کشور وجود دارد، نتیجه این اقدام ها تجلی نیافته است.
وی گفت: نیاز است تا جامعه نسبت مشکلات خشسکالی و کم آبی آگاه و در این زمینه ظرفیت آموزش و پرورش به کارگیری شود.
معاون دوره متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه ایران در منطقه ای خشک و کم آب قرار گرفته است، گفت: با مصرف بهینه آب باید مشکل خشسکالی و کم آبی کشور را به حداقل برسانیم.
رضا ناظم زاده هرندی تصریح کرد: استان اصفهان با مشکل جدی کم آبی مواجه است و باید با هم افزایی و همکاری همه دستگاه ها این مشکل را برطرف کنیم.
همچنین مدیر روابط عمومی اداره آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه طرح دانش آموزی نجات آب ( داناب ) از سال 1389 طی انعقاد تفاهمنامه ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو اجرایی شد، گفت: 189 هزار دانش آموز دوره متوسطه اصفهان در یک هزار و 200 مدرسه در نواحی 41 گانه این استان آموزش های لازم را برای جلوگیری از هدر رفت آب و حفظ منابع آبی فرا می گیرند.
محمد شفایی اظهارداشت: در طرح داناب 40 رابط و کارشناس آموزش و پرورش و آب منطقه ای اصفهان در زمینه وضعیت منابع آبی به دانش آموزان اطلاع رسانی و آموزش های لازم را برای مصرف بهینه آب به آنها ارائه می دهند.
وی تربیت نسلی آشنا به بحران آب را هدف اصلی این طرح بیان کرد و افزود: دانش آموزان آثار خود در موضوع حفظ منابع آبی را در قالب شعر، مقاله، روزنامه دیواری و عکس ارائه می کنند.
مدیر روابط عمومی اداره آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته هفت هزار و 200 اثر دانش آموزان به دبیرخانه طرح داناب ارسال شد، گفت: این آثار نسبت به سال 95 ، سه برابر افزایش یافت که نشان دهنده افزایش مخاطبان این طرح است.
استان اصفهان در شمار مناطق خشک و کم بارش منطقه میانی کشور طی سال های اخیر با پدیده خشکسالی روبرو شده است.
2093/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.