خوشه یا کلاستر به تجمعی از واحدهای کسب و کارگفته می شود که به صورت بخشی و جغرافیایی تمرکزیافته، دربستر ارتباط و تکمیل فعالیت های تولید وعرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند.
به گفته باغداران و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرضا یکی از معضلات انار این شهرستان نبود کارخانه صنایع تبدیلی است که درصورت احداث این چنین کارخانه هایی در این شهرستان علاوه بر ایجاد اشتغال ، درآمد باغداران شهرضایی نیز چند برابر می شود.
یدالله کریمی یکی از باغداران انار در روستای امامزاده علی اکبر(ع) است ،سال ها است که از درآمد محصولات کشاورزی که عمده ترین آن انار است ،مخارج زندگی را تامین می کند.
وی گفت: بیش از 60 سال است که باغدار انار هستم و یک هکتار باغ اناری دارم.
کریمی ادامه داد: پاییز هرسال برای ما فصل پرکاری است ، به علت نبود سردخانه کافی، انار را در همان زمان برداشت باید بفروشیم.
اکبر رحمانی دیگر باغدار شهرضایی گفت: سه هزارمترمربع باغ اناری دارم و تنها درآمد من از همین باغ است.
وی افزود: هرسال هشت تن انار برداشت می کنم که آفت کرم گلوگاه 500کیلوگرم آن را نابود می کند و برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشیم همسرم به روش سنتی از انار های درجه 3 رب انار تهیه می کند.
مهناز هاشمی همسرآقای رحمانی گفت: 20سال است که در منزل رب انار تهیه می کنیم و هرسال حدود 20 تا 30 کیلوگرم رب انار را در این فصل می فروشیم.
هاشمی تصریح کرد: از درآمد حاصل از فروش رب انار راضی هستم ولی امکانات و لوازم مناسب را نداریم .
وی افزود:در صورت حمایت مسئولان ، بانوان شهرضایی می توانند کارگاه های تولید رب و لواشک و سایر فرآورده های انار به صورت خانگی را راه اندازی کرده و در تامین مخارج زندگی نقش داشته باشند.
فرماندار شهرستان شهرضا نیز با اشاره به افزایش تولید 30 درصدی انار درشهرضا گفت: امسال بیش از 22هزارتن این میوه از باغ های شهرستان شهرضا برداشت شد.
علی اصغر رفیعی نژاد افزود: انار شهرضا بیشتر به صورت تازه خوری مصرف می شود که شامل ارقام ملس شهرضا، رَباب نیریز، شیشه کپ فردوس و نادری نطنز است.
رفیعی نژاد تصریح کرد: 10 درصد انار شهرضا به مصرف داخلی شهرستان می رسد ، 60 درصد به جز استان فارس به استان های شمالی و جنوبی کشور و 30 درصد هم به خارج از کشور صادر می شود.
رضا باقری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: سازگاری ' واندرفول ' که مقاومت زیادی نسبت به سرما دارد در حال بررسی بوده و درصورت سازگاری ، این نوع انار نیز در باغ های جدیدالاحداث شهرضا تولید می شود.
وی افزود: تولید انار سالانه 50 میلیارد تومان عاید کشاورزان شهرضایی می کند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرضا تصریح کرد:30 درصد انار شهرضا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای همسایه صادر می شود.
وی بابیان اینکه 15 درصد انار شهرضا به کشورهای دیگر برای تبدیل به کنستانتره صادر می شود، گفت: ضریب فرآوری انار شهرضا هفت به یک بوده که جایگاه ممتازی در کشور دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرضا تصریح کرد: از 10درصد مصرف داخلی انار دراین شهرستان ، هفت درصد به صورت تازه خوری و 3 درصد برای فرآوری استفاده می شود.
باقری مشکلات تغییر کاربری باغداران را از موانع احداث کارخانه صنایع تبدیلی در شهرضا دانست و افزود: سرمایه گذاران این حوزه تمایل به احداث کارخانه در کنار باغ های خود داشتند اما گفته شده که باید این کارخانه در شهرک های صنعتی شهرستان احداث شود.
وی گفت: تاسیس شرکت تعاونی انارکاران شهرضا یکی از راهکارهای افزایش صادرات انار شهرضا بوده وبعد از تاسیس این شرکت به دنبال گرفتن مجوز احداث کارخانه کنستانتره هستیم .
مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با تأکید بر ضرورت توسعه واحدهای صنایع تبدیلی در این شهرستان، اظهار کرد: در شهرضا محصولات زراعی و باغی فراوانی تولید می‌شود که بعضی از آن‌ها مانند انار، در نوع خود منحصر به فرد هستند و می ‌تواند به عنوان مواد اولیه صنایع تبدیلی استفاده شود که با کاهش هزینه تولید، سودآوری سرمایه‌گذار را افزایش می‌دهد.
باقری از فعالیت چهار واحد صنایع تبدیلی و فرآوری انار در این شهرستان خبر داد و افزود: این صنایع ظرفیت تبدیل سالانه چهار هزار تن انار درجه سه شهرستان به رب انار، آب انار، لواشک انار، ناردان انار، دانه سورت و فریز شده انار را دارند که در نوع خود کم‌ نظیر است.
وی گفت: در روستاهای شهرستان، رب انار به صورت سنتی تهیه می شود که درصورت مراجعه، با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی افراد و بانوان خانه دار می توانند از تسهیلات مشاغل خانگی در این زمینه بهره مند شوند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرضا تصریح کرد: علاوه براینکه خود افراد می توانند برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند، کارگاه های تولید سنتی رب انار در روستاها توسط واحد برنامه جهاد شناسایی و بر عملکرد آن ها نظارت می شود.
باقری گفت: صاحبان این کارگاه ها و مشاغل خانگی می توانند برای خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز خودبرای دریافت وام های اشتغالزایی 10 تا 15 میلیون تومانی با بهره کم اقدام کنند.
وی تصریح کرد: 30 درصد انار شهرضا طبیعی (ارگانیک) بوده و فرآورده های حاصل از آن نیز طبیعی است.
رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: انار شهرضا به علت مزه و طعم خوب، آبدار بودن ، داشتن هسته کم و مهمتر از همه تولید بدون سم شیمیایی به صورت تازه خوری مصرف می شود و از این نظر از محبوبیت خاصی برخوردار است.
مرتضی کافی تنها عیب انار شهرضا را پوسته نازک آن دانست و تصریح کرد: در حال بررسی راهکاری هستیم که ضمن حفظ خصوصیات کیفی انار شهرضا ضخامت پوست آن را افزایش دهیم چون اگر این مشکل حل شود، زمینه صادرات بیشتر آن فراهم می شود.
کافی همچنین از افزایش تولید انار اصیل شهرضا در باغ های جدیدالاحداث خبر داد و افزود: انار اصیل شهرضا در مرکز تحقیقات یزد نامگذاری و به عنوان برند ثبت شده است.
وی گفت: رقم ملس ویاقوت شهرضا دو رقم انار صادراتی این شهرستان هستند که به دنبال افزایش تولید این دورقم هستیم .
کافی تصریح کرد: هم اکنون در حال افزایش رقم دانه سیاه انار شهرضا که دارای خصوصیات کیفی بسیار خوبی است ، با افزایش تعداد نهال های این رقم و قلمه زدن هستیم.
رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی شهرضا افزود: خصوصیات انار در هرمنطقه ای 70درصد ژنتیکی و 30درصد شرایط محیطی بوده و درصدد ایجاد شرایط مناسب برای تولید ارقام صادراتی انار مانند رَباب نی ریز، نادری نطنز، شیشه کپ فردوس و ملس ویوسف خوانی ساوه هستیم.
رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان شهرضا گفت: 40 واحد صنعتی در زمینه صنایع غذایی و تبدیلی در شهرستان در حال تولید و در دست احداث بوده که از این تعداد 10تا 15 درصد فعال هستند.
محمد ابراهیم خاتمی تصریح کرد : این واحد های صنعتی در زمینه تولید و بسته بندی شیره خرما، شیره انگور، رب انار ، لواشک بهداشتی، غلات حجیم شده ، چیپس، شوریجات ، ترشیجات، رب گوجه فرنگی، انواع سس، کنستانتره مرکبات ،عسل، لیموترش، آبغوره ، چای، عرقیجات گیاهی، انواع غذاهای آماده ونیمه آماده ، انواع روغن خام دانه های کدو وسایر دانه ها، فرآورده های سرخ شده و انواع سالاد فعالیت می کنند.
خاتمی افزود: کارخانه تولید کنستانتره در شهرستان به صورت فصلی عمل می کنند، میوه های فساد پذیر مانند انار وانگور برای نگه داری نیاز به سردخانه دارد که در فصلی از سال کنستانتره آن ها تولید می شود اما حبوبات به نسبت کمتر فساد پذیر بوده و در تمام طول سال قابل تبدیل به فرآورده است.
وی گفت: ما کارخانه کنسانتره با ظرفیت تولید کم در شهرستان داریم اما کارخانه های بزرگ که بیشترین فعالیتشان در زمینه تولید کنستانتره باشد نداریم.
رییس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرضا تصریح کرد: کنستانتره یک محصول میانی بوده و بعد از تولید به آبمیوه یا نوشیدنی غیرحلال تبدیل می شود و در شرایط بسیار خاصی تولید و صادر می شود.
خاتمی افزود: تعداد کارخانه های کنسانتره در استان اصفهان کم و تمرکز این کارخانه ها در شمال و جنوب کشور بیشتر است.
وی گفت: کارخانه کنستانتره باید در محلی احداث شود که نزدیک به منبع آبی پایدار و به گمرکات نزدیک باشد تا هزینه تولید کمتری داشته باشد و حمل ونقل آن برای صادرات راحت و کم هزینه باشد.
رییس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرضا تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب در شهرستان، احداث کارخانه کنسانتره به علت اینکه به منبع آبی زیادی نیاز دارد از نظر بنده درست نیست.
خاتمی افزود: علاوه براینکه در زمان تولید کنسانتره به آب فراوان نیاز است در زمان صادرات نیز باید به وسیله خودروهای مخصوص یخچال دار ، در شرایط خاص دمایی و در بسته بندی های خاص صادر شود.
وی گفت: احداث کارخانه کنستانتره در شهرضا توجیه اقتصادی ندارد چون احداث هر کارخانه کنسانتره حداقل به 30 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و ضمن اینکه شرایط تولید کنسانتره خاص بوده و فساد پذیر است حمل آن از اینجا به کمرگات مشکل بوده و هزینه های تولید زیادی در پی خواهد داشت.
رییس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرضا تصریح کرد: برای احداث کارخانه کنستانتره در شهرستان علاوه برسرمایه کلان اولیه نیاز به سرمایه گذاری برای تامین تجهیزات و ایجاد شرایط خاص برای تولید کنستانتره است.
خاتمی افزود: کارخانه های کنسانتره در استان های شمالی مانند آذربایجان شرقی و غربی و در شهرهایی نظیر تبریز توجیه اقتصادی داشته چون به منابع آب پایدار و گمرکا نزدیک بوده و هزینه تولید برای آن ها کم تر است.
وی گفت: برای توسعه تولید انار در شهرستان می توان به خوشه ای شدن صنعت به عنوان یک مدل نوین برای توسعه منطقه ای روی آورد و موجب ایجاد صنایع همگن و اشتغال در شهرستان شد.
رییس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرضا تصریح کرد: این مدل نوین به دنبال هم افزایی و اثرات خوشه ها بر یادگیری، نوآوری و تحریک توسعه اقتصادی بوده و موجب می شود تجربیات و امکانات اندک با هم جمع شده و نیروی قابل توجهی برای پیشرفت منطقه ایجاد شود.
خاتمی افزود: خوشه یا کلاستر به تجمعی از واحدهای کسب و کار گفته می شود که بصورت بخشی و جغرافیایی تمرکز یافته، در بستر ارتباط و تکمیل فعالیت های همدیگر به تولید وعرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و با چالش ها و فرصت های مشترک مواجه هستند.
وی گفت: ایجاد خوشه صنعتی برای انار اصیل شهرضا قابلیت اجرایی دارد.
شهرستان شهرضا با جمعیتی حدود 160هزار نفر در 70 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
گ/7144/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.