ابوالفضل ابوترابی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تمرکزگرایی کشور مانع از تصمیم گیری به موقع و موردنیاز در مناطق مختلف شده و طرح های کارآمد محلی اجرایی نمی شود.
وی بیان کرد: مدیریت شهری و روستایی باید برای خدمت رسانی به مردم تقویت شود و بسیاری از فعالیت های اجرای و تصمیم گیری ها به شوراهای اسلامی شهر و روستا و مدیران محلی سپرده شود.
وی با بیان اینکه تمرکززدایی عملکرد مجلس شورای اسلامی را ارتقا می دهد، خاطرنشان کرد: بخشی از وقت نمایندگان مجلس برای رسیدگی به نیازهای محلی مردم صرف می شود که اگر قدرت شوراهای اسلامی افزایش یابد این وقت آن به اصلاح قوانین مسائل کلان اختصاص می یابد.
عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مدیریت جامع شهری و روستایی به مجلس پیشنهاد شد، تصریح کرد: در این طرح شرح وظایف 25 نهاد اداری از جمله تغییر کاربری ها، جابه جایی کارمندان، مجوزهای ساخت و ساز، احداث مراکز فرهنگی و خدماتی و توسعه زیر ساخت ها به مسئولان محلی سپرده می شود.
ابوترابی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلف و فساد شفاف سازی اقدامات در این طرح مورد تاکید است، گفت : مردم برای اجرای طرح های محلی نقش موثری در تصمیم گیری دارند و اگر بیشتر مردم نسبت به اجرای طرحی در شهر و روستای خود اعتراض داشته باشند شورای اسلامی باید دغدغه مردم را رسیدگی کند.
این نماینده مجلس تحول بنیادین در سیستم اداری کشور و سرعت در اجرای طرح و برنامه های هر منطقه را از مهمترین عوامل اجرای طرح جامع مدیریت شهری و روستایی اعلام و اضافه کرد: تمرکز گرایی در کشور و نبود اختیار برای مسوولان محلی مانع از اجرای سریع طرح های خدماتی و اقتصادی شده است.
وی با بیان اینکه باید برای رفع نیازهای هر منطقه کار به مردم سپرده شود، افزود: واگذاری تصمیم گیری ها به مسئولان محلی و سازمان های مردم نهاد به رونق اقتصادی، کاهش فساد و پویایی مدیریت اداری کشور کمک می کند.
طرح جامع مدیریت شهری و روستایی با 150 ماده به دنبال سپردن امور حاکمیتی به شوراها و شهرداری‌ ها و دهیاری ها است که براساس آن 23 وظایف مندرج در اصل 100 قانون اساسی به شوراها، دهیاران و شهرداران تفویض شود که برق، آب، گاز، آموزش و پرورش ، بهداشت و درمان، راهنمایی و رانندگی، محیط‌ زیست و میراث فرهنگی به مدیریت شهری واگذار می شود.
طرح تمرکز زدایی و افزایش اختیارات مسئولان محلی در سه فراکسیون سیاسی مجلس بررسی و موافقت آن کسب شده که در نوبت رسیدگی صحن قرار دارد.
/6026/7131
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.