علی دهنوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بازیافت پسماندهای مختلف شهری و صنعتی از جنبه های مختلف از جمله کاهش منابع محیط زیست، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و درآمدزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در کشورهای توسعه یافته جز جدانشدنی از مدیریت پسماند است.
وی اظهارداشت : اکنون در تعدادی از کشورهای توسعه یافته و با بالاترین شاخص های کیفی زیست محیطی، بخش قابل توجهی از پسماند شهری بازیافت شده و به چرخه طبیعت و یا چرخه تولید صنعتی باز می گردد که این موضوع در دستور کار سازمان مدیریت پسماند اصفهان قراردارد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اصفهان روزانه حدود یکهزار تا یکهزار و 200 تن پسماند تولید می شود، بیان کرد: حدود 6 تا هفت درصد پسماندها در مبدا و توسط شهروندان تفکیک می شود و حدود پنج تا 6 درصد توسط پیمانکاران جمع آوری، پردازش و بازیافت می شود که البته چندان تحت کنترل و مدیریت نیست.
وی ادامه داد: بقیه پسماندها پس از انتقال به کارخانه کودآلی به 2 بخش زیر سرندی و روسرندی تبدیل می شود که بخش نخست برای تولید کمپوست و به روش هوازی استفاده می شود و بخش دوم (اصطلاحا به آن ریجکت می گویند) متاسفانه سالهاست که به صورت مستقیم دفن می شوند.
دهنوی خاطرنشان کرد: مهم ترین ر اهبرد این سازمان، شهر بدون پسماند در افق سال 1400 است به همین منظور احداث کارخانه پیرولیز برای ریجکت در دستور کار است که فراخوان آن به زودی در روزنامه های رسمی اعلام می شود.
وی با اشاره به احداث ابن و کاهش بخش قابل توجهی از دفن پسماند توسط آن بیان کرد : بازیافت این بخش با فناوری های نوین انجام می شود.
به گفته وی از مهم ترین بخش هایی که این سازمان آمادگی جذب سرمایه گذار را دارد، احداث کارخانه پیرولیز، پسماند سوز بیمارستانی و بازیافت پسماندهای ساختمانی اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، حدود 6 درصد از کشورهای جهان دارای صنعت بازیافت هستند و از مباحث بازیافتی و محیط زیستی حمایت می کنند و این در حالی است که این قوانین در ایران وجود ندارد، اجرای کامل قوانین مدیریت، تشکیل صندوق ملی و لزوم بازنگری قوانین برای حفظ محیط زیست لازمه های صنعت بازیافت و پسماند است.
امروز با توجه به پیشرفته و صنعتی شدن، افزایش جمعیت، تغییر نوع مصرف، تغییر سبک زندگی و از همه مهم تر آلودگی محیط زیست و روبه اتمام بودن منابع طبیعی، صنعت بازیافت و مباحث زیست محیطی بسیار مورد توجه است.
یکی از تهدیدات در حوزه صنعت بازیافت، زباله های تَر است که در استان اصفهان بخشی از این زباله ها به صورت کمپوست و بخشی به صورت شیرابه دفن می شود.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.