عزت الله مرادی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بر ضرورت تخصیص 120 میلیارد ریال اعتبار مصوب اجرای طرح های آبخیزداری این شهرستان تاکید و اضافه کرد : با وجود ادامه خشکسالی، تغییر اقلیم و توپوگرافی(نقشه برداری از موقعیت طبیعی) زمین در سمیرم، بهترین کار اجرای این طرح در نقاط مستعد است.
وی خاطرنشان کرد : در یک دهه گذشته 11 حوضه آبخیز با صرف 500 میلیارد ریال اعتبار در این شهرستان اجرایی و مطالعه 18 حوضه جدید نیز انجام شد که آماده اجراست.
وی اختصاص تجهیزات کامل مهار آتش در مراتع سمیرم را ضروری دانست و گفت : این خطه از استان اصفهان 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار عرصه های مرتعی و جنگلی طبیعی دارد.
وی با بیان این که بارش های خوب بهاره، سرسبزی و رشد گیاهان مرتعی بویژه گونه های یکساله را به دنبال داشت ، گفت : رشد این گونه های گیاهی همراه با گرم شدن هوا، خشکسالی، خشک شدن چشمه ها و قنات ها، احتمال تنش و آتش سوزی پوشش مرتعی این منطقه را افزایش دادند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با تاکید بر رعایت تقویم کوچ بهاره و پاییزه عشایر یادآور شد: حدود یک دهه است عشایر زودتر از زمان قانونی تقویم کوچ بهاره(25 اردیبهشت) وارد مراتع سمیرم می شوند و این موضوع ضربه های جبران ناپذیری به خاک و پوشش گیاهی منطقه وارد کرده است.
به گزارش ایرنا، طرح های موثر آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمین را برای نفوذ آب در دل خود فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی پایدار برای باغ ها و زمین های پایین دست حوضه خود می کند.
بر همین اساس، پوشش گیاهی و مرتعی در بخش وسیعی از دشت ها، کوهستان ها و تپه های پراکنده در جای جای سمیرم و همچنین سختی تردد و دسترسی محدود و مشکل به برخی از این مناطق در هنگام وقوع آتش سوزی مشکلات زیادی برای مهار حریق و خاموش کردن آتش در مراتع، به دنبال دارد.
سال گذشته افزون بر 30 مورد آتش سوزی در مراتع این شهرستان بویژه در بخش های مرکزی و پادنای بزرگ سمیرم رخ داد که به همت ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی، آتش نشانی شهرهای همجوار و همیاری مردم مهار شد.
95 درصد شهرستان 100 هزار نفری سمیرم با پنج هزار و 200 کیلومتر مربع وسعت در بخش کشاورزی به فعالیت اشتغال دارند.
این شهرستان در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.
7147/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.