به گزارش ایرنا، این گروه از کشاورزان و باغداران شرق اصفهان رسیدگی به موضوع تخصیص نیافتن حقابه ها و حل مشکلات اقتصادی معیشتی خود را خواستار شدند.
این افراد که اغلب از ساکنان شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان هستند بر لزوم حمایت و توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات کشاورزان و حل خشکی زاینده رود تاکید کردند.
کشاورزان مناطق شرقی اصفهان همچنین بر جلوگیری از برداشت های غیرقانونی در بالادست زاینده رود تاکید کردند.
کشاورزان و باغداران شرق و غرب اصفهان پیش از این و در ماه های اخیر با حضور در برخی مکان های از قبل اعلام شده خواهان تخصیص حقابه خود برای کشت پائیزه و جبران خسارت های ناشی از خشکسالی شدند و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند.
کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
رییس جمهوری چندی پیش در پی استعفای گروهی نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به نشانه اعتراض به حذف و کاهش اعتبارات طرح های آبی استان در بودجه سال آینده ، دستور تشکیل ستاد احیای زاینده رود را صادر کرد.
کشاورزان اصفهانی می گویند بر اساس طومار تاریخی شیخ بهایی از قدیم الایام از محل زاینده رود دارای سهم و حقابه هستند.
بر اساس این طومار کل آب رودخانه به 33 سهم کلی و 275 سهام جزیی تربین 7 بلوک آبخور آن که از حدود 70 کیلومتری غرب اصفهان تا 120 کیلومتری شرق این شهر ادامه داشته است تقسیم شده است.
6020 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.