محمد بنائیان مفرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آشفتگی و نابسامانی سیمای شهرها یکی از مسائل و مشکلات امروز است که به هویت معماری شهرهای ایران و استان اصفهان آسیب رسانده است .
به گفته وی، معماری امروز در استان اصفهان، دچار نوعی سردرگمی و نابسامانی است.
وی با اشاره به چالش های معماری و شهرسازی امروز اظهارداشت: کم توجهی به این مساله در آموزش دانشگاهی، در نظر نگرفتن فرهنگ و اقلیم شهرها در طراحی و نبود نظارت کافی توسط دستگاه های مسوول از عوامل اصلی بروز این چالش محسوب می شود.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: مسائل فرهنگی امروز جامعه و غفلت از فرهنگ ایرانی و اسلامی هم در بروز آشفتگی های معماری و شهرسازی دخیل است.
وی با اشاره به این که نظام مهندسی باید آموزش های ویژه و تخصصی به معماران ارائه دهد، تصریح کرد: دانشگاه های فعال زیادی در حوزه معماری و شهرسازی در کشوروجود دارد اما آموزش های کیفی ، اصولی و هدفمند در راستای حل این معضل به دانشجویان و معماران داده نمی شود.
بنائیان مفرد با اشاره به این که مشکل معماری در شهرها بصورت ریشه ای وجود دارد، تصریح کرد: باید آشفتگی ها و ناهماهنگی هایی که در معماری شهرهای ما وجود دارد را با ارائه آموزش های مطلوب به حداقل برسانیم.
وی بیان کرد: اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان در چارت سازمانی جدید زیر مجموعه معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قرار دارد که این مهم فرصتی برای ارتباط موثر با سازمان نظام مهندسی ساختمان برای پیگیری، هدایت و رفع معضلات معماری در شهرهاست.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در ادامه از تهیه طرح جامع شهر اصفهان خبر داد و گفت: از تصویب آخرین طرح جامع شهر اصفهان 30 سال گذشته و بنا به دلایلی بازنگری و تجدید نظر در این طرح انجام نشده است.
وی اضافه کرد: برای تهیه طرح جامع شهر اصفهان بر مشارکت همه ذینفعان و شهروندان و بخش های خصوصی تاکید شده است.
بنائیان مفرد افزود: طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد مساله محور و توجه به مسائل و مشکلات همه بخش های شهر و با مشارکت و همکاری اتاق بازرگانی، خانه کارگر، خانه کشاورز، شرکت های برق و گاز و نماینده سازمان های مردم نهاد و سایر ارگان های ذیربط در اصفهان در حال تهیه است.
وی گفت: اصفهان اولین کلانشهری است که قرارداد تهیه طرح جامع آن با رویکرد نوین و به عنوان یکی از شهرهای پایلوت مورد نظر وزارت راه و شهرسازی منعقد شده و در حال تهیه و برگزاری جلسات مرتبط است.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر از جمله عوامل اصلی تهیه این طرح محسوب می شوند.
کلانشهر اصفهان اکنون با مشکلاتی زیرساختی از جمله ترافیکی ، افزایش جمعیت و توسعه نامتوازن مواجه است که این امر فشار فزاینده ای را بر منابع آب، زمین و انرژی موجود وارد کرده و باعث تخریب شدید محیط زیست آن شده است.
برنامه های جامع شهر اصفهان با توجه به ضرورت ها و نیازهای امروز و با هدف ارایه خدمات مطلوب این کلانشهر در ابعاد مختلف به تاکید کارشناسان و صاحبنظران امر نیازمند بازنگری است.
کارشناسان معتقدند برنامه جامع شهر اصفهان که در 30 سال گذشته با نگاه کالبدی پیاده سازی شده جوابگوی نیازهای کنونی این شهر نیست و بازنگری برنامه جامع شهر و در نظر گرفتن تهدیدها و نیازها در این برنامه ضروری است.
از مجموع افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت استان دست کم 2 میلیون نفر شهرستان اصفهان سکونت دارند.
7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.