علیرضا صلواتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محدوده های تاریخی و گردشگری از اهمیت بالای در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برخوردار است در عین حال عبور و مرور زیاد خودروها در این مناطق، ترافیک و آلودگی هوا را در پی داشته است.
وی ادامه داد: بر همین اساس و با مطالعات متعدد، طرح پیاده راه سازی در محورهای مشرف به محدوده گردشگری این کلانشهر(مانند خیابان سپه) افزایش پیدا می کند، تا ضمن عبور و مرور راحت تر برای شهروندان و گردشگران ایرانی و خارجی، آلودگی ها کمتر شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ترافیک شدید در مناطق تاریخی و مرکزی شهر اصفهان به عنوان یک چالش مطرح می شود، اظهارداشت: افزایش طرح پیاده راه ها نظیر آن چه در خیابان چهارباغ انجام گرفت به عبور و مرور روان منجر می شود.
به گفته وی افزایش وسایل حمل و نقل پاک، مانند خودروهای برقی و دوچرخه در این محدوده ها می‌ تواند ضمن حمل و نقل راحت مسافران و گردشگران میزان آلودگی هوا و یا آلودگی صوتی در این مراکز مهم و حیاتی از کلانشهر اصفهان را کاهش دهد.
صلواتی با تاکید بر اینکه برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا ایجاد زیرساخت‌ های مناسب اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: ایجاد امکانات دائمی برای شهروندان برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود زیرا میزان استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی به امکانات مناسب و خدمات مطلوب بستگی دارد.
وی فرهنگ سازی برای کاهش استفاده از وسایل شخصی را با اهمیت دانست و تصریح کرد: هر اندازه بتوانیم از اندیشه نویسندگان، شاعران و اصحاب قلم و رسانه برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کنیم نتایج بهتر و اثربخش تری حاصل خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به مطالعه این مجموعه با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان برای کاهش آلودگی هوا در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: محدودسازی عبور و مرور با استفاده از طرح‌ هایی مانند محدودیت ترافیکی زوج و فرد از درب منازل به روان سازی حمل و نقل کمک می‌کند و از جمله طرح‌ هایی است که در ماه های آینده اجرا خواهد شد.
وی بر اجرای مستمر و صحیح طرح ‌های مختلف در حوزه ‌های اجتماعی فرهنگی آموزشی برای افزایش فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تاکید و اضافه کرد: در این زمینه بالغ بر یکصد برنامه در این کلانشهر در حال اجراست.
صلواتی آموزش از رده های سنی پایین برای روی آوری به حمل و نقل عمومی را موثر دانست و گفت: این مجموعه در ماه های اخیر در یکصد مدرسه و با مشارکت کمیته فرهنگ شهروندی طرح های آموزشی با محوریت چگونگی کاهش آلودگی هوا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برگزار کرده است.
به گزارش ایرنا، چهارباغ یکی از خیابان های تاریخی و اصلیِ اصفهان است که به دو بخشِ چهارباغِ بالا و چهارباغِ عباسی تقسیم می شود، چهارباغ عباسی بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.
دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال هزار هجری قمری(1591 میلادی) بازمی گردد.
چهارباغِ پایین(چهارراه تختی تا دروازه دولت)در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی افزوده شد.
چندی پیش طرح پیاده رو کردن میدان نقش جهان و چهارباغ اصفهان با موفقیت اجرا شد و رضایت شهروندان و مسافران داخلی و خارجی را بدنبال داشت.
میدان نقش جهان، میدان تاریخی و مرکزی شهر اصفهان ، در زمان صفویه حدود 400 سال قبل بنا شده و ابعاد آن 560 در 160 متر است، معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد، مدرسه و امکانان تفریحی را در خود جای داده، پس از گذشت 400 سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و به کاربری های خود افزوده است.
بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است، علاوه بر این بناها، 200 حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی این منطقه به شمار می رود.
در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین های ملی تبدیل شده است.
این میدان در بهمن ماه سال 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ماه سال 1358 جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) در فهرست جهانی یونسکو ( سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد ) به ثبت رسیده است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.