چهارگوشه خطه مرتفع، سردسیر و حاصلخیز سمیرم دارای آب و خاک غنی و با کیفیت است و از همین رو، زمین و آب در اینجا حرف و اول و آخر را می زند و حتی یک متر زمین غیرحاصلخیز و بدون مالک و یا ادعای مالکیت شخصی، عشایری و ملی در این وادی نمی توان یافت.
منطقه ای با معروفیت سیب درختی کم نظیر و صادراتی که در خشکسالی های سال های اخیر با تغییر اقلیم، تنش ها و مشکلات زیادی درگیر بوده و با ادامه این روند ناخوش، باید به سمت کشت های جایگزین گلخانه ای و گیاهان دارویی کم آب برود.
از سوی دیگر وجود قوانین دست و پاگیر و روند طولانی ایجاد و توسعه کشت های گلخانه ای سبب می شود تا ایده کشت های جایگزین در سمیرم با وقفه و مشکل مواجه شود.
یکی از فعالان مشاوره ای سازمان نظام مهندسی و خدمات مشاوره ای کشاورزی در سمیرم درباره مشکلات و مسائل مرتبط به صدور مجوزها و استعلام های اداری به خبرنگار ایرنا گفت: کارشناسان ما بر اساس استعداد و ظرفیت فرد متقاضی نظر خود را به متقاضی و سازمان های مربوطه اعلام می کنند.
عباس طایی خاطر نشان کرد: از نیمه دوم دهه 80 که صدور مجوزها به بخش خصوصی واگذار شده صدور مجوز نیز بیشتر شده اما هنوز هم بخش دولتی ، مجموعه های برون سپاری شده را در مقابل خود و نه همراه خود می بینند.
به گفته وی، درحالی که در برون سپاری تکالیف به شرکت ها و بخش خصوصی باید تخصصی و فنی عمل کرد اما در مواردی شاهد عملکرد سلیقه ای برخی مسوولان و کارشناسان در بخش دولتی هستیم.
وی توضیح داد: کارشناسان و مهندسان بخش خصوصی، بر اساس اقلیم هر منطقه و ضوابط فنی تشخیص می دهند که امکان کار و بهره برداری در مواردی مانند احداث گلخانه هست یا نیست.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه پروسه گرفتن استعلام از نهادهایی مانند محیط زیست، آب، دامپزشکی، گاز، شهرداری، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان ها زمانبر و طولانی است افزود: فرماندار سابق قول داده بود مراحل استعلامی را از طریق اتصال اتوماسیون ادارات به بخش خصوصی اجرا کند اما هنوز این کار انجام نشده و کاغذ بازی همچنان ادامه دارد.
طایی با بیان اینکه در شهر و روستاهای سمیرم سه دفتر و نمایندگی سازمان نظام مهندسی در بخش کشاورزی فعال و مسوول صدور مجوزهای این بخش هستند، تصریح کرد: تنها یک موضوع تغییر کاربری زمین متقاضیان کار، بقدری طولانی و زمان بر است که همه وقت، انرژی و توان شخص متقاضی و سایر بخش ها را می گیرد.
وی در ادامه به موضوع ترویج گلخانه و گلخانه داری در سمیرم اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در این شهرستان یک نفر تمامی مراحل راه اندازی گلخانه ای با تولید محصول کاکتوس، در مساحت دوهزار متر مربع و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم 50 نفر را با مشاوره بخش خصوصی به سرانجام رسانده است.
نماینده نظام مهندسی کشاورزی در سمیرم اظهار داشت: 10 نفر تا زمان حاضر مجوز احداث گلخانه گرفته اند که به محض دریافت پروانه کارشان را شروع می کنند و 2 نفر نیز گلخانه هایشان را راه اندازی کرده اند.
طایی خاطر نشان کرد: بیشترین درخواست احداث گلخانه مربوط به شمال سمیرم و بخش وردشت است و 15 نیز در حال طی کردن مراحل استعلامی و اداری خود برای کشت گلخانه ای هستند.
کارشناس ارشد مشاور کشاورزی یکی دیگر از مشکلات این بخش را وثیقه های سنگین بانکی متقاضیان دریافت تسهیلات عنوان کرد و گفت: بانک تنها درصدی از وثیقه ها مانند ملک و زمین را محاسبه می کند و این بزرگترین معضل ما در این بخش است.
رییس بانک کشاورزی سمیرم نیز در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: نظر کارشناس بانک ملاک عمل برای اعطای تسهیلات به متقاضیان است.
محمدتقی سامی افزود: کارشناسان بانک با مشاوران املاک و خبرگان بخش کشاورزی نیز در ارتباط هستند و کارشناس بانک را در این موضوع یاری می کنند.
وی تصریح کرد: توقع مردم این است که کارشناس ملک یا زمین معرفی شده متقاضی را به بالاترین قیمت ممکن قیمت گذاری کند اما کارشناسان بانک مطابق نظر خود و مشاوران دیگر اقدام می کنند.
سامی افزود: زمانی که متقاضی باغ خشک شده ای که قابلیت انتفاع و حتی آب کافی ندارد را به بانک معرفی می کند طبیعی است که کارشناس بانک نیز نظرش منفی خواهد بود.
رییس بانک کشاورزی سمیرم ادامه داد: متاسفانه امسال هزینه احداث یک متر گلخانه، سه تا چهار برابر شده و همین موضوع نیز مشکلاتی را برای مردم و مراجعات بانکی ایجاد کرده است.
کارشناس مسئول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم گفت: اولین مجوز احداث گلخانه در سمیرم در سال 92 صادر و با کشت سبزی و صیفی کارش را آغاز کرد.
کیارش سامی اظهار داشت: هفت واحد گلخانه ای در سال جاری و سال گذشته مجوز فعالیت گرفته اند که در سمیرم، بخش وردشت و روستای هست مستقر و احداث می شوند.
وی با بیان اینکه چند نقطه برای احداث مجتمع بزرگ گلخانه ای شبیه به مجتمع شهر دهاقان معرفی و جانمایی شده است افزود: هنوز جوابی از طرف جهاد کشاورزی استان به منظور موافقت با این موضوع داده نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی سمیرم در ادامه همین موضوع درباره همکاری ضعیف برخی سازمان ها با بخش خصوصی و یا ترغیب نکردن مردم به استقبال از کشت های جایگزین گفت: این ادعا صحت ندارد و تنها بخش آموزش و ترویج جهاد کشاورزی دوره های متعدد آموزشی و ترویجی در هر بخش جداگانه برپا می کند.
احمد تیموری خاطر نشان کرد: شرایط احداث گلخانه در سمیرم مناسب است و جهاد کشاورزی با همه توان و ظرفیت از متقاضیان واجد شرایطی که تصمیم به این کار و اشتغالزایی دارند استقبال می کند.
سرپرست فرمانداری سمیرم نیز با بیان اینکه این شهرستان با توجه به میانگین بارندگی سالانه، در ردیف مناطق نیمه خشک وخشک قرار می گیرد افزود: شرایط امروز سمیرم بسیار متفاوت از گذشته است و بسیاری از محصولات باغی با این وضع کمبود آب با تنش جدی مواجه است.
محمدرضا عسگریان گفت: تغییر اقلیم باعث شده حتی عشایری که باید از 25 اردیبهشت وارد ییلاق سمیرم شوند، زودتر از موعد قانونی و حتی اواخر فروردین هر سال به منطقه ورود می کنند.
وی تاکید کرد: روی آوردن و رفتن به سمت سازگاری با کم آبی با کشت های دارویی، جایگزین و کم آب خواه و احداث گلخانه تنها راهکاری است که در خشکسالی ها جواب می دهد.
شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کمه جزو حوضه آبریز کارون محسوب می شود.
این خطه دارای 18 هزار هکتار باغ، 17 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
7147/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.