به گزارش ایرنا، این کشاورزان با دعوت از اعضای هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان ارائه گزارشی از آخرین بررسی ها و تصمیم ها برای وضعیت کشاورزان منطقه را از آنها در خواست داشتند.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان در حاشیه این گردهمایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این کشاورزان از عملکرد نمایندگان اصفهان در تقدیم استعفای خود به مجلس و تاثیرات آن بر توجه رییس جمهوری، رییس مجلس و دیگر سران و مسوولان کشور تقدیر کردند.
عبدالحسین میرمیران افزود: کشاورزان و اعضای هیات نظام صنفی کشاورزان ابراز امیدواری کردند که این اقدام نمایندگان به تشکیل هرچه سریعتر ستاد احیای زاینده رود منجر شود.
وی به خواسته های کشاورزان در این گردهمایی اشاره کرد و گفت: آنها خواستار سرعت بخشی و اعلام زمان بازگشایی آب برای زمین های کشاورزی این منطقه شدند.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان ادامه داد : آنها همچنین تحقق وعده معاون وزیر نیرو را خواستار شدند که در ماه های گذشته به اصفهان سفر کرد و به کشاورزان وعده دادند که حقابه آخرین سال آبی (96،97) که 351 میلیون متر مکعب برآورد شده بود را به کشاورزان پرداخت کنند.
در پایان این گردهمایی کشاورزان شرق اصفهان با قرائت بیانیه ای مبنی بر مطالبات و خواسته های خود خطاب به نظام صنفی کشاورزان و دولت اعلام کردند که اگر تا 10 روز آینده پاسخی روشن و صریحی دریافت نکنند، خودشان اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه و حل مشکلات معیشتی خود را خواهان شدند.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.
زاینده رود 360 کیلومتر طول دارد که 280 کیلومتر آن آب ندارد و تالاب گاوخونی هم در نبود آب در سالهای آینده به تاکید کارشناسان یکی از چالشهای زیست محیطی کشور و فلات مرکزی ایران تبدیل می شود.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است که به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.