به گزارش ایرنا، مهشید گرجی روز شنبه در نشست خبری دومین همایش ملی صنعت بازیافت در اتاق بازگانی اصفهان افزود: هدف از برگزاری این همایش اهمیت آموزش و مشارکت مردمی در راستای توسعه پایدار است که حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب منابع است زیرا مهم ترین راهبرد جهت دستیابی به این توسعه مبحث بازیافت و مدیریت پسماند است.
وی تصریح کرد: امروز با توجه به پیشرفته و صنعتی شدن، افزایش جمعیت، تغییر نوع مصرف، تغییر سبک زندگی و از همه مهم تر آلودگی محیط زیست و روبه اتمام بودن منابع طبیعی، صنعت بازیافت و مباحث زیست محیطی بسیار مورد توجه است.
دبیر علمی دومین همایش صنعت بازیافت خاطرنشان کرد: در گذشته پسماندها دفن می شدند امروزه دفن پسماند مشکلات عدیده ای از جمله مباحث زیست محیطی، آلودگی آب و خاک، مصرف زمین را در بردارد.
گرجی آموزش و فرهنگسازی در بازیافت را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: یکی از ضروریات این همایش پرداختن به مبحث اشتغال، اقتصاد و مالیات است.
وی اضافه کرد: ما قوانین حمایت مالیاتی نداریم، حدود 6 درصد از کشورهای جهان دارای صنعت بازیافت هستند و از مباحث بازیافتی و محیط زیستی حمایت می کنند.
دبیر علمی همایش بازیافت ادامه داد : یکی از تهدیدات در حوزه صنعت بازیافت، زباله های تر است که در استان اصفهان بخشی از این زباله ها به صورت کمپوست و بخشی به صورت شیرابه دفن می شود.
وی ادامه داد: از این زباله ها به عنوان فرصت در تولید گاز و انرژی می توان یاد کرد که این اقدام نیازمند سرمایه گذاری است اما متاسفانه به دلیل نبود حمایت قانونی از سرمایه گذاران رقبتی برای ورود به آن نیست.

** امورات بر مبنای قانون پیش برود
نایب رییس اتحادیه صنعت بازیافت ایران در این نشست افزود: چالش اصلی درتمامی حوزه ها این است که قانون، محور نیست و فردی که مسوولیت نهادی را به دست می گیرد قانون هایی را اعمال می کند که باعث می شود مردم هزینه این قانون ها را بدهند.
حمیدرضا ملکی بیان کرد: اگر نهادها و بخش خصوصی اجازه دخالت در تصمیم گیری ها و اعمال قانون را داشته باشند مشکلات رفع می شود.
وی وضعیت کنونی محیط زیست را اسفناک دانست و تصریح کرد: در زمان حال بیش از نیمی از جنگل های کشور از بین رفته است و باید درصدد جبران این خسارت ها باشیم.
به گفته وی امورات هر کشور باید بر مبنای قانون وضع شده و مبانی آن پیش برود.
ملکی با اشاره به سرایت شیرابه ها در شهرهای بزرگ به آب های زیرزمینی خاطرنشان کرد: همچنین کشت زارها از پساب سیراب می شود که نشان دهنده بی قانونی و نبود نظارت است.
وی با بیان اینکه باید دانشگاه ها به حوزه تصمیم گیری راه پیدا کنند، افزود: در کشورهای دیگر کارهای تخصصی را به دانشگاه ها می سپارند تا آینده و توجیه پذیری کار مورد سنجش قرار بگیرد.
نایب رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران ادامه داد: در دومین همایش صنعت بازیافت قصد بررسی و آسیب شناسی مشکلات این حوزه را داریم، سال گذشته این همایش به همت دانشگاه اصفهان، صنعت، اتاق بازرگانی و ارگان های ذیربط در راستای بازنگری قانون مدیریت پسماند برگزار شد.
دبیر اجرایی دومین همایش ملی صنعت بازیافت بیان کرد: باید چشم انداز و مدیریت برنامه ریزی صنعت بازیافت در بودجه و برنامه های کلان و توسعه ای اجرایی شود، همچنین برنامه های محیط زیستی پررنگ دیده شود.
رضا بصیری افزود: اجرای کامل قوانین مدیریت، تشکیل صندوق ملی و لزوم بازنگری قوانین برای حفظ محیط زیست را خواستاریم.
به گفته حاضران در دولت دوازدهم برنامه محیط زیستی تدوین و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، همچنین در این دولت محور اصلی برنامه های محیط زیستی بر پایه مدیریت پسماند، رفع آلودگی هوای کلانشهرها، رفع ریزگردها و حل معضل تالاب ها تاکید شده است.
دومین همایش ملی صنعت بازیافت(از زمین برای زمین) با محوریت معرفی صنعت بازیافت با فن آوری ها نوین و نقش آن در حفظ محیط زیست، آینده پژوهی در صنعت بازیافت، جایگاه صنعت بازیافت در حفظ محیط زیست، لزوم بازنگری و اجرای قانون مدیریت پسماند و استفاده از معافیت های مالیاتی و تسهیلات صندوق توسعه ملی محیط زیست، نقش صنعت بازیافت در کارآفرینی، اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی و اهمیت آموزش و مشارکت های مردمی در بازیافت سوم دی ماه در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار می شود.
اولین همایش صنعت بازیافت با هدف استیفای حقوق فعالان این بخش و تقویت صنعت مذکور سال گذشته در اصفهان با شعار از زمین برای زمین توسط کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و انجمن صنایع بازیافت فلزی استان اصفهان و با همکاری دستگاه های و نهادهای مرتبط برگزار شد.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.