به گزارش ایرنا، دکتر فریدون عابدینی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سوختگی پر هزینه است که درمان استاندارد هر سانتیمتر آن بیش از 20 میلیون تومان هزینه دارد
وی گفت : یک درصد سوختگی 170 سانتیمتر است و درمان سوختگی بالای 70 درصد نیز تا یک میلیون دلار هزینه نیاز دارد.
دکتر عابدینی تاکید کرد : 96 درصد درمان سوختگی با رساندن به موقع بیماران به مراکز درمانی توام با موفقیت است اما باید با پیشگیری از این عارضه جلوگیری کرد.
وی با بیان این که کم هزینه ترین راه در کنترل عوارض سوختگی، پیشگیری است اظهار داشت: کمترین عارضه سوختگی تغییر رنگ پوست است که حرارت بالای 69 درجه سانتیگراد به مدت یک ثانیه موجب سوختگی پوست می شود.
عابدینی تاکید کرد: سوختگی نوعی بیماری ناشناخته در بین خانواده هاست که مردم درمان های بدی از جمله استفاده از آرد، خمیردندان، سیب زمینی، ماست و عسل در مورد آن انجام می دهند.
این متخصص افزود: استفاده از آب سرد بهترین و راحت ترین راه درمان سوختگی در دقایق اولیه است.
وی گفت: بعضی مواقع بر اثر رفتارهای اشتباه مردم، بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که با بهترین امکانات هم نمی توان آنها را معالجه کرد.
رئیس بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان اظهار داشت: هفت مرکز تخصصی سوختگی در ایران وجود دارد که اصفهان 14 استان کشور را زیر پوشش خود قرار می دهد.
وی افزود: متوسط دوره بستری بیماران سوختگی در مراکز درمانی سه روز است اما مرگ و میر بیشتر در بیماران اعزامی از استان های دیگر روی می دهد.
عابدینی با بیان این که مصدومان با وضعیت وخیم به مراکز درمانی استان اصفهان ارجاع داده می شوند گفت: از مجموع 177 بیمار جانباخته در سال 95، حدود 30 درصد بیماران اصفهانی و 70 درصد بیماران اعزامی بودند.
وی تصریح کرد: سوختگی جزو بیماری های پر هزینه است که تیم های تخصصی درمانی نیاز دارد و بجای افزایش تعداد تخت سوختگی باید از سطح بندی مراکز درمانی سوختگی حمایت کنیم.
رئیس بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان اظهار داشت: در سالهای گذشته بیش از 30 درصد بیمارانی که دچار سوختگی شده بودند فوت می کردند اما در زمان حاضر 70 تا 75 درصد آنان می توانند بعد از درمان به زندگی عادی خود ادامه دهند.
بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان ( سوانح سوختگی ) با 22 تخت ایزوله، 30 تخت سوختگی و 18 تخت ترمیمی به بیماران سوختگی استان اصفهان و 14 دیگر خدمات ارائه می دهد.
سالانه 22 تا 28 هزار نفر در ایران دچار سوختگی می شوند که از این تعداد حدود 2 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
سوختگی ها ششمین علت مرگ و میر و سومین علت معلولیت در جهان محسوب می شوند و یک مشکل عمومی و جهانی سلامت است.
اول دی ماه به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی نامگذاری شده است.
7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.