در این مطلب آمده است : این روزها بعد از استعفای نمایندگان مردم استان در مجلس دهم با موضوع بی توجهی به مشکل اساسی آب برای این استان ، شاهد بازخوردهایی در این خصوص هستیم که البته باعث ایجاد ابهامات و سوالات مختلفی شده است .با توجه به اینکه مساله آب همیشه موضوعی مهم و اساسی در تاریخ و روابط میان جوامع بوده است و از سویی دغدغه های اخیر در چند استان کشور نیز بر نگرانی ها افزوده است چند سوال مطرح است که مخاطب آن مسئولان ملی هستند .
-1 استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری طی قرنهای گذشته و با وجود شرایط مختلفی همچون تَر سالی یا خشکسالی بدون هرگونه دغدغه ای در موضوع آب شاهد جاری بودن زاینده رود بوده و هیچگاه با مشکلی مواجه نشده بودند . چه شد که رئیس جمهور دولت نهم و دهم و دولت وی یک مرتبه وارد بازی خطرناک آب شدند و روابط سالم و زندگی عادی مردم دو استان را تحت الشعاع خود قرار دادند ؟
-2استان چهارمحال و بختیاری که به بام ایران نیز مشهور است بدلیل آنکه عموماً دارای زمینهای کوهستانی و سنگلاخی است از فضای هموار کمی برای کشاورزی برخوردار است و این موضوعی عادی در طبیعت این استان است که بشر در شکل گیری آن دخالتی نداشته است . از این رو در طول تاریخ سطح زمینهای کشاورزی آن مشخص وثابت بوده و در نتیجه آب مورد نیاز آن نیز میزان معلومی بوده است. حال وقتی تصمیم به تخصیص میزان بیشتری آب به این استان گرفته می شود بطور منطقی باید سطح زمینهای هموار و قابل کشاورزی آن بیشتر شده باشد . آیا بواقع به سطح هموار و قابل کشت آن افزوده شده است ؟
- 3 آب و تصمیم گیری در خصوص آن از اختیارات حاکمیت است و نباید اجازه داد مباحث منطقه ای و استانی در آن دخیل شود . چرا در چنین موضوع مهمی حاکمیت از اختیارات خود برای رفع مشکل استفاده نمی کند ؟
- 4 وقتی حداقل از دوره شیخ بهایی و تنظیم طومار تقسیم آب توسط این دانشمند ، مردم دو استان مسالمت آمیز از آب سرچشمه زاینده رود تا باتلاق گاوخونی بهره مند بوده اند ، این چه اراده و دست هایی است که اینچنین دو استان را با معضل اجتماعی و چه بسا امنیتی مواجه ساخته است ؟ آیا نباید به نحوه و چگونگی این مشکل با دیده تردید نگاه کرد ؟
- 5توجه تان را به این متن جلب می نمایم :« نگارنده طی بیست و چند سال بررسی اسنادی و میدانی در مسیر زاینده رود با دلایل مختلف و ضمن احترام عمیق به دانشمندان گذشته این سرزمین با دلایل مختلف از جمله: دلایل جغرافیایی، تاریخی و متن خود طومار به این واقعیت رسیده است که طومار تکامل یافته، تاریخ، جغرافیا، سیاست و فرهنگ سرزمین اصفهان است و با تغییراتی که در اعصار و قرون در آن راه یافته حداقل به بیش از 2000 سال قبل می رسد. (حمزه اصفهانی ،1367ص » )62 این اظهار نظر یک فرد کارشناس و خبره است که
نشان می دهد مساله تقسیم آب از حدود 2000سـال قبل وجود داشته است . حال چرا انسانها و دولتهای متمـدن تـر امروز از اجرای آن ناتوان شده اند ؟
صرفنظر از تئوری توهم توطئه که موافقان و مخالفان زیادی در کشور دارد ولی آیا برهم زدن آرامش عمومی و ایجاد تنش و معضلات امنیتی در کشور نمی تواند یکی از اهداف مساله آب در کشور و از جمله استان های اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد باشد ؟ آقایان مسئول بواقع بهوش و بیدار هستند ؟ و متوجه هستند که عدم مدیریت صحیح موضوع مهم آب در کشور و استانهای پبش گفته به عنوان یک سناریوی قابل تامل می تواند بزودی معضلی اساسی در کشور ایجاد کند ؟
- 6چرا مسئولان وزارت نیرو نمی خواهند پیش از آنکه گرفتاری بیشتری در موضوع آب ایجاد شود درمان قطعی و درستی برای آن تجویز کنند ؟
- 7یک حقیقت غیرقابل انکار اینکه وزارت نیرو در طی 40 - 30سال گذشته بارگذاری فراوانی بر آب زاینده رود تحمیل کرده و پول هنگفتی نیز
از محل آن دریافت کرده است حال آنکه سهم و میزان آب زاینده رود از سرچشمه تا پایاب مشخص و معلوم است اما هیچگاه پاسخ نداده اند که در قبال این تخصیص ها که بخشی به صنعت و بخشی به دو استان کرمان و یزد انجام شده است ، چقدر آب جدید به خروجی سرچشمه افزوده اند تا خللی در حقآبه و سهم آبه لااقل 2000ساله استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری وارد نشود ؟
- 8وزارت نیرو در طی دهه های قبل تا به امروز چه اقداماتی برای جلوگیری از هدر رفت آب رودخانه هایی چون کارون که وارد خلیج فارس شده و عملا شور می شوند انجام داده اند تا امروز مردم خوزستان نگران کم شدن سهم آب آن استان بخاطر اجرای طرح انتقال آب از سرچشمه به چهارمحال و بختیاری و اصفهان نباشند ؟
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.