مهاجرت شامل نقل مکان مردم از محلی به محل دیگر برای کار یا زندگی یا تحرک مکانی جمعیت بین دو واحد جغرافیایی با تغییر اقامتگاه از مبدأ یا محل حرکت به مقصد یا محل ورود است.
سید تقی معین الدینی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: 10 هزار و 544 نفر در بازه 10 ساله 1385 تا 1395 از منطقه فریدن مهاجرت کردند.
به گفته وی اسناد ولادت تنظیم شده در این دهه 10 هزار و 750 و اسناد وفات تنظیم شده پنج هزار و 225 مورد بوده است.
معین الدینی افزود: با وجود آنکه در این دهه انتظار افزایش جمعیت به بیش از تعداد متوفیان داشته ایم، اما شاهد کاهش جمعیت به تعداد پنج هزار و 19 نفر بودیم.
فرماندار فریدن ادامه داد د: مهاجرت نخبگان به طور معمول ورود آنان به عرصه های مطلوب اشتغال در مراکز شهرها را به دنبال خواهد داشت اما نیروی کار در برخی موارد موفق و اغلب ناموفق است و زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ مشکلات و آسیب های جبران ناپذیری را برای آنان به دنبال دارد.
معین الدینی با بیان اینکه فقر منابع انسانی متخصص، مساله ای نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت، خاطرنشان کرد: اگر نیروی انسانی متخصص و خلاق بومی در منطقه ای وجود داشته باشد می توان بر بسیاری از محرومیت ها غلبه کرد.
وی بر ضرورت بسترسازی لازم برای ماندگاری جمعیت تاکید و اضافه کرد : تقویت زیرساختها و خدمات آموزشی، گسترش امکانات درمانی ، استقرارمراکز تفریحی و رونق اشتغالزایی که به طور معمول از دلایل اساسی مهاجرت عنوان می شود؛ از راهکارهای کاهش مهاجر فرستی است.
فرماندار فریدن با بیان اینکه مهاجرت، منطقه را از نیروی فکری، انسانی و کار تهی می کند، توجه به توازن منطقه ای و توزیع عادلانه فرصت ها و سرمایه ها را در کاهش مهاجر فرستی شهرستان های محروم موثر دانست.
وی به مهاجرت روستائیان به شهرها اشاره کرد و افزود: گردش پول و سرمایه و فضای کسب و کار در شهرهای بزرگ به گونه‌ای است که بستر اشتغال افراد در مشاغل واقعی و حتی کاذب را در مقایسه با روستاها به راحتی فراهم می‌کند، از این رو امروزه با آنکه روستاها به طور نسبی از امکانات اولیه مناسب برخوردار هستند اما به دلیل بالارفتن سطح توقع و تمایل به تغییر سبک زندگی، روند مهاجرت از این مناطق سرعت گرفته است.
به گفته وی، نبود شغل و از بین رفتن پیشه های خاص مردم هر روستا نظیر کشاورزی و باغبانی به دلیل استمرار خشکسالی ، تغییر نگرش و سبک زندگی و جاذبه های کاذب شهرها از دلایل مهم مهاجرت روستاییان است.
معین الدینی بیان کرد : در سال های اخیر با پدیده پیرسال شدن جمعیت برخی از شهرستان های استان از جمله فریدن مواجه شده ایم به این معنی که سهم جمعیت بالای 60 سال آن از سایر گروه های سنی فزونی گرفت و نرخ رشد منفی جمعیت دارند.
فرماندار فریدن افزود: مهاجر فرستی عمده دلیل پیرشدن جمعیت این منطقه بوده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که چنانچه امکانات، جذابیت ها و زیرساخت های کافی در شهرستان های با جمعیت پیر در طول چند دهه گذشته فراهم شده بود اکنون با این وضعیت مواجه نبودیم.
بر اساس نتایج سرشماری سال 95، شهرستان های دهاقان، چادگان، فریدن، فریدونشهر و بویین و میاندشت اکنون با نرخ رشد منفی و پیر شدن جمعیت مواجهند که به گفته معین الدینی این موضوع گویای توسعه نامتوازن منطقه ای و استقرار نامتعادل جمعیت است.
وی به اهمیت تراکم جمعیت در مطالعات آمایشی سرزمین اشاره و خاطرنشان کرد: به این موضوع در سال های گذشته توجه چندانی نشده و برنامه های توسعه بدون در نظر گرفتن تبعات آن در توازن منطقه ای، صورت گرفته است.
فرماندار فریدن گفت: این در حالی است که نقاط دارای تراکم بیش از اندازه جمعیت باید از اولویت های پایین تر برای سرمایه گذاری جدید برخوردار شوند.
به گفته وی در سند پایه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که مهر امسال توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد توجه ویژه ای به استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقه ای در پهنه سرزمین بر مبنای آمایش ملی شده است .بر اساس بند 30 این سند، تخصیص امکانات و تسهیل و تشویق سرمایه گذاران در بخش های اقتصادی و فرهنگی مختلف باید بر اساس استعدادهای سرزمینی و تعادل جمعیت صورت گیرد اما در عمل توجه چندانی به رعایت این مهم نمی شود.
معین الدینی با بیان اینکه رونق اشتغال و توسعه زیرساخت های اساسی در شهرها و روستاهای کمتر برخوردار؛ مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت، افزود: اصلاح نگرش ها و تغییر فرهنگ کار، رونق کارآفرینی در بین مردم و اعتقاد و التزام عملی مسوولان بالادستی به توزیع متناسب و یکنواخت امکانات و فرصتها، روند مهاجرت معکوس را سرعت می بخشد.
وی اضافه کرد: مزیت های بومی هر منطقه مانند گردشگری، بوم گردی، امکان تولید و بهره وری، سود دهی اقتصادی، شبکه های خانوادگی و تمایل به سکونت دوره ای در زادگاه، در رخداد مهاجرت معکوس موثر است.
آمارها نشان می دهد از 28 روستای شهرستان فریدن در سال 1395 ، جمعیت 18 روستا کاهش یافته است. مجموع جمعیت کاهش یافته روستاهای شهرستان فریدن حدود 2 هزار و 300 نفر بوده که با توجه به افزایش 450 نفری شهر داران(مرکز فریدن) -با فرض اینکه همه 45٠ نفر از روستاها به جمعیت داران اضافه شده باشند، بدون در نظر گرفتن نرخ زاد و ولد ، مهاجرت معکوس و مرگ و میر- نزدیک به هزار و 800 نفر از جمعیت شهرستان فریدن، به شهرهایی به جز داران مهاجرت کرده اند که اغلب اصفهان اولین انتخاب آنها بوده است.
بررسی های آماری کارشناسان بر اساس سرشماری سال 1395 نشان می دهد، شهر دامنه فریدن با 311 نفر کاهش جمعیت با مهاجرت حدود هفت درصد از جمعیت روبرو شده است و در بین روستاها نیز، روستای خویگان با کاهش 390 نفری، بالاترین میزان کاهش جمعیت را در بین روستاها به خود اختصاص داده است. به عبارتی از هر چهار نفر جمعیت این روستا یک نفر مهاجرت کرده است. روستای سفتجان با 230 نفر کاهش جمعیت، نهرخلج با 200 نفر، اسکندری برآفتاب با 172 نفر و روستای گنجه با 137 نفر کاهش جمعیت در صدر روستاهای با کاهش جمعیت بوده اند.
این بررسی ها همچنین نشان داده است که روستای قودجانک 223 ، بادجان 211 ، درختک 142و دهق 106 نفر افزایش جمعیت داشته اند، در این میان، روستای سواران و سینگرد به ترتیب با یک نفر و جهار نفر افزایش، کمترین میزان تغییرات جمعیتی را داشته اند.
پژوهش ها نشان می دهد مهاجران وارد شده به استان در طی دهه 85-1375 به شدت افزایش یافت، به طوری که از مجموع 505 هزار و 736 نفر مهاجران وارد شده به استان، 2/55 درصد از سایر استان های کشور بوده است.
همچنین در این مدت از مجموع 435 هزار و 441 نفر مهاجر خارج شده از استان، 1/53 درصد به سایر استان های کشور مهاجرت کرده اند. با توجه به خالص مهاجرت شهرستان های استان در دوره 85-1375، شهرستان برخوار و میمه با خالص مهاجرتی 52 هزار و 779 نفر بیشترین میزان مهاجرپذیری را به خود اختصاص داده است و شهرستان اصفهان و فریدن به ترتیب با خالص مهاجرتی 20 هزار و 256 و 10 هزار و 970 نفر به عنوان مهاجر فرست ترین شهرستان های استان شناخته شده است.
در زمان حاضر بر اساس تازه ترین بررسی های آماری، شاهین شهر و میمه، بالاترین نرخ مهاجرپذیری را در میان شهرستان های استان دارد و پس از آن، کاشان، لنجان، برخوار و خمینی شهر قرار دارند.
این بررسی ها نشان می دهد بالاترین نرخ مهاجر فرستی مربوط به شهرستان اصفهان بوده که بیشتر این مهاجرت ها از شرق آن بوده است. پس از اصفهان، شهرستان های فریدن، سمیرم، فلاورجان، فریدونشهر و تیران و کرون بالاترین نرخ های مهاجر فرستی را داشته اند.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن 95، جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر است که سهمی حدود 6.41 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت در دوره 90 تا 95 در استان اصفهان به 0.97 درصد رسیده که در مقایسه با دوره های 85-75و 90 - 85 به کمترین میزان خود در 20 سال اخیر رسیده و فاصله زیادی با متوسط نرخ 1.24 درصدی کشور دارد.
به گزارش ایرنا؛ مهاجرت؛ همواره به عنوان چالش مهم شهرستان فریدن مطرح بوده است، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت این شهرستان 49 هزار و 890 بوده که از این میزان 24 هزار و 444 نفر در مناطق شهری و 25 هزار و 364 نفر ساکن روستاها بوده اند.
فریدن در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.