به گزارش ایرنا، هوشنگ طالبی روز شنبه به مناسبت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران در این دانشگاه افزود: شکل گیری این مراکز از انجام کارهای پراکنده، جزیره ای یا موازی در این زمینه جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان تاکنون با همکاری چند واحد صنعتی بزرگ و نهادها اقدام به راه اندازی چنین واحدهایی کرد، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مشترک این دانشگاه و مرکز تحقیقات اُپتیک یکی از آنهاست.
وی همکاری با فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی اصفهان را نیز از جمله این ارتباط ها خواند و اظهارداشت: تا کنون چند همایش مشترک با این نهادها از جمله درباره همکاری با واحدهای کوچک و متوسط کره جنوبی برگزار شده است.
به گفته وی یکی از شهرک های صنعتی اصفهان از موضوع همکاری با واحدهای کوچک و متوسط کره جنوبی استقبال کرده و این نشانه خوبی برای نتیجه دادن چنین روابطی است.
طالبی به تشکیل صندوق سرمایه گذاری در دانشگاه اصفهان اشاره و تصریح کرد: این صندوق بین دانشگاه و صندوق سرمایه گذاری استان مشترک است و با بودجه اولیه 50 میلیارد ریال به ایده های تحقیقاتی در جهت رفع مشکلات استانی کمک مالی می کند.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه، دانشگاه های کشور با وجود محدودیت ها، وظیفه خود را به خوبی در بخش پژوهش و فناوری انجام داده اند، مهمترین زیرساخت های مورد نیاز برای تحقیقات را نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، فرهنگسازی در بین بخش های اقتصادی، خدماتی و صنعتی و ارتباط دانشگاه ها با دنیا عنوان کرد.
رییس دانشگاه اصفهان، مهمترین زیر ساخت مورد نیاز برای پژوهش را نیروی انسانی خواند و افزود: اعضای هیات علمی و دانشجویان ما دارای تجربه و ایده های کافی در این بخش هستند و کمبودهای سایر بخش های را جبران می کنند.
وی با اشاره به اینکه در بخش تجهیزات و امکانات، محدودیت های بودجه و مالی در دانشگاه ها وجود دارد، تصریح کرد: در بخش ارتباط بین الملل نیز محدودیت هایی داریم هرچند تلاش های بسیاری در چند سال اخیر برای گسترش تعامل با دانشگاه های خارجی صورت گرفته است.
رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه که بروندادهای علمی این دانشگاه در سه سال اخیر رو به رشد بوده و رتبه جهانی آن ارتقا یافته است، گفت: این مجموعه رویکرد جدیدی را برای پژوهش در بخش علوم انسانی و انتشار مقاله های علمی آن در پیش گرفت و انتشار مقاله های آن در نشریه های بین المللی افزایش یافت.
طالبی، یکی دیگر از رویکردهای این دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری را توجه به کارآفرینی و مسئله محور کردن تحقیقات عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه پنج خوشه تحقیقاتی و فکری در دانشگاه های کشور شکل گرفته که یکی از آنها با موضوع ' سرمایه اجتماعی' در دانشگاه اصفهان است.
رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه تا کنون 900 تحقیق در زمینه سرمایه اجتماعی توسط خوشه این دانشگاه احصاء و جمع آوری شده است، اضافه کرد: این تحقیقات تا کنون به صورت پراکنده و جزیره ای انجام می شد اما تلاش می شود با تجمیع آنها در خوشه فکری، دستاوردها و یافته های جدید استخراج شود.
وی موضوع های مطرح شده در این خوشه را مسائل مربوط به سرمایه های اجتماعی از جمله هویت ملی، امید و امنیت ملی خواند.
وی همچنین با اشاره به افزایش قراردادهای پژوهشی در این دانشگاه، تصریح کرد: تحقیقات مشترکی نیز با برخی دانشگاه های خارجی مانند مارلبورگ و برلین آلمان، استراسبورگ فرانسه و استرالیا در حال اجراست.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه 15 درصد از بودجه سالانه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص یابد، گفت: امسال بودجه اختصاصی دانشگاه حدود 380 میلیارد ریال پیش بینی شده که باید 15 درصد آن از محل درآمدهای پژوهشی تامین شود.
طالبی، میزان درآمدهای پژوهشی این دانشگاه در سال گذشته را حدود 45 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: پیش بینی ما برای امسال نزدیک به 60 میلیارد ریال است.
وی همچنین میزان بودجه عمومی دانشگاه در بخش هزینه را یکهزار و 860 میلیارد ریال و در تملک دارایی را 110 میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: 15 درصد بودجه هزینه ای به بخش پژوهش تعلق می گیرد.
رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه 50 درصد بودجه تملک دارایی نیز برای خرید تجهیزات مورد نیاز هزینه می شود، ادامه داد: 70 درصد آن برای تجهیزات و امکانات مورد نیاز پژوهشی است.
از 24 تا 30 آذر امسال به هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است؛ شعار این هفته 'پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی ' می باشد.
اصفهان با حدود 170 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و 280 هزار دانشجوی در حال تحصیل دومین استان دانشگاهی کشور است.
دانشگاه اصفهان با دست کم 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
3011/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.