آبشار سمیرم ،این عروس زیبا روی و بلند قامت زاگرس که زمانی قامتش به 75 متر می رسید در همه فصول میعادگاه گردشگران داخلی و خارجی بود، اکنون با گذر زمان قامتش خمیده شده و هر چند خشکسالی این عروس دنا را هم رنجانده است اما هنوز با ارتفاع 35 متر، دیرسالی است که برای اهالی و مشتاقانش قصه جاری بودن می سراید و می گوید زمانه رفتن است و پیوستن.
ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز چهارشنبه مورخ بیست و یکم ماه آذر کنار قامت بلند آبشار سمیرم همچون دیگر گردشگران، بساطمان را پهن کردیم، هوا آفتابی و بس دل انگیز است، رقص نور خورشید را بر قله های بزرگ و کوچک دنا می بینی که همه و همه جلوه ای از زیبایی های خداوندی است که تو را به تامل وا می دارد.
آبشار سمیرم با همه سکوت و تنهایی اش امیدوارانه دل به برگ های سرخ آتشین پاییزخوش کرده است و خجل وار رخساره اش را از لا به لای برگ های زرد پاییز برای گردشگران هویدا می کند.
گردشگران سالهاست که با روزگار سخت این آبشار کنار آمده اما او را ترد نکرده اند، آخر هفته که می شود، انبوه گردشگران در کنار نفس های به شماره افتاده او ، آرامش می گیرند و در دل آب سرد و بی رمقی که با حرکت مینیاتوری و انعکاس رنگ های گرم پاییز جان گرفته است، داستان دیگری از حیات را خلق می کنند.
این آبشار ، رمق ناچیزش را هنوز از چشمه‌ های مزارع جو زار و چشمه عزیزخان به عاریه گرفته است و از میان صخره و دیوارهای بلند سنگی اش، عشوه کنان 35 متر ارتفاع را طی می کند تا حس خوب حیات را به روی ما بگشاید.
هرچند در این روزهای سرد اواخر پاییز دل انگیز، عطر پونه های کوهی و گیاهان معطر بهاری به مشام نمی رسد، اما دیدن رقص پرنده ها با همنوایی قطره های آب خالی از لطف نیست.
ای عروس زیبای دنا اگرچه از تو دورم، همیشه آسمان آفتابی و بارانی یاد تو را در من می ریزد، نجواها و عشوه های ترنم آبهای جاریت را به یادم می آورم که همچون امروز خستگی پرهیاهیوی شهر را بدر می کردم.
القصه - این جاذبه طبیعی زیبا واقع در چهار کیلومتری شرق سمیرم در دامن کوههای زاگرس در همه فصول پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان است.
این اثر بکر و زیبا در 20 بهمن 1389 به عنوان نود و یکمین اثر طبیعی کشور و اولین اثر طبیعی استان اصفهان، توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
میراث دوستان و طبیعت گردان این جاذبه گردشگری را که اکنون با تهدید تیغ خشکسالی و کم آبی روبروست در تلاش هستند که درمانی برای آن بیابند.
این جاذبه ای گردشگری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان سالانه 900 هزار نفر برای دیدنش رهسپار دیار سمیرم می شوند.
این روزها سیلی خشکسالی نه تنها چهره آبشار سمیرم که بسیاری از مناطق گردشگری طبیعی استان اصفهان را زخمی کرده است و تقویت حوضچه های بستر آبشار تنها چاره ای است که میراث فرهنگی برای حفظ آن در پیش گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به تاثیر بحران کم آبی بر جاذبه های گردشگری استان اصفهان اشاره کرد و گفت : درد آبشار سمیرم را بسیاری از گردشگران دریافته اند ، اما تراژدی زاینده رود واقعیتی است که شبانه روز ذهن گردشگران و میراث دوستان را درگیر غم حیاتش کرده است و برای حفظ بقای این سرمایه ملی کشور تنها نگاه مان رو به آسمان است.
اسفندیار اله یاری معتقد است : آبشار سمیرم یکی از المان های مهم گردشگری در سرزمین بکر و زیبای منطقه کوهستانی و اولین اثر طبیعی ثبت شده استان اصفهان در فهرست میراث طبیعی ایران است و باید استوار بماند چرا که همیشه با جاذبه ای که داشته از نگاه گردشگران دور نبوده است.
اله یاری بر این مهم تاکید دارد که هر چند خشکسالی بر روی یکی از محورهای اصلی و مهم طبیعت گردی استان اصفهان یعنی محور زاینده رود تاثیر گذاشته و به حوزه گردشگری اصفهان آسیب جدی وارد کرده است، اما هنوز ما بر روی حوزه های گردشگری سرمایه گذاری می کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین از تاثیر منفی خشکسالی بر گردشگری فرهنگی استان اصفهان می گوید؛ اینکه فرونشست زمین و آسیب بدنه بناها از پیامدهای خشکسالی بر گردشگری است و تنها بحران بر طبیعت تاثیر مخرب نداشته و اکنون ما نگران بناها و گردشگری فرهنگی نیز هستیم.
وی آبشار سمیرم و احیاء گردشگری طبیعی این منطقه و مناطق مشابه را امری ضروری دانست و خود را متولی مستقیم در حوزه آب ندانست و در خصوص حفظ و بقای جاذبه های گردشگری طبیعی گفت: ما در کنار گردشگری فرهنگی برای گردشگری طبیعی دغدغه جدی داریم ،تاثرات مخرب خشکسالی در بلند مدت آشکار می شود و با توجه به اینکه آبشار سمیرم در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است مسوولیت حفظ آن برعهده همه است و همه در حفظ بقای آن نقش دارند.
او علاوه بر آبشار سمیرم به پهنه کویر در شرق اصفهان و ورزنه ، کویر مرنجاب، آبشار آبملخ سمیرم، تالاب بین المللی گاو خونی، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار، قنوات قدیمی ،آبشار پونه زار و...اشاره کرد و گفت : استقبال گردشگران از هوای خنک روز و شب کویر و منطقه غرب و جنوب استان اصفهان و وجود باغ های قدیمی و سرسبز پتانسل های گردشگری طبیعی در استان اصفهان هستندکه بحران آب می تواند بر چهره زیبای آن تاثیر بگذارد.
اله یاری تصریح کرد: با اینکه استان اصفهان در زمینه توسعه زیر ساخت های طبیعی و گردشگری دارای رتبه اول در کشور است اما نگران آسیب جدی خشکسالی برگردشگری فرهنگی و طبیعی هستیم و امیدواریم با پیشرفت ابر پروژه های آب ،در آینده نزدیک این دغدغه ها از بین برود.
اما محسن یار محمدیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از آمار و تعداد جاذبه های گردشگری ثبت شده در میراث فرهنگی استان اظهار بی اطلاعی کرد وگفت: در زمینه گردشگری فقط هزار و 900 اثر در استان اصفهان ثبت ملی شده است.
وی تاثیر کم آبی بر جاذبه های گردشگری را یک اتفاق ناخوشایند در حوزه گردشگری دانست و گفت : خشکسالی نه تنها بر جاذبه های گردشگری که بر روی استقبال گردشگران داخلی و به خصوص کشورهای عربی تاثیر منفی داشته است.
/6026/7141
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.