شماری از مسئولان استانی به همراه مدیرکل مدیریت بحران استانداری به دعوت سید فرماندار فریدن برای برگزاری جلسه مدیریت بحران شهرستان؛ همچنین بررسی و بازدید میدانی از پدیده فرونشست در شهر دامنه به این منطقه سفر کردند.
سید تقی معین الدینی روز یکشنبه در جلسه مدیریت بحران فریدن در سالن اجتماعات فرمانداری افزود: اکنون 200 میلیون ریال تسهیلات کم بهره احداثی(تخریب و نوسازی) و 60 میلیون ریال وام بلاعوض تعمیری با هدف کمک به صاحبان واحدهای مسکونی آسیب دیده این شهر اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد : این میزان تسهیلات در زمانی که تنها هزینه زیرسازی یک واحد مسکونی متناسب با تهدید موجود چندین برابر است، کمک چندانی به ساکنان این شهر نمی کند.
فرماندار فریدن اظهارداشت : اعتبار در نظر گرفته شده برای پدیده فرونشست شهر دامنه در سال 1394 حدود 40 میلیارد ریال بوده که از آن زمان تاکنون فقط 37 درصد آن تخصیص داده شد.
به گفته وی مجموع تسهیلات پرداخت شده برای این واحدها 350 میلیارد ریال و مجموع وام بلاعوض پرداختی هفت میلیارد و 620 میلیون ریال بوده است.
معین الدینی با بیان اینکه پیگیری ها در این خصوص باید به جلب اعتماد مردم منتهی شود، بیان کرد : حمایت ملموس مسئولان استانی از مردم دامنه در موضوع پدیده فرو نشست نیازمند نگاه کاربردی تر و واقع بینانه است.
وی به خشکسالی و پیامدهای آن در منطقه اشاره و اضافه کرد : معیشت بیش از90 درصد مردم فریدن به آب وابسته است که چالش های اخیر مانند خشکسالی و افت شدید منابع آب، آن را تحت شعاع قرار داده است.
به گفته وی اکنون سطح دسترسی به آب های منطقه در عملیات حفر چاه، به عمق بیش از 300 متر رسیده است این در حالی است که مردم منطقه در گذشته تنها با حفر 50 متر به آب می رسیدند.
فرماندار فریدن با بیان اینکه شهرت آبخیز بودن فریدن رنگ باخته است، افزود: در زمان حاضر امکان اضافه شدن منابع آبی محلی جدید به مدار آبرسانی برای تامین نیاز آشامیدنی مردم وجود ندارد و لازم است طرح آبرسانی پایدار منطقه هر چه سریعتر اجرایی شود.
شهردار دامنه در این جلسه بر لزوم حمایت بیشتر از ساکنان این شهر برای مدیریت پدیده فرونشست تاکید کرد و گفت: استفاده گسترده و فراگیر از روش های آبیاری قدیمی و منسوخ شده(تحت فشار) در کشاورزی مهمترین دلیل پیشرفت پدیده فرو نشست در دامنه است.
حسن خلیلی افزود: تا سال قبل شکاف های ایجاد شده در منازل مسکونی و معابر شهری بین 2 تا پنج سانتی متر بوده اما اکنون این شکاف ها به بیش از 10سانتی متر رسیده است.
خلیلی با اشاره به اینکه محدوده قانونی دامنه 255 هکتار است، افزود: متاسفانه 50 درصد از محدوده شهر دامنه درگیر نشست زمین است و شکاف ها و حفره های زیادی در برخی اراضی سطح شهر ایجادشده که تا پیش از این وجود نداشته است.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اصفهان با اشاره به منازل آسیب دیده شهر دامنه به دنبال فرو نشست زمین افزود: تاکنون 127 واحد احداثی و 193 واحد تعمیراتی شناسایی شده است .
محسن قوی با بیان این که به 63 مورد اخذ پایان کار به این واحدها داده شد و افزود: فرونشست های جدید به منازل احداثی آسیبی نرسانده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این جلسه گفت: ساخت و ساز خانه های احداثی دردامنه فریدن باید با نظارت نظام مهندسی و با رعایت زیرساخت های لازم انجام شود.
منصور شیشه فروش اضافه کرد: لازم است گزارش جامعی از مساله فرونشست زمین های دامنه و کافی نبودن تسهیلات پرداختی به مردم این شهر تهیه و به استان برای پیگیری مستقیم در سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.
وی بر ضرورت بررسی تاب آوری ساختمان ها و تاسیسات در برابر فرونشست، نصب کنتورهای هوشمند در چاه ها، کنترل برداشت آب نصب ، تغییر الگوی کشت کشاورزی الگوی کشت و تعادل بخشی منابع مصرف آب تاکید کرد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب استان در این جلسه به فرو نشست زمین و فقر پتانسیل آبی سفره زیر زمینی فریدن اشاره کرد و افزود: تعدادی از چاه های این منطقه به دنبال نیتراتی شدن از مدار خارج شدند.
سید محسن صالح از همچنین از حفر چاه جدید دامنه با آبدهی 15 لیتر بر ثانیه و سطح نتیرات پایین خبر داد و گفت: برای حفر و انتقال آب این چاه در مجموع 240 میلیارد ریال هزینه شده است که با ورود این چاه به مدار بخشی از مشکلات تامین آب آشامیدنی ساکنان دامنه حل شده است.
به گفته وی سیاست آب و فاضلاب شهری تامین 20 درصد مازاد بر نیاز فعلی آشامیدنی هرمنطقه است و علاوه بر تامین آب به مدیریت مصرف هم توجه می کند.
صالح اضافه کرد : تاکنون 50 درصد( پنج کیلومتر) اصلاح شبکه های توزیع شهر داران انجام شده است و 30 درصد دیگر در دست اقدام است.
وی از اصلاح 2 کیلومتر شبکه آبرسانی شهر دامنه خبر داد و افزود: هدر رفت آب در این نقطه بیش از 40 درصد بود اما با اصلاح شبکه به 26 درصد کاهش پیدا کرد که رقم مناسبی در مقایسه با میانگین استانی و کشوری است.
صالح حفر چاه جدید شهر داران، صدور مجوزجابه جایی چاه شماره پنج داران، تکمیل ساختمان و حصارکشی چاه دامنه و آشجرد و تکمیل و حصارکشی مخزن دو هزار مترمکعبی شهر داران را از دیگر اقدامات انجام شده این بخش برشمرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در این جلسه، نصب کنتورهای حجمی هوشمند، مسدود کردن چاه های غیر مجاز، اصلاح و تعدیل پروانه را از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاوزی بیان کرد.
حسن ساسانی افزود: پساب خروجی تصفیه خانه شهر داران طبق قوانین وزارت نیرو باید به مزایده گذاشته شود و اولویت استفاده از آن با بخش صنعت است.
وی با بیان اینکه از پساب تنها می توانیم برای مصارف غیر مثمر استفاده کنیم، افزود: به زودی با هماهنگی هایی که با شهرداری داران صورت گرفته است این پساب به عنوان منبع پایدار آبیاری فضای سبز این شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شهردار داران در این جلسه با بیان اینکه در زمان حاضر 2 چاه با آبدهی 9 و 12 میلی لیتر بر ثانیه برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده می شود، ممانعت از مسدود سازی یکی از این چاه ها را خواستار شد.
احمدرضا محسنی افزود : پساب تصفیه نشده برای فضاهای سبز خارج از شهرستان استفاده می شود و در صورت مصرف در محدوده های داخل شهر باید با پنج درصد آب این چاه ها مخلوط شود.
مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان در این جلسه گفت: هشت میلیارد ریال اعتبار استانی برای فریدن در حوزه راهداری اختصاص داده شده است.
به گفته وی با وجود تامین حقوق بیش از 30 نیرو در راهداری فریدن این میزان اعتبار با کسری مواجه است.
فرزاد دادخواه فقر ماشین آلات راهداری و بالا بودن سن آنها را مهمترین مشکل این بخش در استان بیان کرد.
نصب باکس زیرگذر درختک، ایمن سازی زیرگذر نهرخلج، ایمن سازی اصلی مواصلاتی فریدن،و بررسی تقاطع غیر همسطح وروردی شهر داران را از دیگر اقدامات این بخش برشمرد.
دادخواه اضافه کرد : به دلیل واقع شدن محورهای فریدن در شریان های اصلی کشور از اعتبارات ملی برای ایمن سازی استفاده می شود.
رئیس اداره نظارت بر راه‌ های اصلی و فرعی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در این جلسه گفت: تا کنون 600میلیارد ریال برای 70 کیلومتر از طرح چهار بانده سازی محور دامنه داران الیگودرز هزینه شده است.
به گزارش ایرنا، بهزاد شاهسوندی افزود: ردیف طرح توسعه محور داران – بن- شهرکرد مشخص است اما هیچ گونه اعتباری برای آن دیده نشده است.
شماری از مسئولان استانی به همراه مدیرکل مدیریت بحران به دعوت سید تقی معین الدینی فرماندار فریدن، امروز برای برگزاری جلسه مدیریت بحران این شهرستان همچنین بررسی و بازدید میدانی از پدیده فرونشست در شهر دامنه به این منطقه سفر کردند، آخرین وضعیت منابع آب فریدن و مسائل مربوط به محورهای مواصلاتی این شهرستان نیز از دیگر موضوعاتی است که در جلسه مدیریت بحران این شهرستان بررسی شد.
مسئولان استانی همچنین از طرح های گردشگری قابل سرمایه گذاری شهر دامنه فریدن بازدید کردند.
پدیده فرونشست شهر دامنه فریدن در سال 1392 به طور رسمی از سوی رسانه ها اعلام شد. کارشناسان علت آن را افت شدید سطح آب های زیر زمینی و خالی شدن حفره های آبی می دانند، بر اساس این گزارش ها روند فرونشست در زمین های کشاورزی، مناطق مسکونی و سطح معابر این شهر همچنان تداوم دارد و سبب خسارت های زیادی به مناطق مسکونی شامل جا به جایی پی و شکست و ترک در ساختمان ها، جاده ها، خطوط انتقال نیرو و آسیب دیدگی تاسیسات کشاورزی در چاه های بهره برداری و شبکه های آبیاری شده است.
طی 2 سال اخیر گزارش هایی مبنی بر تخریب قسمت هایی از واحد های مسکونی، ریزش نقاط مختلفی از خیابان ها و معابر و یا نشتی لوله های انتقال گاز منتشر شده است.
دامنه از دیرباز تاکنون یکی از دشت های حاصلخیز و پر آب فریدن بوده و کشاورزی مهمترین پیشه ساکنان این دیار است.
این شهر را به دلیل واقع شدن در جوار دالانکوه دامنه می نامند،تاکنون بیش از 700 کنتور هوشمند در چاه های این منطقه با هدف مدیریت مصرف آب و جلوگیری از پیشرفت فرو نشست زمین نصب شده است.
فریدن با 2 شهر داران و دامنه و با جمعیت بیش از 49 هزار نفردر 140 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.
/6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.