حسین علی شهریاری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان افزود: بسیاری از مناطق کمتر برخوردار در استان ها با معضل کمبود پزشک و پزشک متخصص مواجه هستند که اجرای طرح عدالت آموزشی و دانش آموخته شدن پزشکان متخصص بومی به رفع آن کمک می کند.
وی ادامه داد: یکی از دغدغه های نمایندگان مجلس در سال های گذشته کمبود متخصص در مناطق محروم بود به همین دلیل هفت سال پیش طرحی در مجلس تصویب شد که بر اساس آن 30 درصد از ظرفیت همه رده های وزارت بهداشت از پزشکان تا متخصصان باید از مناطق محروم جذب شوند.
شهریاری با بیان اینکه امسال نخستین گروه از این دسته دانشجویان، دانش آموخته می شوند، تصریح کرد: تعداد آنها در مرحله نخست کم است اما امیدواریم تا پنج سال آینده با بیشتر شدن تعدادشان، این مشکل به طور کامل برطرف شود.
به گفته وی دانش آموختگان طرح عدالت آموزشی حدود 12 سال تعهد به خدمت در مناطق بومی خود دارند و نمی توانند به منطقه دیگری منتقل شوند.
وی با اشاره به سفر سه روز شماری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به استان اصفهان از 14 تا 16 آذر ، گفت: زیرساخت های خوبی در این استان در بخش بهداشت و درمان فراهم شده است اما در مناطق شرق و غرب مشکل کمبود پزشک عمومی و متخصص داریم که امیدواریم طرح عدالت آموزشی به رفع آن کمک کند.
شهریاری اضافه کرد: با این حال در شرایط حاضر لازم است که در هر هفته پزشکان متخصص برای یک یا 2 روز به مناطق محروم استان بروند و بیماران را معاینه کنند.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به بازدید از شرق اصفهان، تصریح کرد: کشاورزی در این منطقه به دلیل خشکسالی و خشکی زاینده رود از بین رفته و مردم بیکار شده اند و مشکلات جدی برای مردم به وجود آمده است.
وی شیوع بیماری سالک را یکی از معضلات مردم این منطقه برشمرد و افزود: 25 آذر ماه جاری این مشکل در کمیسیون بهداشت با حضور مسوولان اصفهان و وزارت بهداشت، جهاد کشاوزی، محیط زیست و منابع طبیعی پیگیری می شود.
این نماینده مجلس با بیان این که 35 درصد تخت های بیمارستان اصفهان توسط بخش خصوصی و خیران پوشش داده می شود، خاطرنشان کرد: خیران سلامت کارهای بزرگی در این استان انحام دادند اما هنوز نیازمندی های این خطه زیاد است.
شهریاری تاکید کرد: با توجه به اینکه برای مردم سخت است که از فاصله های دور به مراکزی که همه امکانات بهداشتی و درمانی دارند مراجعه کنند باید رفت و آمد مردم را کم و تسهیلات را در حد مقدور برای آنها فراهم کنیم.
شهریاری همچنین به طرح تحول نظام سلامت اشاره و اضافه کرد: این طرح که 2 سال اول به خوبی اجرا و در 2 سال گذشته دچار مسائلی شده است و اگر سازمان برنامه و بودجه فکر عاجل نکند دچار مشکلات جدی می شود.
وی با تاکید بر اینکه نتایج مثبت این طرح برای مردم ملموس بود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم به دلیل مشکلات اقتصادی که برای مردم پیش آمده است حداقل در حوزه سلامت برای آنها جای نگرانی نباشد.
طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت سال 93باهدف افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم و ارتقای کیفیت خدمات مراکز درمانی و بیمارستان ها به اجرا گذشته شد.
وی همچنین با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصمیم به بررسی مشکلات مردم به صورت میدانی گرفته است، گفت: ما تا کنون به استان هایی مانند زنجان سفر کرده ایم و در آینده نیز به استان های دیگر خواهیم رفت.
به گزارش ایرنا، شماری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به همراه معاون حقوقی وزارت بهداشت و نماینده مردم اصفهان در مجلس روز چهارشنبه در سفر به شرق اصفهان از شهرهای کوهپایه، نیک آباد و ورزنه و مراکز بهداشتی و درمانی آنها بازدید و با مردم و مسوولان از نزدیک گفت و گو کردند.
آنها همچنین روز 15 آذر همراه معاون درمان وزارت بهداشت برای بررسی امکانات درمانی مناطق کمتر برخوردار به شهرستان های غرب استان اصفهان سفر کردند.
اصفهان دارای حدود هفت هزار تخت بیمارستانی، 52 بیمارستان (37 دولتی و 15 خصوصی و خیریه)، حدود 500 پایگاه سلامت شهری، بیش از 520 باب خانه بهداشت روستایی و 80 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.