ضربه یا تروما(Trauma) به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثهٔ وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن، علت ایجاد آسیب نباشد.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی نایین روز دوشنبه گفت: این کارگاه با مشارکت مربیان اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هلال احمر این شهرستان برگزار شد.
رضا عباسی افزود: در این دوره که با هدفِ ارتقای سطح دانش، نگرش و عملکرد پرسنل فوریت‌های پزشکی در برخورد با مصدومان ترومایی برگزار شد، 24 نفر از پرسنل اورژانس شهرستان های اردستان، نایین و خور و بیابانک شرکت داشتند.
وی ادامه داد: در این دوره مباحثی مانند تروما به سر و ستون مهره‌ها، قفسه سینه، شکم، لگن، اندام‌ها، مدیریت راه هوایی در بیماران ترومایی، کنترل خونریزی و شوک، نحوه برخورد با سوختگی ها، نحوه برخورد با کودک یا سالمندِ دچار تروما و ارزیابی بیمار ترومایی مطرح شد.
عباسی خاطرنشان کرد: در کنار هر مبحث نظری، یک برنامه عملی هم پیش‌بینی شده بود که در قالب چهار ایستگاه مهارت آموزی انجام شد و استادان هر ایستگاه، شرکت‌کنندگان را برای انجام مهارت‌های استاندارد در برخورد با مصدومان ترومایی راهنمایی کردند.
وی افزود: در این دوره، هر شرکت‌کننده حداقل 12 سناریوی بیمار ترومایی را تمرین کرد و مباحث تئوری را در عمل انجام داد.
در این کارگاه، نفرات برتر اورژانس شهرستان های نائین، اردستان و خور و بیابانک نیز معرفی شدند.
نهمین کارگاه آموزشی مدیریت پیش ‌بیمارستانی بیماران ترومایی روزهای 11 و 12 آذر در ساختمان هلال احمر نائین برگزار شد.
شهرستان نائین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
6027 /7136
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.