بهمن جاوید روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: این زباله ها شامل چوب و محصولات وابسته به آن، فلزات، انواع پلاستیک، شیشه، کاغذ و مقوا و نان خشک است.
وی به فعالیت دوره گرد ها و چند انبار خرید زباله خشک در شهرک قطب صنعتی فریدن اشاره کرد و گفت: چنانچه از فعالیت غیرقانونی دوره گردها و انبارداران جلوگیری شود، مقدار زباله های خشک جمع آوری شده به بیش از چهار تن خواهد رسید.
جاوید گفت: فعالیت دوره گرد در شهرهایی که در آن طرح مدیریت پسماند اجرا می شود ممنوع است؛ دوره گرد بخش مرغوب زباله خشک خانوارها را تنها در فصول گرم سال و روزهای آفتابی با قیمت ناچیز خریداری می کند اما شرکت تفکیک زباله از مبداء موظف به خریداری کل زباله خشک تولیدی در تمام روزهای سال به ازای اعطای هدایایی از قبیل کیسه زباله، نمک و دستمال کاغذی است.

* سازماندهی فعالیت دوره گردها ضروری است
مدیر عامل شرکت بازیافت و تفکیک زباله از مبداء غرب استان اصفهان اضافه کرد: دوره گردها زباله های خریداری شده از منازل را به خانه های خود می برند که این کار موجب انتقال بیماری و میکروب به حیوانات خانگی و سپس به اعضای خانواده و همسایه ها می شود.
جاوید با بیان اینکه موافق حذف دوره گرد نیستیم، افزود: معتقدیم آنها باید در چارچوب قانون فعالیت کنند، بنابراین پیشنهاد ما این است که این افراد تحت نظر شرکت بازیافت و تفکیک زباله از مبداء کار خود را ادامه دهند؛ در اینصورت علاوه بر ساماندهی و برخورداری از مزایای شرکت، به طور ثابت و پایدار نیز به کار گرفته خواهند شد.
وی افزود: با فعالیت دوره گرد ها تحت نظر شرکت ، آنها از کد شناسایی و لوگوی مشخص برای برقراری امنیت در سطح شهر برخوردار خواهند شد، رفت و آمد و هزینه های استهلاک وسیله نقلیه آنها کاهش خواهد یافت، هم چنین به جای اینکه بار زباله و سود حاصل از آن را از منطقه خارج کنند و در مراکز استان ها مانند اصفهان و اراک به فروش برسانند برای شهروندان بومی مستقر در شرکت ارزآوری می کنند.
جاوید افزود: با نصب دستگاه ردیاب بر روی ماشین آلات جمع آوری زباله و کنترل آن توسط دو نفر نیروی مستقر در دفتر مرکزی، چنانچه ماشینی بلوک مشخص شده را پوشش ندهد و یا دچار خرابی شود رصد خواهد شد؛ این در حالی است که دوره گرد در بسیاری از بلوک ها و کوچه ها تردد نمی کند و این امر موجب بی نظمی و پوششش ناقص جمع آوری زباله خانوارها خواهد شد.
مدیر عامل شرکت بازیافت و تفکیک زباله از مبداءغرب استان اصفهان افزود: در زمان حاضر 30 نیروی آموزشی، 52 نیروی ثابت و بین 60 تا 80 نفر نیروی فصلی در این شرکت مشغول فعالیت هستند.

*آموزش و فرهنگ سازی؛ در راس فعالیت ها
جاوید با بیان اینکه ماهیانه بیش از یک میلیارد ریال دستمزد به پرسنل و رانندگان ماشین آلات پرداخت می شود، افزود: تاکنون 400 میلیون ریال برای اجرای نخستین مرحله طرح آموزش چهره به چهره در شهرهای تحت پوشش طرح تفکیک زباله از مبداء، صد میلیون ریال برای تهیه و توزیع بروشور، برچسب و پوسترهای آموزشی تبلیغاتی و صد میلیون ریال نیز برای فعالیت های فرهنگی مرتبط با شرکت(تئاتر) هزینه شده است.
به گفته وی آموزش در سطح روستاهای تحت پوشش طرح نیز با همکاری مدارس، مساجد و شبکه های بهداشت و درمان به تازگی آغاز شده است که در این بین همکاری اهالی روستای 500 نفره عادگان فریدن ، دهیار و اعضای شورا در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا بسیار رضایت بخش بوده است.

* بی نتیجه ماندن پیگیری ها برای احداث کارخانه گرانول غرب استان
وی همچنین به پیگیری های مستمر خود برای ساخت کارخانه گرانول در غرب استان اشاره کرد و افزود: مخالفت نهادهای مرتبط از جمله محیط زیست وعدم توافق در اعطای زمین مناسب، مهم ترین مانع ساخت کارخانه گرانول در این منطقه است.
گرانول به نوعی از شکل پلیمر بدست آمده در پتروشیمی اطلاق می شود که بصورت دانه بوده و برای مصارف و کاربردها باید ذوب و شکل دهی شود .
جاوید افزود: در این رابطه از مسئولان خواستیم هر زمینی که درپنج کیلومتری اراضی ملی مورد تایید واقع شد در اختیار شرکت قرار دهند تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی، کارخانه احداث شود ولی این موضوع نیز مورد موافقت قرار نگرفت.
به گفته وی با راه اندازی این کارخانه حداقل 35 نفر دیگر نیز به طور دائم مشغول به کار می شدند.

*ضرورت حمایت مسئولان شهرستان های غرب استان اصفهان
جاوید به گستردگی محدوده فعالیت شرکت در غرب استان و مشارکت بالای مردم این شهرستان ها، اشاره کرد و افزود: با این وجود، همکاری برخی ازمسئولان با شرکت بسیار ضعیف است؛ این در حالی است که وجود تعامل یکپارچه در شهرستان فریدونشهر، سرعت و کیفیت کار را دو چندان کرده که بازتاب این هم افزایی برای مردم نیز واضح است.
وی به استقرار کانکس ویژه زباله های تفکیک از مبداء در شهرستان فریدونشهر اشاره کرد و افزود: این کانکس با همکاری و حمایت شهرداری فریدونشهر برای دریافت زباله های خشک شهروندان در قبال هدایای متنوع و کاربردی راه اندازی شده است و شرکت به دنبال افزایش تعداد این کانکس ها در سایر شهرهای تحت پوشش طرح است.
به گفته وی تهیه کانکس به عهده شهرداری هاست و شرکت ماهیانه بیش از 10 میلیون ریال هدیه از قبیل لوازم التحریر، اسباب بازی ، مواد شوینده و غیره خریداری می کند تا در این کانکس ها به شهروندان هدیه داده شود.
مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه تا کنون هیچ گونه تسهیلاتی برای توسعه طرح تفکیک زباله از مبدا دریافت نکرده است، راهنمایی های ارائه شده از سوی ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن را در پیشبرد کار موثر دانست و افزود: شرکت در راستای خدمات دهی بهتر هر گونه انتقادی را می پذیرد اما دخالت، سنگ اندازی و عدم یکپارچگی، ما را از هدف اصلی دور خواهد کرد.

*مهاجرت معکوس؛ مهم ترین دستاورد اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء
جاوید به پیامدهای مثبت این طرح ؛ مانند حفظ محیط زیست، کمک به شهرداری ها و کاهش چشمگیر حجم زباله اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح همچنین موجب مهاجرت معکوس چند خانواده با هدف اشتغالزایی به منطقه شده است و این نشانه خوبی برای جذب سرمایه گذاران و نیروهای بومی است.
وی اضافه کرد: کمک به اجرای درست این طرح؛ زمینه بسیار مساعدی را برای اشتغال سرمایه های انسانی بومی فراهم خواهد کرد.
به گزارش ایرنا؛ فعالیت شرکت بازیافت و تفکیک زباله از مبدا غرب استان اصفهان از نیمه دوم سال 1396 در سطح هشت شهر داران ، دامنه، فریدونشهر، برف انبار، بویین میاندشت ، افوس، چادگان و رزوه و نیز تمام روستاهای شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان وبوئین میاندشت، آغاز شده است.
فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به منطقه 'فریدن بزرگ ' مشهور هستند.
9861/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.