منصور شیشه فروش روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برنامه اول طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان سه ساله بود که با نظر استاندار وقت به مدت یکسال دیگر تمدید شد.
وی اظهارداشت: طرح یاد شده توسط اداره حفاظت محیط زیست استان و با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی تهیه شده بود که در آن وظایف هریک از دستگاه ها مشخص است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: قرار است برنامه اول طرح جامع کاهش آلودگی هوا توسط محیط زیست استان بررسی و مورد بازنگری قرار گیرد و بر این اساس طرح دوم تهیه و ارائه شود.
وی افزود: به احتمال زیاد این برنامه تا پایان ماه آینده تهیه و به مدیریت بحران استانداری اصفهان ارائه خواهد شد.
شیشه فروش درباره اقدام های مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوای اصفهان طی چهارسال گذشته گفت: در این راستا اقدام های موثری از جمله حذف مازوت از سوخت نیروگاه های استان و گازسوز شدن آنها، افزایش ایستگاه های سی ان جی در سطح شهر اصفهان، توزیع یورو 4 و بهینه سازی سوخت خودروها و کاهش اتوبوس های دودزا و افزایش اتوبوس های گازسوز توسط دستگاه های ذیربط انجام شد.
وی با بیان اینکه در این راستا کارگروهی در استان تشکیل شده است، گفت: این کارگروه که دبیری آن را محیط زیست استان برعهده دارد، عملکرد هریک از دستگاه ها را نظارت می کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: دستگاه های ذیربط در حال انجام وظایف خود هستند و افزایش آلودگی هوا در فصل سرما را نباید به حساب کم کاری این دستگاه ها گذاشت.
وی اضافه کرد: در این راستا شهرداری، راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست استان به وظایف خود عمل کرده اند و برای موثر واقع شدن تلاش ها، شهروندان نیز باید این دستگاه ها را یاری کنند.
شیشه فروش با بیان اینکه نتیجه بخش بودن برخی از اقدام ها نیاز به زمان دارد، بیان کرد: به عنوان مثال شهرداری اصفهان با حذف اتوبوس های فرسوده و افزایش اتوبوس های گازسوز در ناوگان شهری اصفهان، افزایش خدمات حمل و نقل عمومی ، راهنمایی و رانندگی با برخورد با خودروهای دودزا و تشدید طرح زوج و فرد و دانشگاه علوم پزشکی با ارائه نکات آموزشی به شهروندان در روزهای آلوده، به وظایف خود عمل می کنند.
وی افزود: اما متاسفانه برخی شهروندان در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم حاضر نیستند از تردد های غیر ضروری خودداری و یا از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی استفاده کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه قطارشهری اصفهان در خط شمال - جنوب این کلانشهر راه اندازی و به بهره برداری رسیده است، به شهروندان توصیه کرد: برای جلوگیری از شدت آلودگی هوا در فصل سرما و تامین سلامت جامعه از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی استفاده کنند.
برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دی سال 92 تصویب و از ابتدای سال 93 در اصفهان اجرایی شد.
در این برنامه 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد و بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.
بیشترین اقدامات این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش بینی شده است.
مهمترین اهداف این برنامه کاهش پایدار آلودگی هوا در اصفهان، کاهش روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم است.
بنا به اذعان مسئولان اصفهان در مدت اجرای این برنامه تعداد روزهای ناسالم هوا در این کلانشهر بسیار کاهش یافته است.
2093/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.