به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی روز یکشنبه در تشریح عملکرد مدرسه علمیه ناصریه در حوزه گردشگری دینی و فرهنگی، گفت: فعالیت علمی طلاب در این مدرسه تا 20 سال پیش ادامه داشته ولی بنا به دلایلی متروکه مانده بود.
وی که در جمع خبرنگاران در محل مدرسه ناصریه سخن می گفت ، با اشاره به بازسازی این مدرسه از 9 سال پیش توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، افزود: با توجه به مجاورت این مدرسه با میدان و مسجد امام (ره) و حضور گردشگران داخلی و خارجی در این بخش، دفتر تبلیغ و ارتباطات بین المللی حوزه علمیه اصفهان در آن راه اندازی شد.
معاون تهدیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: این دفتر با هدف ایجاد انگیزه تحقیق پیرامون اسلام ناب محمدی در گردشگران، ایجاد گفتگوی دو سویه و عمق بخشیدن به معارف اسلامی در گردشگران و همچنین ایجاد ارتباط بین مراکز علمی و دانشگاهی بین المللی به ویژه مراکز شیعه شناسی راه اندازی شده است.
وی خاطر نشان کرد: اگر چه از 9 سال پیش تا کنون فعالیت های این مرکز ادامه داشته است ولی از سه سال پیش تا کنون این مرکز به صورت مستمر و روزانه بین مبلغان زباندان و گردشگران اقدام به برگزاری برنامه های علمی خود کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین مومنی خاطر نشان کرد: هدف این مرکز مسلمان کردن افراد نیست بلکه هدف اصلی معرفی اسلام راستین و ایجاد فضای گفت وگوست زیرا بسیاری از گردشگران اذعان می کنند، تحت تاثیر رسانه های غربی تصویری متمایز از اسلام داشته اند.
وی با بیان اینکه خلاء وجود چنین مراکز تبلیغی و دینی در جوار مراکز گردشگری بسیار محسوس است، گفت: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله تا سال 1404 میزان گردشگر باید به بیش از 20 میلیون برسد ولی اکنون 2 میلیون گردشگر به کشور وارد می شود.
معاون تهدیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان افزود: این گردشگران می توانند به عنوان سفیرانی برای دیگر هموطنان خود به معرفی اسلام و ایران بپردازند و راه اندازی مراکز تبلیغی و دینی در جوار مراکز سیاحتی این فرصت را ایجاد خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: نتیجه این گفت و گوها می تواند به اسلامی را به جهانیان معرفی کند که مخالف تندروی و خشونت های گروه هایی مثل داعش است و چهره واقعی از ایران و اسلام در جهان بازنمایی کند.
مسوول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین الملل حوزه عللمیه اصفهان نیز در این نشست راه اندازی گفت و گوهای علمی و دینی را از جمله برنامه های این مرکز برشمرد و افزود: در سال 95 بیش از 18 هزار گفت و گو، در سال 96 بیش از 20 هزار گفت و گو و در پنج ماهه اول سال جاری قریب 10 هزار گفت و گو در این دفتر به ثبت رسیده است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد زمانی اظهار کرد: این گفت و گو ها که بین یک ربع تا یک ساعت و گاهی 2 ساعت به طول انجامیده است، در خصوص مسائلی از جمله تفاوت فرقه های اسلامی، چرایی ضرورت حجاب، دیدگاه اسلام نسبت به زن و امثال آن است.
وی ادامه داد: روزانه 2 مبلغ به زبان اسپانیولی، 2 مبلغ به زبان انگلیسی، یک مبلغ به زبان عربی، 2 مبلغ به زبان فرانسوی و یک مبلغ چینی این گفت و گوها را اداره می کنند.
مسوول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین الملل حوزه علمیه اصفهان افزود: بیشتر این سوالات از سوی گردشگران فرانسوی و سپس آلمانی، انگلیسی و آمریکایی مطرح می شود و در مجموع گردشگرانی قریب 34 ملیت در این گفت و گوها شرکت کرده اند.
وی برگزاری دوره های کوتاه مدت یک تا سه روزه را از دیگر برنامه های این مرکز برشمرد و اظهار کرد: این دوره ها به پیشنهاد خود گردشگران برگزار می شود و تورهایی که مایل به شرکت در این دوره ها دارند از قبل هماهنگی های لازم را انجام می دهند.
حجت الاسلام زمانی ادامه داد: در این دوره ها مباحثی چون 'اسلام و ایران'، 'حکومت اسلامی'، 'جایگاه زن در اسلام' و 'فرقه های اسلامی' مطرح و به سئوالات گردشگران پاسخ گفته می شود.
وی تولید محصولات فرهنگی را از دیگر برنامه های این دفتر برشمرد و افزود: تولید لوح های فشرده مانند 'نرم افزار آموزش نماز' به سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی، نرم افزار 'الفبای اسلام' به زبانهای فرانسوی و اسپانیایی، نرم افزار 'مسیحیت و اسلام' و نرم افزار 'کتب اسلامی' ویژه شیعه شناسی از جمله تولیدات این مرکز است.
مسوول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین الملل حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: علاوه بر این تولید دهها بروشور و کتاب و راه اندازی غرفه فروش کتاب از دیگر اقدامات این مرکز است که یکی از اقدامات ما در این انتشار نامه مقام معظم رهبری به دانش پژوهان و نخبگان جهان به شش زبان است.
وی راه اندازی نمایشگاه های مناسبتی و موضوعی را از دیگر برنامه های این دفتر عنوان کرد و گفت: دراین بخش نمایشگاه هایی به مناسبت های 'محرم و صفر'، ' ماه رمضان'، 'اعیاد شعبان' و همچنین 'شب کریسمس' برگزار شده است.
حجت الاسلام زمانی به فعالیت این دفتر در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و افزود: ادامه ارتباط از طریق ایمیل با این گردشگران که برخی از اساتید دانشگاه و حتی کشیش های مسیحی هستند، راه اندازی سایتی به نام مدرسه به چند زبان و حضور در پیام رسانهایی مانند اینستاگرام و امثال آن از جمله برنامه های این دفتر است.
وی با اشاره به ضرورت آشنایی راهنماهای تورهای گردشگری با معارف اسلامی، گفت: مذاکراتی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور برگزاری دوره هایی ویژه راهنمایان انجام شده است ولی هنوز این دوره ها برگزار نشده است.
حجتالاسلام زمانی اظهار کرد: خوشبختانه این برنامه ها با استقبال خوب گردشگران مواجه شده است و حتی برخی از این گردشگران، به خاطر رضایتمندی از این جلسات به همراه تعداد دیگری از گردشگران به ایران آمده اند.
در گوشه جنوب شرقی مسجد امام (ره) مدرسه ای است که بنای آن به اواخر دوره شاه عباس اول یا اوائل دوره شاه صفی نسبت داده می شود.
این مدرسه چون در زمان ناصرالدین شاه قاجار مرمت شد به مدرسه ناصری یا ناصریه معروف شد.
/7134 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.