متادون (Methadone) بیشتر به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می رود؛ این ماده در زمان حاضر توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار می گیرد اما سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در صدد توزیع این ماده توسط داروخانه های منتخب است.
کیانوش جهانپور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توزیع متادون در داروخانه های منتخب در زمان حاضر به طور آزمایشی در قم انجام می شود و پس از بررسی نتایج و آسیب شناسی در سایر استان ها نیز اجرا خواهد شد.
وی دلیل اجرای این برنامه را وجود برخی مشکلات در توزیع متادون توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی دانستو گفت : برنامه توزیع متادون در داروخانه های منتخب به منظور ارتقای دسترسی مراکز درمان نگهدارنده سوء مصرف مواد (ترک اعتیاد) و نظارت دقیق تر معاونت های غذا و دارو اجرا می شود.
جهانپور با تاکید بر اینکه عرضه داروهای معمولی یا تحت کنترل از وظایف داروخانه‌هاست، گفت: این توانمندی در داروخانه ها وجود دارد که متادون را بر اساس ضوابط و دستورهای تعیین شده در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار دهند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس این برنامه، توزیع متادون به صورت بسته و به ازای هر 20 مرکز ترک اعتیاد در یک داروخانه منتخب صورت می گیرد.
جهانپور افزود: فروش متادون به صورت مستقیم به بیمار ممنوع است و بر اساس تجویز و سهمیه مشخص شده برای هر مرکز درمان نگهدارنده سوء مصرف مواد (MMT) انجام می شود.
مصرف ماهانه متادون کل کشور یکهزار و ۸۰۰ کیلوگرم ماده اولیه پودر متادون و سالانه حدود ۱۲ میلیون بطری متادون است.
بیش از هفت هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که در زمان حاضر متادون مصرفی خود را از دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت می‌کنند.
3011 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.