سید تقی معین الدینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به تاثیر بالقوه و مثبت مراکز مشاوره در کاهش ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق، افزود : به دلیل سازماندهی ناقص روند مراجعه به مراکز مشاوره؛ زوجین به طور معمول در مرحله ای که تصمیم به طلاق قطعی است، به این مراکز ارجاع داده می شوند که این روش برای سپری کردن یکی از مراحل اداری طلاق و سرعت در وقوع آن است.
وی اظهارداشت: بنابراین مراکز مشاوره در برقراری صلح و سازش بین زوجین و کاهش آمار طلاق در عمل توفیق چندانی پیدا نمی کنند.
فرماندار فریدن اضافه کرد: آمار 6 مورد پرونده منجر به سازش از مجموع 80 مراجعه زوجین به مراکز مشاوره شهرستان بیانگر این واقعیت است.
معین الدینی با بیان اینکه بهتر است مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین اجباری شود، اضافه کرد : فرایند آشنایی و شناخت زوجین یکی از مراحل خطیر ازدواج موفق است که خود به تنهایی عامل مهمی در پیشگیری از طلاق است.
وی ادامه داد : مهمترین کارکرد مراکز مشاوره کمک به زوجین در این مرحله از ازدواج است به طوری که فقدان آموزش و آگاهی کافی در این مرحله عواقب جبران ناپذیری را دنبال خواهد داشت.
فرماندار فریدن با بیان اینکه فرهنگ مراجعه به مشاوره باید در منطقه نهادینه شود، افزود: خانواده نقش مهمی در گسترش این فرهنگ ایفا می کند، ضمن آنکه لازم است برای اقشار با سطح معیشتی پایین نیز بستر دریافت خدمات مشاوره ارزان فراهم شود.
در زمان حاضر، سه مرکز مشاوره در فریدن فعالیت دارد ، در دو مرکز مشاوره با مجوز از اداره بهزیستی، برای افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد به صورت رایگان خدمات ارائه می شود و برای سایر پرونده هایی که از دادگستری معرفی می شود به ازای هر 45 دقیقه 400 هزار ریال هزینه دریافت می شود.
در یک مرکز با مجوز رسمی آموزش و پرورش به ازای هر 45 دقیقه 250 هزار ریال دریافت می شود که با توجه به میزان تحصیلات مشاور تعرفه متغیر است.
معین الدینی در ادامه با بیان اینکه بازده کار فرهنگی در دراز مدت مشخص می شود، افزود: بالا بردن سطح آگاهی اقشار مردم مهمترین اقدامی است که در هر زمان باید به آن توجه کرد.
وی تصریح کرد: آگاهی بخشی اصولی و کاربردی در مناطق فاقد درآمد و دارای نقطه ضعف در بنیه اقتصادی، نیازمند تأمین اعتبارات حمایتی است و فریدن نیز از این موضوع مستثنی نیست.
فرماندار فریدن با بیان اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است، یادآور شد: آموزش و آگاه سازی بهترین راهکار مقابله با آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است.
به گفته وی این راهکار حتی اگر در کوتاه مدت پاسخ ندهد که طبیعی است، اما در بلند مدت اثرات فزاینده و قابل ملموسی در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه عواملی نظیر بیکاری، اعتیاد، عدم آگاهی و فقدان مهارتهای اجتماعی بر شیوع طلاق اثر مستقیم دارد، افزود : نکته مهم دیگر فرو ریختن قبح طلاق در جامعه است که روز به روز هم بیشتر می شود.
وی ادامه داد : اگر چه پدیده طلاق در ایران عام و فراگیر است اما آمار طلاق در این شهرستان با توجه به بافت و پیشینه فرهنگی سنتی و میزان جمعیت، نگران کننده است.
به گفته فرماندار فریدن، بخشی از آمار ثبت شده طلاق در فریدن مربوط به شهر های همجوار است که به دلیل عدم وجود دفاتر طلاق در شهرستانهای بوئین میاندشت و چادگان، وقایع طلاق این شهرستان ها در فریدن ثبت می گردد، به طوری که نزدیک به 31 درصد طلاقهای ثبت شده در فریدن مربوط به دو شهرستان همجوار است.
معین الدینی در بخش دیگری با تاکید بر ضرورت تشویق جوانان به ازدواج سالم و با ثبات، افزود: یکی دیگر از معضلات فریدن کاهش ازدواج هاست.
وی عوامل مختلفی همچون بیکاری و نداشتن ثبات شغلی، تغییر سلائق و ترجیح های شخصی، گذر از سنت به مدرنیته، تاثیرپذیری از مشکلات کلان ملی، تنگناهای اقتصادی، ضعف خود باوری و اعتماد به نفس، کاهش اعتماد عمومی، فزونی تجارب طلاق در بین مردم، افزایش سطح توقعات خانواده ها و سخت گیری های بی اساس آنها را از عمده دلایل کاهش ازدواج در فریدن برشمرد.
وی با تاکید بر اهمیت این موضوع اضافه کرد: راه اندازی ستاد سرمایه گذاری و تسهیل اشتغال در فرمانداری به منظور مشاوره شغلی، ارائه طرح کارآفرینی و معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات لازم و نظارت بر پرداخت به موقع تسهیلات از سوی بانکها یکی از اقدامات انجام شده برای تسهیل اشتغال جوانان است.
معین الدینی بر انجام پژوهشهای دقیق تر پیرامون علل طلاق و کاهش ازدواج در فریدن تاکید کرد.
به گزارش ایرنا؛ تعداد ازدواج ها در شهرستان فریدن بر اساس آخرین سرشماری در سال 1395 ، 588 بوده است.
از این تعداد ازدواج 194 مورد آن به طلاق منجر شد، تعداد طلاق های نرمال سازی شده(پس از حذف آمار شهرستان های مجاور) نیز 134 مورد گزارش شده است.
بر اساس این سرشماری نرخ ازدواج در فریدن به ازای هر نفر 11.8 بوده است. نرخ ازدواج در مناطق شهری 15.9 و در روستاها 9.2 گزارش شده است.
هچنین نرخ طلاق در شهرستان فریدن 3.88 و نرمال سازی شده آن 2.68 بوده و نرخ طلاق در مناطق شهری3.7 و در روستاها1.8 گزارش شده است.
نسبت ازدواج به طلاق نیز 4.4 بوده است. این نسبت در شهرها 2 و در روستاها 5.1 اعلام شده است.
در سال های اخیر، اعتیاد در فریدن به عنوان یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی مطرح بوده، بطوری که از آن به عنوان عمده دلیل رشد پدیده طلاق نام برده می شود از این رو مبارزه با گسترش اعتیاد نیز در راس سیاست های مدیریتی این شهرستان قرار گرفته است.
به گفته مسئولان، امسال 180 نفر به کمپ و 260 نفر به مرکز سرپایی ترک اعتیاد این شهرستان مراجعه کرده که از این تعداد هفت نفر زن بودند.در سال گذشته نیز 267 مرد و 6 زن به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردند.
بر اساس آمارهای منتشر شده رسمی، در سال 95 وضعیت طلاق استان اصفهان در بین استانهای کشور رتبه 18 را احراز کرده است. بدان معنا که نرخ میانگین 11 هزار زوجی که طلاق گرفته اند، حدود 2 در هزار نفر بوده و نرخ طلاق در استان اصفهان عدد 2 در هزار نفر است.به تعبیری در مقابل هر 37 ازدواج ثبت شده قریب به 10 مورد طلاق به ثبت رسیده است و این شاخص تا حدودی نگران کننده است و حاکی از کاهش آمار ازدواج ها نسبت به طلاق ها در استان است.
پزوهشگران این بخش می گویند در سال 95 ازمیان حدود 4 هزار و 75 زوجی که متقاضی طلاق توافقی بودند و به مراکز مشاوره خانواده به منظور کاهش طلاق ارجاع داده شدند، نتیجه این ارجاعات به گونه ای بود که 25 دصد از این زوج ها از ادامه روند طلاق منصرف شدند و به سازش رسیدند.
آمارها حاکی از آن است که 3/9 درصد افرادی که درسال 95 طلاق گرفته اند، سابقه ازدواجی آنها زیر یکسال بوده است. یعنی فاصله ثبت ازدواج تا ثبت طلاق این زوج ها 12 ماه طول کشیده است و این اتفاق نشان می دهد که این زوج ها در دوران عقد هستند که طلاق می گیرند و هنوز ازدواجی صورت نگرفته است.
شهرستان فریدن با داشتن 442 ازدواج در سال 93 رتبه نهم استان را در ازدواج داشته است. با این وجود تعداد کل طلاق دراین سال 182 و میانگین طلاق در هرماه 15 مورد بوده است. بنابراین فریدن با نرخ 83/3 ، رتبه اول استان در وقوع طلاق را در سال 1393 داشته است.
فریدن با دو شهر و 28 روستا و جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.