به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی 'پژوهش در زمینه مهاجرت: چالش ها و تشریح راه حل ها' روز سه شنبه با همکاری و حضور مسوولان و کارشناسان اتحادیه اروپا و کارشناسان و استادان دانشگاه های کشورمان در تالار صدر دانشگاه اصفهان برگزار شد.
مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان در کنفرانس مذکور گفت: این رویداد در قالب طرح 'افق 2020، برنامه کاری برای تحقیق و نوآوری'(HORIZON 2020) و با توجه به اهمیت موضوع مهاجرت برگزار می شود.
اتحادیه اروپا برنامه افق 2020 را با هدف ارتقای سطح علمی و توسعه فناوری در قالب طرحی 6 ساله از سال 2014 تا 2020 میلادی در دست اجرا دارد که بیش از 80 میلیارد یورو برای آن در نظر گرفته شده است.
سیدکمیل طیبی افزود: هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد فرصتی برای پژوهش های بیشتر در باره مهاجرت و اجرای طرح های مشترک پژوهشی بین دانشگاه ها و مراکز علمی ایران با اتحادیه اروپا در باره این موضوع است.
مهاجرت به معنای جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است. مردم بطور معمول بدلیل دور شدن از شرایط یا عواملی مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت یا برای رسیدن به آموزش بهتر و درآمد بیشتر، مهاجرت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: فردا هفتم آذر نیز کنفرانس بین المللی 'روش‌های تدوین طرح‌های پژوهشی و تأمین منابع مالی طرح ‌های اتحادیه اروپا در چهارچوب افق 2020' در دانشگاه اصفهان با هدف معرفی زمینه های همکاری های علمی و فناوری بین اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر نیز برگزار خواهد شد.
سفیر اتریش در تهران نیز در این کنفرانس گفت: ایران و اتحادیه اروپا با چالش های زیادی در باره مهاجرت مواجهند و یکی از اهداف برگزاری این رویداد، به اشتراک گذاشتن تجربه ها، تعریف و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و تجزیه و تحلیل داده هاست.
'اشتفان شولتز'(Stefan Scholz)، این کنفرانس را از مهمترین رویدادها در همکاری ایران و اتحادیه اروپا خواند و افزود: ما می خواهیم با برگزاری این کنفرانس، به سیاستگذاری مشترکی در باره مهاجرت با کشورهایی مانند ایران برسیم.
شولتز با اشاره به برگزاری جلسه های مشترک سال های گذشته بین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در این دیدارها 16 محور برای همکاری های مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا تعریف و مشخص شد که یکی از آنها در باره مهاجرت است.
سفیر اتریش در تهران، اضافه کرد: برگزاری این رویداد، سرآغازی برای فعالیت های مشترک در باره محور مذکور در ایران است.
وی همچنین با اشاره به اینکه ایران از سال 2017 وارد 2 طرح تحقیقاتی اروپا با نام های 'افق 2020' و 'اراسموس پلاس' شده است، خاطرنشان کرد: کنفرانس امروز در راستای طرح افق 2020 برگزار شد و فردا نیز گردهمایی دیگری در باره طرح های پژوهشی مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا و تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
'اراسموس پلاس' برنامه بورس آموزشی تحت حمایت اتحادیه اروپاست که با هدف سازماندهی تبادل دانشجو بین دانشگاه‌ها و مؤسسه های آموزش عالی اروپا و سایر نقاط جهان راه اندازی شده است.
سفیر اتریش در تهران، کنفرانس مهاجرت را یک نشست علمی خواند و گفت: انتظار می رود طرح های پژوهشی خوبی در این رویداد تعریف شود و چند روز آینده نیز در اتحادیه اروپا، جلسه ای برای بررسی نتایج این کنفرانس برگزار خواهد شد.
وی افزود: لازم است در طرح های پژوهشی مشترک مسائلی مانند چالش ها، فرصت ها و راه حل های اساسی در باره مهاجرت های قانونی و غیرقانونی، شبکه سازی در ابعاد مختلف و تبادلات بین المللی مدنظر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این رویداد با بیان اینکه پدیده مهاجرت از ابعاد مختلف قابل بررسی است، گفت: ایران جایگاه خوبی در زمینه ارائه خدمات به مهاجران دارد و می تواند تجارب خود را با اتحادیه اروپا در این زمینه و همچنین جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اشتراک بگذارد.
هوشنگ طالبی افزود: این کنفرانس کمک می کند تا این تجربه ها را به اشتراک بگذاریم و طرح های پژوهشی مشترکی در باره آن انجام دهیم.
وی همچنین دانشگاه اصفهان را یکی از دانشگاه های برتر ایران در سطح ملی و بین المللی خواند و افزود: همکاری با نهادها و موسسه های بین المللی و دانشگاه های خارجی از برنامه های این دانشگاه در زمینه بین المللی سازی آن است.
به گزارش ایرنا، نزدیک به 20 مقاله و سخنرانی در کنفرانس 'پژوهش در زمینه مهاجرت: چالش ها و تشریح راه حل ها ' در دانشگاه اصفهان ارائه شد.
این مقاله ها و سخنرانی ها در باره نقش تحقیق در چالش مهاجرت، سیاست مهاجرت و داده ها و حفاظت بین المللی و جابه جایی اجباری توسط کارشناسانی از ایران، اسپانیا، اتریش، سوییس، افغانستان، نروژ و اسکاتلند ارائه شد.
دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
/6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.