عیسی آپایدین روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان افزود: این پیشنهاد، صحبت جدیدی بود و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و ما در اجلاس آینده که ماه می میلادی سال آینده به میزبانی اردن برگزار می شود، آن را بررسی خواهیم کرد.
گزارش ایرنا، سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی روز گذشته در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) که در اصفهان برگزار شد، پیشنهاد تشکیل یک شرکت حمل و نقل ریلی مشترک با کشورهای عضو این مجمع را ارائه داد.
رئیس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه(UIC) تصریح کرد: جوانب مختلف این پیشنهاد باید بررسی و سپس در باره آن تصمیم گرفت.
وی اضافه کرد: بهره برداری از قطارهای باری در ترکیه و برخی کشورها به بخش خصوصی واگذار شده است و به همین دلیل این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
آپایدین با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی گفت: ایران برنامه های کلانی برای تامین زیرساخت های حمل و نقل ریلی دارد و در این زمینه ما از برنامه های ایران حمایت می کنیم.
وی که مدیرعامل شرکت راه آهن ترکیه نیز هست درباره همکاری های 2 کشور در زمینه حمل و نقل ریلی تصریح کرد : شرکت راه آهن ترکیه برای توسعه و همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران خیلی تلاش کرد و بیشترین مسیر ریلی خود را با ایران دارد.
وی با بیان اینکه برنامه های زیادی برای توسعه و همکاری های ریلی با ایران داریم، اضافه کرد : قصد داریم زمینه اتصال خط ریلی ایران به شهر وان ترکیه بویژه در زمینه بار را فراهم کنیم و سعی خواهیم کرد تا شبکه ریلی ایران به سایر شهرهای ترکیه متصل شود.
آپایدین ادامه داد: ایران و ترکیه 2 قطب ریلی منطقه هستند و برای بهره برداری از خطوط ریلی تاکنون همکاری های نزدیکی با یکدیگر داشته اند.
وی اضافه کرد : کالاهایی که به سمت اروپا حمل می شود ناگزیر است از ایران عبور کند و به همین دلیل ایران از موقعیت ممتازی در ترانزیت کالا برخوردار است.
بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه (UIC) با هدف توسعه همکاری کشورهای عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه می یابد.
کشورهای ایران، ترکیه عراق، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو این مجمع هستند.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.