اسرافیل احمدیه روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : عمده این محصولات صادراتی شامل آهن و فولاد، مواد غذایی، سنگ های تزئینی و محصولات پتروشیمی بوده است.
وی با اشاره به فعال بودن بیش از 70 درصد واحدهای صنعتی این استان، اظهارداشت : 9 هزار و 300 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری هستند که پنج درصد آن یعنی حدود 450 واحد را صنایع بزرگ تشکیل می دهند.
وی تاکید کرد : نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی در کشور و اصفهان با هدف افزایش ارزش افزوده، رشد صادرات، افزایش کمیت و کیفیت تولید ضروری است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان ادامه داد : امسال 26 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید با هدف اشتغالزایی برای واحدهای صنعتی استان در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به سود 18 درصدی تسهیلات بانکی، این مبلغ تا پایان سال پرداخت نخواهد شد، افزود: بالا بودن نرخ سود این تسهیلات، انگیزه و رغبت لازم را برای فعالیت های اقتصادی و تولیدی کاهش داده است.
احمدیه با بیان این که حدود 150 میلیارد ریال تسهیلات برای هر کدام از واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شد، گفت: با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی در جامعه، بانک ها باید در مورد دریافت سود تسهیلات تجدید نظر کنند.
به گفته وی سال 95 بیش از 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح رونق به صنایع استان پرداخت شد که این مبلغ در سال گذشته بدلیل کاهش انگیزه و رغبت سرمایه گذاران صنعتی به حدود چهار هزار و 300 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد.
وی تصریح کرد : امسال هم تسهیلات رونق تولید در ماه مهر ابلاغ شد اما با توجه به نرخ سود 18 درصدی آن، رغبت و انگیزه سرمایه گذاران به استفاده از آن بسیار کاهش پافته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به این که در این طرح سقفی برای ارایه تسهیلات استان ها به واحدهای تولیدی وجود ندارد، گفت : بانک های عامل برای پرداخت این تسهیلات مشکل خاصی ندارند.
وی در بخش دیگری یادآور شد : کمبود مصالح ساختمانی حدود 30 درصد از واحدهای صنعتی فعال در زمینه تولید آجر و سنگ های تزئینی این استان را به مرز تعطیلی کشانده است.
واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، معادن، اصناف و خدماتی که در سال گذشته موفق به ثبت نام برای تسهیلات طرح رونق تولید در سامانه بهین یاب نشدند می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی این سامانه در قسمت ' فرآیند طرح رونق تولید 96 ' ثبت نام کنند.
سامانه اینترنتی 'بهین یاب' در دولت یازدهم و برای حمایت قانونی و ثبت نام واحدهای تولیدی که خود را مستحق اخذ تسهیلات می دانند، راه اندازی شده است.
بیش از 95 درصد صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می دهند، و در زمان حاضر بیش از پنج هزار و 500 واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر هستند.
طبق تقسیم بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت واحدهای صنعتی زیر 10 نفر اشتغال زایی در گروه صنایع خرد، واحدهای 10 تا 50 نفر اشتغال زایی در گروه صنایع کوچک ، واحدهای 50 تا 100 نفر نیرو در گروه واحدهای متوسط و 100 نفر به بالا نیز در گروه واحدهای بزرگ است.
استان اصفهان با 9 هزار و 300 واحد صنعتی فعال با اشتغال 263 هزار نفر، سهم 11 درصدی از صنایع کشور و در زمینه اشتغال، رتبه دوم کشور را پس از تهران دارد.
7150 /6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.