به گزارش ایرنا، سعید محمد زاده روز دوشنبه در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه UIC در مهمانسرای یکی از هتل های اصفهان افزود: در چهار سال گذشته بیش از 2.1 میلیارد دلار در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل کشور سرمایه گذاری شده است.
وی بیان کرد : سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی کشور معادل 250 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد.
وی تصریح کرد: ایران در سال 2017 تجارت موفقی را تجربه کرد به طوری که اتحادیه اروپا 11 میلیارد یورو به ایران و در مقابل ایران 10 میلیارد یورو به اروپا کالا صادر کرد.
محمدزاده ادامه داد : دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران تصمیمات ویژه ای برای توسعه حمل و نقلی ریلی اتخاذ کردند و ایران آمادگی سرمایه گذاری به میزان 17 میلیارد دلار را در این زمینه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امیدوارم نشست امروز به همکاری‌ های منطقه ‌ای ریلی، شتابی بیشتر بخشیده و پشتوانه محکمی برای برنامه‌ها و فعالیت ‌های منطقه ‌ای پیش روی باشد.
وی با اشاره به اینکه ایران به دلیل داشتن ساحل آبی و مرز خشکی گسترده و داشتن چندین منطقه آزاد تجاری بویژه در خلیج فارس و واقع شدن در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیت از موقعیت ممتازی برخوردار است، گفت: ایران را بعنوان کشوری تجاری - لجستیکی بالقوه در دنیا و منطقه قرار داده است در همین راستا برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های زیادی در کشور ما صورت می گیرد.
محمدزاده اضافه کرد : راه آهن های منطقه باید به صورت واحد و شعار یک شبکه و یک مدیریت باشند همچنین مدیریت یکنواخت و هماهنگی ایجاد شود در این صورت قادر خواهیم بود از مجموع سرمایه هایمان برداشت بالاتر و بهره وری بیشتری داشته باشیم.
به گفته وی انتظار ما از جلسات مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه این است که بتوانیم به شبکه ریلی یکپارچه و مدیریتی هماهنگ به منظور دسترسی به بهره وری بالا برسیم زیرا داشتن هدف های مشترک حمل و نقل می تواند به توسعه همکاری ها کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقشه جامع علمی و برنامه راهبردی توسعه کشور افق 1404 افزود: براساس آن مهندسی راه آهن از جمله فناوری های کلیدی و تاثیرگذار در نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی گفت : در زمان حال دانشکده مهندسی راه آهن جهت تربیت هیات علمی خود و توسعه همکاری های بین‌المللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌ های معتبر کشورهای مختلف از جمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و هلند تفاهنامه و تبادل علمی دارد و از کشورهای همجوار دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد.
محمدزاده اضافه کرد: این دانشکده در سال 1376با زیربنای 14000 مترمربع تأسیس شد که به همراه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تنها دانشکده‌های مهندسی راه آهن و مهندسی خودرو در خاورمیانه محسوب می‌ شوند.
وی اظهار امیدواری کرد در آینده ای نزدیک شاهد انجام طرح های مشترک علمی تحقیقاتی با کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای دوست باشیم و از پشتیبانی UIC برخوردار شویم و این اجلاس به نتایج خوبی دست یابد.
وی تشکیل یک شرکت حمل و نقل ریلی مشترک با کشورهای عضو این مجمع را خواستار شد.
بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه ای راه آهن های خاورمیانه UIC، سه روزه است که در آن کشورهای عراق ترکیه، ایران، افغانستان، عربستان، سوریه، اردن، عمان، قطرو امارات عضو هستند.
/6026/9913/2093/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.