به گزارش ایرنا، عبدالله جاسبی روز چهارشنبه در ششمین همایش تعامل بین دانشگاه و صنعت در اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: در نسل چهارم انقلاب صنعتی باید از کشورهای دیگر پیشی بگیریم در غیر این صورت پیشرفت و توسعه در صنعت نخواهیم داشت و عقب می مانیم.
وی تصریح کرد : موضوع صنعت و دانشگاه و ارتباط بین آن ها سابقه ای به قدمت هر دو نهاد دارد که سال ها مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است.
جاسبی ادامه داد : یکی از مواردی که در زمان حاضر مطرح است گره زدن زلف اقتصاد و صنعت با دانشگاه است و تصور اینکه دانشگاه قرار است تنها مشکل اقتصاد را حل کند و یا همه دغدغه آن پاسخگویی به نیازها و چالش های صنعت است نه تجربه پیشینی دارد و نه باور مشترک اندیشمندان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر صنعت و دانشگاه بهم نزدیک شده و تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند به نظام پیشرفت و توسعه کشور کمک می کند و لازم است این دو در توازن، تعامل و تکامل با یکدیگر باشند.
وی گفت: با همه تغییرات و تحولات کشور و تجربه درست و غلط از کشورهای توسعه یافته، فهرستی از واقعیت های تلخ به وجود آمده که این دو نهاد را نسبت به یکدیگر غریبه کرده است.
جاسبی با بیان اینکه دانشجویان به میزان کافی به حوهز مفاهیم کارآفرینی و مهارت های نرم و بینش و ادراک عملیاتی خروجی محور تسلط ندارند، ادامه داد : تعداد زیادی از دانشجویان پس از اخذ مدارک ارشد و دکتری حتی در رشته های مرتبط با صنعت همانند مهندسی صنایع، تجربه جدی و مفید کار در حد بازدید عملی از یک خط تولید را ندارند.
وی اظهارداشت: مجموعه های سودده در کشور ما بیشتر از عملیات جانبی و واسطه گری سود می برند تا تولید ارزش و ارایه محصول و یا خدمت درست که مبتنی بر نظام مدیریتی و چرخه دانش و فناوری باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه ماهیت تعامل تجربه های فراوانی در دنیا قابل شناسایی است و ساختارهایی نیز پیشنهاد شده اما نه تنها در کشور ما که در بسیاری از کشورها که گاه در بین آن ها کشورهای توسعه یافته دیده می شود، این تعامل با شکست مواجه شده و یا به شکل صوری ادامه یافته است.
وی درک مفهوم کلیدی 'چرخه و زنجیره ارزش' را ضروری دانست و اضافه کرد: ایجاد نهادهای متفاوت، تزریق بودجه و امکانات و تصویب و ابلاغ سیاست های حمایتی تا زمانی که قادر نباشند این چرخه را تکمیل کنند انگار آب در بیابان ریخته اند که اثری بسیار کوتاه و بی نتیجه داشته و منابع در بستر زمان به هدر می رود.
جاسبی گفت: اقدامات در کشور ما مستقل از توان و ظرفیت اقتصاد و صنعت بوده است و به زور قواعد تلاش بر این بوده تا اتفاقی رخ دهد که این امر جز موارد خاص به نتیجه نرسیده و تنها موجب گسترش انحرافات و فساد ناشی از انباشت منابع و فقدان تقاضای حقیقی و در نتیجه جولان تقاضاهای سفارشی بی هویت شده است.
وی اضافه کرد : با نگاه به برنامه ها، مقررات و چارچوب های تشویقی و منابع تخصیص داده شده، به روشنی دریافت می شود که تکرار خطا بیشتر به دلیل سهولت در رونویسی از برنامه های پیشین یا استفاده ظاهری از برنامه های انتشار یافته در شبکه ای مختلف و ترجمه تجارب بین المللی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در واقع خطای همیشگی ایجاد نهاد و تخصیص اعتبار خروج از زنجیره ارزش و ثروت آفرینی در حال تکرار است و استفاده چندباره از سیاست های نادرست نتیجه را در آینده به همان سمت و سوی ناکارایی سوق می دهد.
وی اظهارداشت: ظرف سال های گذشته همواره یک گفتمان غالب در نظام اقتصادی بین الملل و به تبع آن در کشور ما شکل گرفته و یک گزاره همواره تکرار می شود که آن دانش محور شدن اقتصاد است.
جاسبی افزود: اندیشمندان مدیریت معتقدند دانش در قرن حاضر مهم ترین عامل تولید ثروت است و فهرست بزرگ ترین شرکت ها در سال های اخیر همواره بر این فرض صحه گذاشته که مدیریت و کنترل داده ها منبع اصلی تولید ثروت و رشدهای نمایی شرکت ها است.
وی با اشاره به انقلاب چهارم صنعتی بیان کرد : کشورهای پیشرو در حال حاضر تحت عناوین مختلف تلاش می کنند تا خود را مهیای گذار از این پارادایم جدید کرده و پیشرو در این جریان باشند که این عزم بیاید در سطح خرد و کلان همراه و یک جریان پیوسته و پویا باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته شکست خوردگان مورد حمایت قرار می گیرند اما این موضوع در ایران برعکس است که از جمله آن به وجود استارت آپ ها باید اشاره کرد که از هر پنج استارتاپ چهارتای آن شکست و از چرخه خارج می شود.
وی ضمن گلایه از چاپ مقالات دانشگاهی در مجلات خارجی گفت: چاپ مقالات می تواند به اقتصاد و صنعت هر کشوری کمک کند چرا باید مقالات دانشگاه های ما در مجلات خارجی به چاپ برسد تا مشکلات آن ها مرتفع شود؟
جاسبی، تولید را در گرو رونق صنعت و تحول دستگاه ها دانست و گفت: مسئولان باید از تئوری های خشک دوری کنند تا به مشکلات اقتصاد در صنعت بپردازیم همچنین مساله سرمایه گذاری در تولید باید حل شود زیرا با وجود مالیات بر ارزش افزوده، تعزیرات، اماکن و ارزش ها اثر نداشته و تولید رونق نمی یابد.
در استان اصفهان بیش از هشت هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
9913/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.